2023-01-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag har fått ozempic pga kan ej äta metformin. Blir sjuk av det. Har diabetes typ 2. Det ingår i förmånen. Har gått ner 10 kg på 2 månader. Allt godis sug och hunger försvunnit. Vill inte äta. Mår illa som fan. Magsmärtor. Slutade till slut äta. Slutade med ozempic en vecka. Allt gammalt dök upp igen. Socker sig. Vill äta skit mat. Nu tillbaka på ozempic igen. Mår illa. Vill inte äta. Man får tvinga sig att äta. Finns inget sig efter något. Kan leva på cz...
Någon annan som tar detta?

Jag har fått det och på mig funkar det kanon! Har du en blodsocker mätare? Jag mådde åxå illa och typ samma symtom som du.
Kollade mitt socker och låg lågt
På ca 4,5 när jag vaknade, illamåendet kommer ofta av att man försatt sig i ketos.
Menar att du kan hjälpa till med typ ett par dextrosol eller socker
För att inte hamna för lågt.
Men mät och vet är king!
Citera
2023-01-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det finns 0.25, 0.5 och 1.0 doser. Alla varianterna är inte slut samtidigt.

Man kan resonera med doktorn om man kan få multipeldos. Exvis om du är ordinerad 0.5 så tar du 2 x 0.25. Och så skriver doktorn ut mer helt enkelt.

Gick frun ner i vikt av bara farten?

Ja, hon rasade i vikt. Men det saknar i det här fallet betydelse.
Hon är beroende av Ozempic för diabetes.
Vi har sökt på samtliga apotek. Och det finns ingenting.

Dessutom; du kan endast hämta 4 sprutor/mån. Hon kan därför inte ta ex 2x0.25/vecka. Hon måste, enligt ordination, ta 1x0.5/vecka. Annars räcker inte sprutor.
Citera
2023-01-17, 13:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jends
Ja, hon rasade i vikt. Men det saknar i det här fallet betydelse.
Hon är beroende av Ozempic för diabetes.
Vi har sökt på samtliga apotek. Och det finns ingenting.

Dessutom; du kan endast hämta 4 sprutor/mån. Hon kan därför inte ta ex 2x0.25/vecka. Hon måste, enligt ordination, ta 1x0.5/vecka. Annars räcker inte sprutor.

Av egen erfarenhet så vet jag doktorn kan skriva ut dubbel dos. 2 paket med 4 sprutor var räcker då 4 veckor. 0.25 x 4 = 2 veckor x 2 = 4 veckor.
Citera
2023-01-17, 16:05
Medlem
Citat:
Av egen erfarenhet så vet jag doktorn kan skriva ut dubbel dos. 2 paket med 4 sprutor var räcker då 4 veckor. 0.25 x 4 = 2 veckor x 2 = 4 veckor.

Tack för tipset! Ska genast kolla.
Citera
2023-01-19, 14:20
Avstängd
Brist på medicin för diabetiker – används för bantning: "Helt tokigt"

https://sverigesradio.se/artikel/medicin-for-diabetes-ar-slut-anvands-for-bantning-helt-tokigt

Men det mesta är ju tokigt på Flashback
Citera
2023-02-02, 04:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

https://sverigesradio.se/artikel/medicin-for-diabetes-ar-slut-anvands-for-bantning-helt-tokigt

En studie i usa, visar att du minskar i snitt 15, 3 kilo på ett år med Ozempic. Sedan är det åt helvete läkare skriver ut det till överviktiga då diabetes är en mer farlig sjukdom.
Citera
2023-02-08, 20:12
Medlem
Stark-Senaps avatar
Låter fantastiskt men tyvärr asdyrt.
Fortfarande bättre med hederlig microdosing medelst vanligt tjack. Och då blir man dessutom lite pigg. 👍🏻
Citera
2023-02-09, 06:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Högkostnadsskyddet gäller tydligen inte om man köper det för viktreducering. Men en läkare skall skriva ut receptet oavsett.
Citera
2023-02-09, 22:48
Medlem
Citat:
En studie i usa, visar att du minskar i snitt 15, 3 kilo på ett år med Ozempic. Sedan är det åt helvete läkare skriver ut det till överviktiga då diabetes är en mer farlig sjukdom.

Kan du hindra folk från att utveckla diabetes från första början så är det kanske bättre att Kalle 30, får ozempic istället för Börje 78. GLP-1 är här för att stanna.
Citera
2023-02-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ozempic, vad är det egentligen? En bekant fick det utskrivet som bantningsmedel men en annan jag känner har det mot diabetes. Båda gick ner flera kilo, aptiten och hungern minskade. Det finns bara på recept och är svindyrt. Nån som använder eller vet mer?

En risk om man inte är diabetiker själv och ska köra diabetes läkemedel är att man utvecklar diabetes typ 2.
Citera
2023-02-09, 22:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianmannen
Kan du hindra folk från att utveckla diabetes från första början så är det kanske bättre att Kalle 30, får ozempic istället för Börje 78. GLP-1 är här för att stanna.

Du kan få det även om du bara käkar sund mat.

Men, det borde vara mer information redan från koltåldern. Och höga skatter på allt socker.
Citera
2023-02-10, 01:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
En risk om man inte är diabetiker själv och ska köra diabetes läkemedel är att man utvecklar diabetes typ 2.

Har du någon trovärdig källa till detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in