2023-02-24, 00:54
Medlem
RocketShips avatar
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?
Citera
2023-02-24, 00:58
Medlem
Raytheons avatar
Vad står det i villkoren?
Citera
2023-02-24, 01:06
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocketShip
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?

Jag hade samma på sevenday det skulle med vara låst med räntan på 5.03 men ökade till 5.33 nu. Såg jag. Finns ju alltid kryphål för banken
Citera
2023-02-24, 01:13
Medlem
RocketShips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Vad står det i villkoren?
Under "Räntevillkor och särskilda avgifter" står det 4,70 %. Under "Totalt belopp att betala" står det 107 820 kronor.

Under 6. Ränta står det "Ränta debiteras från och med utbetalningsdatum. Låntagaren
ska betala ränta efter en årlig räntesats som beräknas på vid
varje tid utestående lånebelopp. Den räntesats som gäller
då lånet lämnas är angiven på Kreditavtalet och den faktiska
effektiva räntan varierar mellan olika individuella lån. Den
effektiva räntan beräknad enligt Konsumentverkets anvisningar
uppgår till på Kreditavtalet angiven effektiv räntesats, vid lån
uppgående till på Kreditavtalet angivet kreditbelopp och löptid.

I den utsträckning som det motiveras av: 1. kreditpolitiska beslut;
2. ändrade upplåningskostnader för Banken; eller
3. andra kostnadsförändringar som Banken inte skäligen
kunde förutse när lånet lämnades, får Banken med
omedelbar verkan ändra räntesatsen för lånet.
Banken tillämpar dessa villkor om ränteändring även till
Låntagares förmån. Banken lämnar meddelande om ändrad
räntesats för Låntagaren genom ett särskilt meddelande
till Låntagaren på sätt som anges i punkten 14 eller genom
annonsering i dagspressen. I sistnämnda fall lämnas också
meddelande om ändringen när nästa avisering sänds till
Låntagaren."
Citera
2023-02-24, 01:18
Medlem
Ser ut som det är punk 3 då?

Att banken kan göra exakt vad de vill för att du gått med på det när du tog ett lån för att köpa något du egentligen inte behövde?
Citera
2023-02-24, 01:24
Medlem
RocketShips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ser ut som det är punk 3 då?

Att banken kan göra exakt vad de vill för att du gått med på det när du tog ett lån för att köpa något du egentligen inte behövde?
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt. Mitt fasta bolån höjs ju inte, där har jag fortfarande härliga 0,93 %.

Lånet tog jag för att göra några smårenoveringar av mitt sommarställe, jag tyckte att 4,70 % var en schyst ränta istället för att punga ut sparpengar, men nu om de fortsätter höja min ränta får jag tänka om och kanske betala av lånet direkt.
Citera
2023-02-24, 01:29
Medlem
Citat:
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt. Mitt fasta bolån höjs ju inte, där har jag fortfarande härliga 0,93 %.

Lånet tog jag för att göra några smårenoveringar av mitt sommarställe, jag tyckte att 4,70 % var en schyst ränta istället för att punga ut sparpengar, men nu om de fortsätter höja min ränta får jag tänka om och kanske betala av lånet direkt.

Ditt bolån kanske klassas som ett säkrare värdepapper för banken.

Jag antar att banken inte kan slösa tid på att förutse en ökad ränta helt enkelt eftersom de inte behöver och de tjänar pengar på att sälja lån.

Det är ett par tusenlappar per år i onödan tyvärr men jag tror själv inte det kommer bli mycket bättre framöver heller.
Citera
2023-02-24, 01:29
Medlem
Citat:
Under "Totalt belopp att betala" står det 107 820 kronor.
Stämmer detta??
Citera
2023-02-24, 01:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Vänta nu här.
Du tar hellre upp lån med ränta än att använda dina sparpengar?
För övrigt är det fult av banken. Men de hittar alltid kryphål.
Citera
2023-02-24, 01:44
Medlem
RocketShips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Stämmer detta??
Ja, så står det.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vänta nu här.
Du tar hellre upp lån med ränta än att använda dina sparpengar?
För övrigt är det fult av banken. Men de hittar alltid kryphål.
Ja, just då hade jag ett sparkonto på strax över 300 000 SEK, jag bedömde att det var skönare att ha 300 000 i reda pengar för oförutsedda utgifter och istället låna 100 000 och betala ~7 000 SEK över en treåsperiod.
Citera
2023-02-24, 01:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ja, så står det.

Ja, just då hade jag ett sparkonto på strax över 300 000 SEK, jag bedömde att det var skönare att ha 300 000 i reda pengar för oförutsedda utgifter och istället låna 100 000 och betala ~7 000 SEK över en treåsperiod.

Märkligt tänkande.
200.000 kr. räcker mer än väl på ett sparkonto.
Dessutom hade du inte haft skulden. Heller inte räntan och allt styr med att räntan nu har höjts.
Citera
2023-02-24, 01:53
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Märkligt tänkande.
200.000 kr. räcker mer än väl på ett sparkonto.
Dessutom hade du inte haft skulden. Heller inte räntan och allt styr med att räntan nu har höjts.

och på tre år hinner man gott spara ihop de där 100.000 igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in