2023-02-24, 13:53
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Då var han ju inte särskilt lämpad som chef och sin position. Fyrtio år inom yrket - och han kunde fortfarande inte skilja på rätt och fel.. ?

Det är vapnet jag syftar på. Inte kärleksgnabbet som tidningarna älskade att frottera sig i.

Och om man hamnar i nåt och inte kan bedöma konsekvenserna, så kan det bli ett stort otäckt odefinierat moln.
Jag är inte så insatt i det här, han kanske insåg i efterhand att han gjort något fel (men som jag tolkar det så var inte ens detta solklart utan skulle utredas?), men det han tydligen tog hårdast var att vänner omedelbart vände ryggen till honom?

Låt oss säga att ETT FEL begås av en offentlig person i offentlig ställning/viktig arbetsposition, då brukar hela maskineriet från medias håll dra igång för att totalt karaktärsmörda personens hela gärning (trots att denne person har gjort massa bra grejer innan) och om det dessutom funnits något som helst i personens gärning som varit icke-pk-istiskt, då jävlar, ska man hårdgranska personen utan och innan för att se om man kan hitta något annat misskrediterande i hela personens karriär.

Det är så det fungerar nu i samhället.
Och jag kan inte för mitt liv förstå varför vännerna i denna tidiga fas vände honom ryggen?

Är det cancel-kultur-molnet som hänger över alla offentliga personer då det minsta lilla fel uppdagas?

Det är tamejfan inte klokt. Jag är så jävla trött på den här cancelkulturen i Sverige, där tidningar älskar att rota i snaskiga saker och fälla offentliga personer för minsta lilla.
Citera
2023-02-24, 13:56
Medlem
Brainiac55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Vet
Berätta.
Citera
2023-02-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Sluta gnäll och ta eget ansvar, den dagen män slutar se sig som offer, den dagen kommer de också kunna påverka utfallet. Det finns ALLTID ett eller flera alternativ, som inte inkluderar självmord.
Så otroligt förvirrat inlägg. Menar du på fullt allvar att det är MÄN som sitter hela dagarna och gnäller på att de inte ges plats i samhället? Existerar inte patriarkatet alltså? Typiskt kvinnor att lyckas motarbeta sig själva, guldstjärna till dig!
Citera
2023-02-24, 14:01
Medlem
mvpys avatar
Nu har jag inte följt den senaste utvecklingen av tråden - det rör sig för fort för att jag ska hinna med - men jag har följt fallet Staaf sedan Holgersson gjorde sitt först avslöjande för 1,5 år sedan. Nedan följer min tolkning, och rätta mig gärna om (ni tycker att) jag har fel.

* Det verkar ha varit till många kännedom att Staaf och Löfving hade en relation redan i Linköping, dvs. innan han blev chef för NOA. Poliser har vittnat om detta bla här på Flashback. Detta kan dock inte bekräftas, men jag har ingen anledning att tvivla på dessa rykten
* Den relationen fortsatte sedan Staaf fick sin tjänst på NOA, men efter en tid så gick det snett.
* Det är bekräftat att S och L var i en relation då hon fick löneförhöjning och tjänstevapen. Här har det förelegat jäv.
* Men då den tidigare delen av relationen inte varit bekräftat så kan inte jäv styrkas vid anställningen av Staaf på NOA. Fine, men det finns mycket rök här, så någonstans har det nog brunnit.
* Det finns också rykten om att Staaf haft en åtminstone sexuell relation med RPC Thornberg. Det ryktet känns mer illasinnat, och jag har svårt att tro på det.
* Löfving har betett sig som en dumpad, kärlekskrank dåre i många avseenden. Betett sig olämpligt etc. Förståeligt men ovärdigt.
* Jag tycker faktiskt inte det har förekommit ett större drev. Tidningarna har rapporterat om enorma oegentligheter inom den högsta polisledningen. Oegentligheter som är straffbara, och omoraliska. Polisledningen har valt att knipa käft, och mycket av mediernas rapportering handlar om de oegentligheter som har kunnat bevisas. Spekulation har lämnats i stor utsträckning till allmänheten.
* Här får polismyndigheten skylla sig själv. När Löfving och Staaf går ut i kompakt försvar, och mer eller mindre förnekar, eller förminskar, allting, så sätts ryktesspridning igång. Många upplevde att det osade katt, och spekulationerna flödade. Inte minst här på Fb.
* Utredaren utsätts av RPC själv. Och Vinsten har tidigare granska RPC angående Säpos hantering av Akilov. Viksten säger mer eller mindre att Thornberg och Säpo agerat exemplariskt. Är Viksten en hired gun för Thornberg?
* RPC et consortes bestämmer sig för slänga Löfving till vargarna. Om än lite milt; jäv vid anställning försvinner etc. Löfving får bära hundhuvudet, men inte så mycket att han inte kan få en ny tjänst om ett par år.

