2023-02-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ok, det fungerar alltså bara för de som tror?
Kan inte de då ta fram en metod och visa detta?

Finns ingen anledning.
Och du kommer ju ändå inte tro oavsett.
Citera
2023-02-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Då är vi tillbaka på ruta 1.
Titta på världen som omger dig och titta ut i universum, och avgör om det är skapat eller om det har skapat sig själv.

Eller är det nu du svarar att ”du inte bryr dig”?
Skapat sig själv? Vad menar du med det?
Att skapa ett universum borde innebära att skaparen har tillgång till en massa material. Var kom det materialet ifrån?
Citera
2023-02-23, 14:35
Medlem
Citat:
Finns ingen anledning.
Och du kommer ju ändå inte tro oavsett.
Om bön visas fungera, då tror jag bön fungerar.
Citera
2023-02-23, 15:06
Medlem
Citat:
Skapat sig själv? Vad menar du med det?
Att skapa ett universum borde innebära att skaparen har tillgång till en massa material. Var kom det materialet ifrån?

Det var väl inget svårt, antingen har någon skapat det eller så har det skapat sig självt.

Hur var det nu, hade du läst Bibeln?
Citera
2023-02-23, 15:08
Medlem
Citat:
Om bön visas fungera, då tror jag bön fungerar.

Nej, du kommer säga att det är slump och tillfälligheter.
Och jag sätter inte min Gud på prov. Inte heller sätter du dina egna föräldrar på prov och säger ge mig det och det annars tror jag inte att ni är mina föräldrar.
Citera
2023-02-23, 15:41
Medlem
Citat:
Det var väl inget svårt, antingen har någon skapat det eller så har det skapat sig självt.

Hur var det nu, hade du läst Bibeln?
Någon? Det kan ju finnas naturliga förklaringar bakom universums tillkomst, om det är det du menar med ”skapat sig självt”? Och då menar jag detta universum.

Jag har läst Bibeln för väldigt länge sedan. Hur så?
Citera
2023-02-23, 15:42
Medlem
Citat:
Nej, du kommer säga att det är slump och tillfälligheter.
Och jag sätter inte min Gud på prov. Inte heller sätter du dina egna föräldrar på prov och säger ge mig det och det annars tror jag inte att ni är mina föräldrar.
Sluta säga hur jag kommer agera, tack. Försök vara ärlig.
Om det är en slump eller tillfälligheter, då är det p.g.a. dåliga belägg.
Citera
2023-02-23, 17:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Hur är detta en metod för att se om bön fungerar?
Vilka resultat, eller brist på resultat, avslöjar om bön fungerar eller inte?
Du måste be om nåt bra
Citera
2023-02-23, 18:10
Medlem
Citat:
Någon? Det kan ju finnas naturliga förklaringar bakom universums tillkomst, om det är det du menar med ”skapat sig självt”? Och då menar jag detta universum.

Jag har läst Bibeln för väldigt länge sedan. Hur så?

Jaha, vad skulle det vara för naturlig förklaring menar du? Det måste ju finnas något som gör dig övertygad om det, ”för du kan ju inte välja att tro annat” eller hur?

Du säger saker som ”att skaparen måste haft tillgång material” vilket inte stämmer alls med Bibelns redogörelse. Därför tvivlar jag på att du ens öppnat en Bibel.
Citera
2023-02-23, 18:16
Medlem
Citat:
Sluta säga hur jag kommer agera, tack. Försök vara ärlig.
Om det är en slump eller tillfälligheter, då är det p.g.a. dåliga belägg.

Då behöver du redogöra för vad som är ett godtagbart belägg, och sedan inte backa från det.
Hittills har du inte presenterat något som ens liknar ett kriterium för ett sådant, så du kan flytta mållinjen vartefter det passar. Det är inte ett vetenskapligt förhållningssätt kan jag tycka.
Citera
2023-02-24, 07:27
Medlem
Citat:
Jaha, vad skulle det vara för naturlig förklaring menar du? Det måste ju finnas något som gör dig övertygad om det, ”för du kan ju inte välja att tro annat” eller hur?

Du säger saker som ”att skaparen måste haft tillgång material” vilket inte stämmer alls med Bibelns redogörelse. Därför tvivlar jag på att du ens öppnat en Bibel.
Varje gång vi stått inför ett mysterium, när vi inte vetat hur något fungerar, då har förklaringen alltid varit naturlig. Hittills har det alltså aldrig varit Gud. Det är inget bevis, men ändå en liten fingervisning att universum kan ha uppstått genom naturliga orsaker.

Varför är Bibelns redogörelse viktig?
Citera
2023-02-24, 07:31
Medlem
Citat:
Då behöver du redogöra för vad som är ett godtagbart belägg, och sedan inte backa från det.
Hittills har du inte presenterat något som ens liknar ett kriterium för ett sådant, så du kan flytta mållinjen vartefter det passar. Det är inte ett vetenskapligt förhållningssätt kan jag tycka.
Ha, ha, jag vet inte vad som är ett godtagbart belägg. Det avgör jag när jag får höra definitionen av Gud, samt vilken metod personen använde för att upptäcks Gud. Dock är problemet att de flesta påstår att Gud existerar utanför universum. Utanför tid och rum.
Så det är inte jag som ska säga vilka belägg som jag vill ha, det är de troende som ska ge de belägg de har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in