2023-02-23, 10:08
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om du med "fysikens lagar" menar sådant som har att göra med stora klot som svävar fram genom rymden etc.. så handlar det om saker som ingen människa någonsin i världshistorien haft den minsta erfarenhet av.

Vilken av "fysikens lagar" är det egentligen som säger att vi måste befinna oss på ett klot?

Ja men ta en så pass enkel sak som hur fotoner färdas. Hur vi kan stå på olika delar av jorden och mäta ljusets riktning från solen och det blir förenligt med att ljuset färdas i en rak linje och att jorden då är rund. Medan för att jorden ska vara platt så kan fotoner aldrig färdas i en rak linje då det skulle betyda att solen är på tusentals olika ställen samtidigt, så ljuset färdas i stora bågar för att komma från samma källa men "träffa" jorden från olika håll.
Citera
2023-02-23, 10:17
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Men bilderna som finns som officiellt är fotografier av jorden tagna från rymden är INTE "tiotusentals". Utan bara en liten handfull. Och mellan 1972 och 2015 finns inte en enda.

Så Voyager I räknas inte av okänd anledning? 1977 och 1990. Eller Galileo? 1990 eller foton från Mir 1999 eller MGS 2003. Och det är bara de mest kända så klart. Men måste kännas tråkigt att basera hela sitt argument på en lögn enbart.
Citera
2023-02-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Du kan lägga till den här frågan:

Om man färdas från nordpolen till sydpolen och väger en vikt är den lättast vid ekvatorn och tyngst vid polerna. Hur passar en accelererande platt jord med det?

Är en bra fråga för de 0,3% lägre gravitation beror ju på 2 saker och det är att avståndet till centrum är längre samt att hastigheten vid ekvatorn är högre (så man "slungas" ut från jorden mer än annars). Så mycket intressant fråga som jag såklart borde haft med.
Citera
2023-02-23, 11:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Så Voyager I räknas inte av okänd anledning? 1977 och 1990. Eller Galileo? 1990 eller foton från Mir 1999 eller MGS 2003. Och det är bara de mest kända så klart. Men måste kännas tråkigt att basera hela sitt argument på en lögn enbart.

Det finns fyra kameror på ISS som livestramar jorden hela tiden.

https://www.spacetv.net/live/iss-live-cams-tracker-and-live-telemetry/
Citera
2023-02-23, 12:03
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Jo, men det är ju efter 2015, så då räknas det inte enligt plattfötterna antar jag? Jag förstår inte hur resonemanget funkar. Det finns ju INTE - det vill säga noll - bilder tagna på jorden mellan 1972 och 2015. Duh.
Citera
2023-02-23, 12:09
Medlem
Citat:

Som dock samtliga FE:are påstår är fejk, förutom det så är inte en bild ett bra bevis för att ett objekt är en elipsoid. Dra slutsatser kan man ju dock göra så som att om man tittar på Jupiter så blir det spännande att förklara den stora röda fläcken som följer Jupiters rotation. Min dotter blev så arg för hon inte såg den första gången vi tittade på Jupiter så jag fick stå och frysa ett par timmar tills den var synlig. Numera räknar jag på vart fläcken är så jag slipper stå ute för att dottern ska bli nöjd 😂

Har haft uppe dessa live streams från ISS men de har envists förklarats som fejk av fler anledningar än vanligt, väldigt absurda sådana dessutom.
Citera
2023-02-23, 13:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Som dock samtliga FE:are påstår är fejk, förutom det så är inte en bild ett bra bevis för att ett objekt är en elipsoid. Dra slutsatser kan man ju dock göra så som att om man tittar på Jupiter så blir det spännande att förklara den stora röda fläcken som följer Jupiters rotation. Min dotter blev så arg för hon inte såg den första gången vi tittade på Jupiter så jag fick stå och frysa ett par timmar tills den var synlig. Numera räknar jag på vart fläcken är så jag slipper stå ute för att dottern ska bli nöjd 😂

Har haft uppe dessa live streams från ISS men de har envists förklarats som fejk av fler anledningar än vanligt, väldigt absurda sådana dessutom.
Är ganska övertygad att FE:arna avfärdar alla bilder som inte stämmer med deras värlsbild som fejk. Skulle vara intressant om någon av dem kunde framföra lite bevis på varför bilderna skulle vara fejk.
Citera
2023-02-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ja men ta en så pass enkel sak som hur fotoner färdas. Hur vi kan stå på olika delar av jorden och mäta ljusets riktning från solen och det blir förenligt med att ljuset färdas i en rak linje och att jorden då är rund. Medan för att jorden ska vara platt så kan fotoner aldrig färdas i en rak linje då det skulle betyda att solen är på tusentals olika ställen samtidigt, så ljuset färdas i stora bågar för att komma från samma källa men "träffa" jorden från olika håll.

Detta med hur fotoner färdas, är det verkligen en "enkel sak"?
Citera
2023-02-23, 19:02
Medlem
Citat:

Bilder på lagom långt avstånd, så man ser att det är ett klot, men ändå så pass nära att man ser lite detaljer som kontinenter osv.

Geostationära satelliter vore idealiska för att ta såna bilder. Men ändå finns inga bilder.

Nu kommer nån säkert att dra upp "men Himawari 8..." Nä, det är inte bilder av jorden. Och det är inte någon hemlighet att så är fallet. Utan det rör sig om väderdata som presenteras med en färdig bild av jordklotet som bakgrund.
Citera
2023-02-23, 19:05
Medlem
Citat:

Oavsett hur dessa bilder framställs så rör det sig inte om bilder av "planeten". Bilder från ballonger på hög höjd ser ju i stort sett likadana ut.
Citera
2023-02-23, 19:13
Medlem
Citat:
Detta med hur fotoner färdas, är det verkligen en "enkel sak"?

Visst är de det, om man nu lever i en fantasivärld. Problemet med rundissar är att dom inte lever i verkligheten. Vi har inte en susning om vad ljus är för fenomen. Det finns ett antal teorier om vad ljus är och jag antar att BradS har sett nåt om protoner på teve och tror att allt man ser på teve är obestridliga fakta.
Citera
2023-02-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst är de det, om man nu lever i en fantasivärld. Problemet med rundissar är att dom inte lever i verkligheten. Vi har inte en susning om vad ljus är för fenomen. Det finns ett antal teorier om vad ljus är och jag antar att BradS har sett nåt om protoner på teve och tror att allt man ser på teve är obestridliga fakta.

Fotoner skall det stå och inte protoner, ber om ursäkt för misstaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in