2023-02-10, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag har fått ozempic pga kan ej äta metformin. Blir sjuk av det. Har diabetes typ 2. Det ingår i förmånen. Har gått ner 10 kg på 2 månader. Allt godis sug och hunger försvunnit. Vill inte äta. Mår illa som fan. Magsmärtor. Slutade till slut äta. Slutade med ozempic en vecka. Allt gammalt dök upp igen. Socker sig. Vill äta skit mat. Nu tillbaka på ozempic igen. Mår illa. Vill inte äta. Man får tvinga sig att äta. Finns inget sig efter något. Kan leva på cz...
Någon annan som tar detta?

Jag har haft diabetes2 i ca 14 år och tar 2 metformin om dagen och det funkar bra. En period när mitt hba1c ökat skulle jag ta en metformin till på dagen och då fick jag magsmärtor så det slutade jag med. Så för mig handlade det om dosen om jag tålde metformin eller inte. Ocempic hoppas jag slippa ta framöver för den verkar obehaglig att ta.Vad händer med blodsockret om man tar det utan att ha diabetes ? Måste ju sänka blodsockret rejält eller ?
Citera
2023-02-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon trovärdig källa till detta?

Inte på denna medicin specifikt.

Men generellt när de kommer till att ersätta kroppens egna medel så slutar kroppen själv producera.

Tex. kring insulin.

https://www.accu-chek.se/vad-ar-diabetes/hypoglykemi-lagt-blodsockerinsulinkanning

"Hos en person som inte har diabetes slutar bukspottkörteln producera insulin om blodsockernivån blir lägre än normalt. Hos en person med diabetes fortsätter däremot insulinet som injicerats att fungera, även om blodsockret är lågt,"
Citera
2023-02-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Inte på denna medicin specifikt.

Men generellt när de kommer till att ersätta kroppens egna medel så slutar kroppen själv producera.

Tex. kring insulin.

https://www.accu-chek.se/vad-ar-diabetes/hypoglykemi-lagt-blodsockerinsulinkanning

"Hos en person som inte har diabetes slutar bukspottkörteln producera insulin om blodsockernivån blir lägre än normalt. Hos en person med diabetes fortsätter däremot insulinet som injicerats att fungera, även om blodsockret är lågt,"
Du har tyvärr missuppfattat detta.
Att frisättningen av insulin tillfälligt upphör hos friska personer betyder inte att produktionen upphör.
Citera
2023-02-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurrelisa123
Jag har haft diabetes2 i ca 14 år och tar 2 metformin om dagen och det funkar bra. En period när mitt hba1c ökat skulle jag ta en metformin till på dagen och då fick jag magsmärtor så det slutade jag med. Så för mig handlade det om dosen om jag tålde metformin eller inte. Ocempic hoppas jag slippa ta framöver för den verkar obehaglig att ta.Vad händer med blodsockret om man tar det utan att ha diabetes ? Måste ju sänka blodsockret rejält eller ?

Det kommer inte påverka sockernivåerna nämnvärt, eftersom en icke-diabetiker har normala sockernivåer.
Den största verkningsmekanismen för Ozempic är att du magsäcken tömmer sig långsammare vilket gör att du äter mindre, och på sikt går ner i vikt och "botar" din typ 2 diabetes.
Citera
2023-02-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianmannen
Det kommer inte påverka sockernivåerna nämnvärt, eftersom en icke-diabetiker har normala sockernivåer.
Den största verkningsmekanismen för Ozempic är att du magsäcken tömmer sig långsammare vilket gör att du äter mindre, och på sikt går ner i vikt och "botar" din typ 2 diabetes.
Jag är inte överviktig så "bota" genom viktminskning låter lite väl enkelt. Alla är inte överviktiga bara för att de har fått diabetes2. Sover du dåligt ( vilket jag gör) så bildas kortisol runt midjan som kan orsaka diabetes2. Menar du att om jag gick ner några kilo i vikt så skulle jag slippa diabetes2🤔 Tror mer på daglig motion för att få bättre/bra värden.
Citera
2023-02-23, 19:50
Medlem
Otroligt tråkiga svar.

