2023-02-24, 01:57
Medlem
När man tar ett lån gäller det att hålla koll på vad riksbanken och alla andra riksbanker gör, och AGERA DÄREFTER.
Jag har ett lån som jag slängde in 75% på när jag såg vart det barkade. Med fakta i hand var det rätt gjort. Sedan dess har jag haft koll och parerat med att höja min amortering så att jag fortfarande betalar samma % som innan höjningen. Annars finns risken att räntan blir större än amorteringen.

Och nu kommer riksbanken höja igen, så nu blir det till att få bort lånet helt. Men lånet har servat mig väl så jag ångrar inte att jag tog det.
Citera
2023-02-24, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RocketShip
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt.

Tror mer på att de motiverar det med punkt 2, "ändrade upplåningskostnader för Banken". Där kan de ju enkelt peka på att de höjt räntorna på sina sparkonton.
Citera
2023-02-24, 03:42
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Jaha, så banken kunde skäligen inte förutse att styrräntan kunde höjas? Det låter märkligt. Mitt fasta bolån höjs ju inte, där har jag fortfarande härliga 0,93 %.

Lånet tog jag för att göra några smårenoveringar av mitt sommarställe, jag tyckte att 4,70 % var en schyst ränta istället för att punga ut sparpengar, men nu om de fortsätter höja min ränta får jag tänka om och kanske betala av lånet direkt.
Jo banken förutsåg naturligtvis att styrräntan kunde höjas, men dom förutsåg inte att den skulle höjas, dom har liksom dig och mig ingen magisk spåkula.

Ditt fasta bolån höjs inte nej, i det fallet är det ordet "fasta" som gör räntan fast.
Citera
2023-02-24, 06:24
Avslutad
Citat:
Ja, så står det.

Ja, just då hade jag ett sparkonto på strax över 300 000 SEK, jag bedömde att det var skönare att ha 300 000 i reda pengar för oförutsedda utgifter och istället låna 100 000 och betala ~7 000 SEK över en treåsperiod.

Haha, du vill maxa förlusterna från inflationen helt enkelt!
Citera
2023-02-24, 06:34
Medlem
Citat:
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Lånet förmedlades genom Lendo.

Är detta verkligen rätt eller kan något ha blivit fel?

Är sådär bankerna opererar. De ger dig ett billigt lån, sedan höjer dom det när du har signerat. De får dig som kund och blåser dig sedan. Inget nytt beteende hos banken
Citera
2023-02-24, 06:35
Bannlyst
Citat:
Hej,
I september tog jag ett lån på 100 000 SEK från Santander, jag fick en ränta på 4,70 % med en avbetalningsplan på tre år. Skulden har avbetalats på autogiro och jag har inte kollat hur mycket som dragits varje månad. Idag kollade jag i appen och såg att räntan nu är 6,59 %. Jag trodde att 4,70 % skulle gälla genom hela avbetalningsperioden. Hur skulle man annars kunna upprätta en avbetalningsplan?

Det kan ju inte undgå någon att RK höjer räntorna hela tiden för att mätta inflationerna. Flaggat för två höjningar till framöver på 50 respektive 25 punkter vilket kommer höja ditt lån ännu mer.
Citera
2023-02-24, 07:13
Medlem
Sonny00s avatar
Finns det överhuvudtaget blancolån med fast ränta?
Citera
2023-02-24, 07:23
Medlem
Citat:
Hej,

Ja, det är rätt, har du missat att räntan höjts?
Citera
2023-02-24, 07:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Finns det överhuvudtaget blancolån med fast ränta?

Nej jag har aldrig hört talas om det vilket gör att TS har än mindre skäl att vara förvånad. Dock är det såklart lätt att missa hur det fungerar när man saknar erfarenhet. TS prioritering att låns upp 100k i blancolån när han har 300k i sparkapital är dock svårbegripligt.
Citera
2023-02-24, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Nej jag har aldrig hört talas om det vilket gör att TS har än mindre skäl att vara förvånad. Dock är det såklart lätt att missa hur det fungerar när man saknar erfarenhet. TS prioritering att låns upp 100k i blancolån när han har 300k i sparkapital är dock svårbegripligt.

När räntan är låg så brukar jag med låna istället för att casha. Brukar ta maximal lånetid äga objektet i 1-2år sen sälja och betala tillbaka lånet. Blir lite som en hyra fast inte med mina pengar.
Citera
2023-02-24, 08:47
Medlem
JustZlatans avatar
Det var billig ränta! Jag har en ränta på 14% på Santanderkortet.
Citera
2023-02-24, 08:52
Medlem
CassandraCs avatar
varför läste du inte igenom de 300 sidorna av byrokrati innan du skrev på? (ironi)

välkommen till verkligheten lånetorsk, nu är du slav på riktigt, bara ge dig ut och arbeta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in