2023-02-24, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Dom har flaggat för att det kan behövas. Inte för att det definitivt blir så. Även om det är troligt...
Men så blir det oavsett vad du säger.
Citera
2023-02-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hur tänkte du där?

Billån ligger väll normalt på 5-10% ränta.
500' ger hos avanza 1% i ränta på värdepapperskrediten 50'.

Lös bilånet och ta värdepapperskredit istället så går du nånstans 4-6% i vinst.

Nu var räntan bra mycket lägre när jag tog det bilånet, runt 3%. Sen är inte alla 500k godkända för värdepapperskrediten (eller ens på Avanza för den delen) och dessa 500k var då inte heller 500k. Men visst det skulle säkert vara värt några få tusenlappar att strukturera om lite. Men det blir sånna skitbelopp att det inte ens är värt att lägga tid på.

Vidare får man också rabatt på bilförsäkring när man har finansiering på bilen vilket gör att stor del av räntan redan är intjänad.
Senast redigerad av kalleboool 2023-02-24 kl. 13:26.
Citera
2023-02-24, 13:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Men så blir det oavsett vad du säger.

Ja vad jag säger har nog liten verkan. Det har du rätt it. Men vad Riksbanken kommit med är en prognos. Inte en garanti. Även om det är troligt att det blir så (Precis som jag skrev i tidigare inlägg).
Citera
2023-02-24, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Jag hade samma på sevenday det skulle med vara låst med räntan på 5.03 men ökade till 5.33 nu. Såg jag. Finns ju alltid kryphål för banken

Ja fördjävligt att de smyghöjde inlåningsräntan till 2.5% nu fint när man sitter med 700 000 på sparkontot 17 000 - skatt per år
Citera
2023-02-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RocketShip
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt. Mitt fasta bolån höjs ju inte, där har jag fortfarande härliga 0,93 %.

Lånet tog jag för att göra några smårenoveringar av mitt sommarställe, jag tyckte att 4,70 % var en schyst ränta istället för att punga ut sparpengar, men nu om de fortsätter höja min ränta får jag tänka om och kanske betala av lånet direkt.

Santander är en smutsig skitbank, vilket du hade vetat om du gjort lite research innan!
Citera
2023-02-24, 14:47
Medlem
Citat:
Under "Räntevillkor och särskilda avgifter" står det 4,70 %. Under "Totalt belopp att betala" står det 107 820 kronor.

Under 6. Ränta står det "Ränta debiteras från och med utbetalningsdatum. Låntagaren
ska betala ränta efter en årlig räntesats som beräknas på vid
varje tid utestående lånebelopp. Den räntesats som gäller
då lånet lämnas är angiven på Kreditavtalet och den faktiska
effektiva räntan varierar mellan olika individuella lån. Den
effektiva räntan beräknad enligt Konsumentverkets anvisningar
uppgår till på Kreditavtalet angiven effektiv räntesats, vid lån
uppgående till på Kreditavtalet angivet kreditbelopp och löptid.

I den utsträckning som det motiveras av: 1. kreditpolitiska beslut;
2. ändrade upplåningskostnader för Banken; eller
3. andra kostnadsförändringar som Banken inte skäligen
kunde förutse när lånet lämnades, får Banken med
omedelbar verkan ändra räntesatsen för lånet.
Banken tillämpar dessa villkor om ränteändring även till
Låntagares förmån. Banken lämnar meddelande om ändrad
räntesats för Låntagaren genom ett särskilt meddelande
till Låntagaren på sätt som anges i punkten 14 eller genom
annonsering i dagspressen. I sistnämnda fall lämnas också
meddelande om ändringen när nästa avisering sänds till
Låntagaren."
Att en bank genomför finansiella och makroekonomiska analyser för att i framtiden förutspå ränteläget är väl en självklarhet. Därför kan väl banken omöjligt hävda punkt 3 "omstnadsförändringar som Banken inte skäligen kunde förutse när lånet lämnades, får Banken med omedelbar verkan ändra räntesatsen för lånet."?

Banken med räntan de gav dig från början måste väl ha tagit i beakta dessa potentiella framtida kostnader när de gav dig ett lån på 3 år. Därför kan det inte säga att de skäligen inte visste att styrräntan i framtiden kommer att öka. Rekommenderar att du ringer dem asap och begär tbx mellanskillnaden på räntehöjningarna de radan tagit betalt för.
Citera
2023-02-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja vad jag säger har nog liten verkan. Det har du rätt it. Men vad Riksbanken kommit med är en prognos. Inte en garanti. Även om det är troligt att det blir så (Precis som jag skrev i tidigare inlägg).
Prognos eller garanti det kommer komma en höjning frågan är bara med hur mycket. Vilket i sin tur höjer alla lån som TS inte förstår
Citera
2023-02-24, 15:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Prognos eller garanti det kommer komma en höjning frågan är bara med hur mycket. Vilket i sin tur höjer alla lån som TS inte förstår

Diskussionen tidigare var huruvida banken får höja med punkt 3 som försvar. Att dom inte kunnat förutse en höjning.

Vi säger i princip samma sak...
Citera
2023-02-24, 15:30
Medlem
PCWins avatar
Citat:
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?

Det är väldigt få lån där räntan är låst. Oftast så är det bolån som har en fast förhandlad ränta.

Alla övriga små lån som inte har en säkerhet eller fordon som säkerhet har rörlig ränta men du förhandlar då ”start räntan” vid täckning av ett nytt lån. Sen så går räntan upp eller mer beroende på hur mkt stibor räntan förändras.

Kort förklaring.
Citera
2023-02-24, 15:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?

Detta skulle jag förvänta mig om jag tog ett snabblån utan säkerhet. Räntor rör sig hela tiden och det är så bankerna tjänar pengar.
Citera
2023-02-24, 17:11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du har fortfarande inte förstått det här med ränta och avkastning hör jag..

Inte ens miljardärer betalar allt eller ens något kontant eftersom det inte är gynnsamt.

Beror såklart på vad lånet används/använts till dock.. Köpa 83 tums tv på privatlån till 15% ränta är kanske inte det smartaste...

Själv har jag ett billån på 50k och en halv miljon i investeringar.

Jo, det vet jag. Men i TS fall var det inte bra. Och det var det tråden handlar om.
Citera
2023-02-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Är sådär bankerna opererar. De ger dig ett billigt lån, sedan höjer dom det när du har signerat. De får dig som kund och blåser dig sedan. Inget nytt beteende hos banken

Nej så gör de såklart inte. Bankerna är hårt reglerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in