2023-02-23, 12:17
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Fick pengarna idag. Bor i Stockholm.

Inget på mitt konto
Citera
2023-02-23, 13:00
Medlem
Från sydsvenskan.se idag
Enligt Fredrik Falk, verksamhetschef på Försäkringskassan, har hittills upp emot en miljon elstödsutbetalningar gått iväg från Försäkringskassan sedan utbetalningarna startade i måndags.

Hur många som under torsdagen fått sina pengar kan han inte säga. Pengarna tar nämligen tre bankdagar på sig att färdas från Försäkringskassans rullor till kundernas bankkonton
Totalt handlar det om 4,3 miljoner utbetalningar av elstöd till kunderna i elområde 3 och 4. Pengarna går iväg i omgångar, men exakt hur många som behandlas i taget kan han inte gå in på.

Detta kommer att ta tid!!
Citera
2023-02-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Swedbank tjänar mest på detta.

Pengarna ska vara utbetalda i måndags.

Banken sitter på pengarna.

Tänk räntan på alla dessa miljarder.

”Sitter på pengarna”
Hur ska de då få någon ränta på dem?
Eller ska de betala ut ränta från sitt eget räntekonto, till sig själv? Låter korkat..
För att få ränta måste de placeras någonstans.
Hur ska de lyckas placera hutlöst många miljarder på några få dagar? Som ska betalas ut. Ska se placera pengarna och ta ut dem samma dag? Var då?
Var ska pengarna placeras ens?
Andras pengar, som Swedbank bara har i uppdrag att betala ut.

Tillåt mig småle.
Citera
2023-02-23, 13:18
Medlem
Inga brev, inga pengar.
Citera
2023-02-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”Sitter på pengarna”
Eller ska de betala ut ränta från sitt eget räntekonto, till sig själv? Låter korkat..
Hur ska de lyckas placera hutlöst många miljarder på några få dagar? Som ska betalas ut. Ska se placera pengarna och ta ut dem samma dag? Var då?

Tillåt mig småle.

Ganska säker på att pengar lånas in/ut varje dag, så om pengarna nu ligger hos Swedbank (Vilket jag antar att de inte gör?) blir ju 17 miljarder som t.ex ska lånas ut till bolån, som Swedbank inte behöver låna till riksbankensränta på 3%.

Dessa 17 miljarder skulle då ge Swedbank en minskad räntekostnad på 4,2 miljoner under dessa tre dagar.
Citera
2023-02-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maki93
Detta kommer att ta tid!!

Ja, det har ju sagts länge att det beräknas pågå fram.till 10 mars. Så varför alla i tråden förväntade sig att få dem första dagarna fattar jag inte.

Men jag förstår nu varför de varnat för bedragare och liknande då många verkar oförmögna att ta till sig hur detta kommer gå till, det märker man ju bland frågorna i den här tråden.
Citera
2023-02-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonUmeranto
Inga brev, inga pengar.
Samma här
Citera
2023-02-23, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”Sitter på pengarna”

Tillåt mig småle.

Ojdå, en bankrunkare i tråden.

Jag förstår att du inte förstår. Det är ok.
Citera
2023-02-23, 18:43
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Har du ett eget elabonnemang?

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Föreningen sommabonnemangsinnhavare får i juni. Bor i en förening men har eget elnätsavtal får du nu i dagarna.

Får du elräkningen från föreningen så har du inget eget elnätsavtal. Får du elräkning/elnätsräkning från Vattenfall, Eon, Öresundskraft, Bergs Tingslags Elektriska, Ålem Energi eller någon annan stort eller litet elnätsbolag så har du ett eget elnätsavtal.
Tänkte för mina föräldrar, jag själv bor i hus.
Dom bor i Riksbyggen och har bostadsrätt med eget avtal med nätavgift och elförbrukning genom lokalt elbolag.

Citat:
Ursprungligen postat av DonUmeranto
Inga brev, inga pengar.
Inte här heller. Men de sägs ju att det kan ta tid, upp till ett par veckor för husägare.
Att man inte fått 3-4 dagar efter att dom börjat skicka ut är ju inte så konstigt utan de är nog bara att vänta några dagar till.
Citera
2023-02-23, 21:56
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag läste det här på Försäkringskassans hemsida. Finns det verkligen folk som inte vill ha pengarna? Det kan jag aldrig tänka mig.

Utbetalning av elstöd

Citat:
Jag vill inte ha elstöd. Vad kan jag göra?

Eftersom man inte ansöker om elstöd kan man inte heller avsäga sig det. Det innebär att du inte kan betala tillbaka pengarna till Försäkringskassan. Om du absolut inte vill ha något elstöd måste du överklaga Försäkringskassans beslut till förvaltningsrätten. Det står i beslutsbrevet hur det går till.
Citera
2023-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag läste det här på Försäkringskassans hemsida. Finns det verkligen folk som inte vill ha pengarna? Det kan jag aldrig tänka mig.

Utbetalning av elstöd

Elstödet ska väl räknas som inkomst.. kanske nån som ligger precis på gränsen till att behöva betala statlig inkomstskatt och elstödet kommer knuffa över hen den gränsen
Citera
2023-02-23, 22:37
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Elstödet ska väl räknas som inkomst.. kanske nån som ligger precis på gränsen till att behöva betala statlig inkomstskatt och elstödet kommer knuffa över hen den gränsen

Pengarna som betalas ut i elstöd är skattefria för privatpersoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in