Löfving borde hanterat detta som Sahling i fallet med Labbe. Sagt upp sig, gått helt under jorden. Låtit saken ebba ut. Då hade han klarat sig.
Citera
2023-02-24, 14:08
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Hon har manipulerat en man att ge henne fördelar som resulterade i konsekvenser så grova för honom att han tog sitt liv.
Hon är uppenbar psykopat

Det finns bara en person som är ansvarig för Mats Löfvings död, och det är Mats Löfving. Han hade kunnat dra sig undan med ganska hög pension, folk i allmänhet hade nog inte tyckt illa om honom. Alla kan bli kära, och göra lite fel.
Citera
2023-02-24, 14:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Är det någonstans bekräftat att det är ett själmord det rör sig om. Det är det säkert, men det är mycklet märkligt hur den offentliga debatten efter hans död till 100 procent utgår från att han tagit livet av sig. Dock har jag inte någonstans hittat att det faktiskt rör sig om ett självmord.
Citera
2023-02-24, 14:29
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Hon har manipulerat en man att ge henne fördelar som resulterade i konsekvenser så grova för honom att han tog sitt liv.
Hon är uppenbar psykopat

Du hamrar på hårt med förställningar som bygger på att ML skulle varit ett svagt, vilje- och omdömeslöst kolli... Det sistnämnda håller jag dock med om, men cyniskt att kalla henne psykopat: två vuxna människor väljer ömsesidig sexuell relation. Båda rimligtvis medvetna om det olämpliga och inte minst ML torde ha insett vilka fatala konsekvenser det skulle kunna bli om relationen uppdagades. Och facit har vi, tragiskt nog var han inte psykologiskt rustad för situationen som uppstod. Utredningen visar förövrigt att LS innan uppbrottet velat ha en relation på riktigt, vilket ML inte ville. Så frågan om ev. utnyttjande, i den mån det varit så, skulle jag bedöma som omvänd, jmf din tes.

Slutligen är det svagtänkt att hävda hennes fel att han valde ta sitt liv. Direkt oförskämt. Igen: det var en vuxen människas eget val. Om någon/något ska klandras, är det polisledningen som lät honom stå ensam i kylan.
Citera
2023-02-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Vi alla gör?

Jag har aldrig varit tillförordnad polischef och gett min älskarinna positioner och uppdrag för skattemedel iallafall.

Att han tar sitt liv säger väl det mesta om hans oskyldighet.

Några sådana slutsatser kan man inte dra, att han är skyldig på grund av han tagit sitt liv. Inte med hedern i behåll i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är ju rätt anmärkningsvärt om folk blir poliser med inställningen "om jag felar då tar jag livet av mig", just för att det vore graverande. Det låter inte stabilt.

Ganska förvånade att folk tror att det är en (objektivt) rationell handling att ta sitt eget liv. Det är ingen som tänker så som du skriver, ingen. Ingen vet förrän de är i en väldigt svår situation/depression om de kommer att tänka i termer av att begå självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Eller så är det precis tvärtom, att kvinnor borde ha dessa positioner så att inte män i en högre position blir en säkerhetsrisk för att de låter sig utnyttjas av kvinnor.

Det var ett ganska ologiskt felslut. Kompetens bör spela in mycket mer än vad det gör idag.
Citera
2023-02-24, 14:51
Medlem
Jachins avatar
Han va bög har jag hört från en väldigt säker källa. Det var därför han begick självmord.

Jag menar vem fan skulle hänga sig själv för en sådan sak? Han skulle ha fått ett nästan lika välavlönade jobb och med mindre skyldigheter än sin tidigare tjänst.
Citera
2023-02-24, 15:00
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jachin
Han va bög har jag hört från en väldigt säker källa. Det var därför han begick självmord.

Jag menar vem fan skulle hänga sig själv för en sådan sak? Han skulle ha fått ett nästan lika välavlönade jobb och med mindre skyldigheter än sin tidigare tjänst.

Aha. LS är alltså en man. Mystiken tätnar.
Citera
2023-02-24, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad han gjorde kan inte tillskrivas henne. Han har uppenbarligen hamnat på fel ställe och blivit befordrad över sin egen kompetensnivå och gjort saker han sedan inte står för. När någon drivs till självmord är det alltid personen själv som är den drivande. Värst är det för de nära anhöriga.

Jo det kan det absolut visst
Citera
2023-02-24, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Visst är det tragiskt men hur ska hon kunna ställas till svars för det? Och var går gränsen för manipulation? Är löneförhandling manipulation?

Det blir svårt att få ställ henne till svars ja, och psykopater saknar ju samvete så hon sover nog gott ändå

Världen är orättvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in