Finns det någon som fått det utskrivet, utan att ha diabetes? Vad hade ni för problem?
Citera
2023-02-23, 21:48
Medlem
Citat:
Jag är inte överviktig så "bota" genom viktminskning låter lite väl enkelt. Alla är inte överviktiga bara för att de har fått diabetes2. Sover du dåligt ( vilket jag gör) så bildas kortisol runt midjan som kan orsaka diabetes2. Menar du att om jag gick ner några kilo i vikt så skulle jag slippa diabetes2🤔 Tror mer på daglig motion för att få bättre/bra värden.

Den absoluta majoriteten av de som har typ 2 diabetes är feta. Skulle de bli normalviktiga så skulle många av dem bota sin diabetes.

Det finns ju även folk som är smala och har typ 2 diabetes, då är det tuffare. Motion gör dig mer insulinkänslig och minskar dina sockernivåer, så det kommer absolut hjälpa. Chansen att du "botar" dig med bara livsstilsfaktorer är dock betydligt lägre.
Citera
2023-02-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianmannen
Den absoluta majoriteten av de som har typ 2 diabetes är feta. Skulle de bli normalviktiga så skulle många av dem bota sin diabetes.

Det finns ju även folk som är smala och har typ 2 diabetes, då är det tuffare. Motion gör dig mer insulinkänslig och minskar dina sockernivåer, så det kommer absolut hjälpa. Chansen att du "botar" dig med bara livsstilsfaktorer är dock betydligt lägre.

Jag är tacksam över att jag klarat mig i 14 år på 2 Metformin/dag trots att jag slarvar med sötsaker . Tror inte jag kan botas med mina korta promenader men är tacksam för att jag slipper sprutor eller ökad medicinering hittills.
Citera
2023-03-01, 08:36
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Nu har det vackra folket fått nåt nytt. De kan väl äta mindre och sunfare och röra på sig i stället. Det är ett mäkemedl mot diabetes, inte skönhetsmedel

https://www.expressen.se/halsoliv/medicin/forskning/brist-pa-diabetesmedicin-efter-kandisarnas-bantningsknep/
Citera
2023-03-01, 08:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jag är tacksam över att jag klarat mig i 14 år på 2 Metformin/dag trots att jag slarvar med sötsaker . Tror inte jag kan botas med mina korta promenader men är tacksam för att jag slipper sprutor eller ökad medicinering hittills.

Det är ingen spruta som till hästar. Nålen är så tunn så du inte ens känner när du sätter den i magfettet.

Tar tio sekunder, en liten penna som sprutar in medicinen. Jätteenkelt.
Citera
2023-03-01, 09:27
Medlem
Jag har fått ozempic utskrivet för viktminskning. Upplever inga nackdelar med det. 56 år gammal med högt blodtryck och högt kolesterol, rejäl ryggskada som inte gör det lättare att träna förutom promenader.
För min del tar jag hellre ozempic under ett år och minimerar mina chanser för hjärtinfarkt och stroke.
Det skrivs ut under högkostnadsskyddet så det är inte alls dyrt i längden.
Tror samhället tjänar mer på skatten jag kan betala in när jag blir friskare.
Målet i sig är att kunna sluta med blodtrycksmedicin och få en allmänt bättre hälsa.
Citera
2023-03-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jends
Ja, hon rasade i vikt. Men det saknar i det här fallet betydelse.
Hon är beroende av Ozempic för diabetes.
Vi har sökt på samtliga apotek. Och det finns ingenting.

Dessutom; du kan endast hämta 4 sprutor/mån. Hon kan därför inte ta ex 2x0.25/vecka. Hon måste, enligt ordination, ta 1x0.5/vecka. Annars räcker inte sprutor.

Nej det saknar inte betydelse då tråden handlar om att gå ner i vikt med detta preparat.

Tillverkaren kommer naturligtvis tillverka mer eftersom efterfrågan är stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in