2023-02-24, 09:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
och på tre år hinner man gott spara ihop de där 100.000 igen.

Och ha 7 papp till annat..

Det känns ju inte som om TS är fullt med på karusellen ekonomiskt?
Citera
2023-02-24, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RocketShip
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt. Mitt fasta bolån höjs ju inte, där har jag fortfarande härliga 0,93 %.

Lånet tog jag för att göra några smårenoveringar av mitt sommarställe, jag tyckte att 4,70 % var en schyst ränta istället för att punga ut sparpengar, men nu om de fortsätter höja min ränta får jag tänka om och kanske betala av lånet direkt.

Men är du född igår? Styrräntan går upp, då höjs räntan. Inte konstigare än så.

Om din boränta inte höjs är det för att den är bunden, när den löper ut kommer en rejäl höjning.

Har du funderat på att kanske ha en godman som hjälper dig med det ekonomiska?
Citera
2023-02-24, 09:27
Medlem
Citat:
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt. Mitt fasta bolån höjs ju inte, där har jag fortfarande härliga 0,93 %.

Lånet tog jag för att göra några smårenoveringar av mitt sommarställe, jag tyckte att 4,70 % var en schyst ränta istället för att punga ut sparpengar, men nu om de fortsätter höja min ränta får jag tänka om och kanske betala av lånet direkt.

Jo du låter ju verkligen som en som lyckas förhandla sig till 0,93% och sitter med sparpengar
Citera
2023-02-24, 09:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Märkligt tänkande.
200.000 kr. räcker mer än väl på ett sparkonto.
Dessutom hade du inte haft skulden. Heller inte räntan och allt styr med att räntan nu har höjts.
Millennials kan inte räkna.

När jag byggde min första villa 1988 och lånade 1mkr (då) så var räntan 16%. Just saying. Efter 1995 har jag inte haft en krona i lån. Den som har lån är inte fri.
Citera
2023-02-24, 10:21
Medlem
frdks avatar
Citat:
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?

Lustigt. Räntan på mitt sparkonto hos Santander ökat med samma takt.
Citera
2023-02-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vänta nu här.
Du tar hellre upp lån med ränta än att använda dina sparpengar?
För övrigt är det fult av banken. Men de hittar alltid kryphål.

Du har fortfarande inte förstått det här med ränta och avkastning hör jag..

Inte ens miljardärer betalar allt eller ens något kontant eftersom det inte är gynnsamt.

Beror såklart på vad lånet används/använts till dock.. Köpa 83 tums tv på privatlån till 15% ränta är kanske inte det smartaste...

Själv har jag ett billån på 50k och en halv miljon i investeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Millennials kan inte räkna.

När jag byggde min första villa 1988 och lånade 1mkr (då) så var räntan 16%. Just saying. Efter 1995 har jag inte haft en krona i lån. Den som har lån är inte fri.

Förklara då gärna logiken kring hur lönsamt lån varit senaste 20 åren till 1-2% ränta och jämför med snittavkastningen på börsen. Vem skulle vara mest fri och rik idag givet samma utgångsläge 2003? Den som använde lånet som hävstång eller den som köpte sin bostad kontant?

Om du nu är så jävla bra på att räkna.

Du motiverar också att man ska vara skuldfri med att presentera din egna briljanta move på 80-talet, att ta ett lån på en miljon kronor.

Boomer.
Senast redigerad av kalleboool 2023-02-24 kl. 10:42.
Citera
2023-02-24, 12:15
Medlem
TS eftersom du har pengar på kontot till en förmodat låg ränta, lägre än blancolånet i varje fall, är det väl bara att casha in på lånet. Sedan behöver du inte fundera på om/hur räntan stiger på lånet.

Vad skulle kunna ske som motiverar att du ska ha 300000 på kontot istället för 200000? Vad betalar du för den känslan av trygghet?
Citera
2023-02-24, 12:28
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Det kan ju inte undgå någon att RK höjer räntorna hela tiden för att mätta inflationerna. Flaggat för två höjningar till framöver på 50 respektive 25 punkter vilket kommer höja ditt lån ännu mer.

Dom har flaggat för att det kan behövas. Inte för att det definitivt blir så. Även om det är troligt...
Citera
2023-02-24, 12:33
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Själv har jag ett billån på 50k och en halv miljon i investeringar.

Hur tänkte du där?

Billån ligger väll normalt på 5-10% ränta.
500' ger hos avanza 1% i ränta på värdepapperskrediten 50'.

Lös bilånet och ta värdepapperskredit istället så går du nånstans 4-6% i vinst.
Citera
2023-02-24, 12:35
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?

I september kan det ju inte ha varit svårt för dem att räkna med höjda styrräntor så de borde ha bakat in det kan man tycka. Hör av dig till dem och fråga om de har småbarn som analytiker och inte fattade vad inflationshysterin under sommaren skulle leda till.
Citera
2023-02-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Lustigt. Räntan på mitt sparkonto hos Santander ökat med samma takt.

Hahah, jag fick mail från Santander i går att dom höjt till 2.5 % på sparkontot
Citera
2023-02-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du har fortfarande inte förstått det här med ränta och avkastning hör jag..

Boomer.

Samma sak med amortering på huslån/lägenhetslån.

Jag har inte amorterat ett öre dom senaste 20 åren utan satt rubbet av sparpengar på fonder.
Skulle jag ha amorterat 5000 kr i månaden i 20 år skulle jag betalt av 1.200' av mitt lån på 2.000'

Började på noll 2002 och sparade 5.000 kr i månaden - nu år 2023 och har 4.650' på mitt fondkonto
trots det så betalar jag inte av huslånet. Inte lönsamt, har fortfarande 2 år kvar på 1.05% ränta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in