2023-02-23, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
De som kryper fram vid lång köbildning, kör 20-30 m bakom framförvarande bil. Idioter.
jag tycker det bara är störande om andra vill zick-zacka och tränga sig fram, och det är väl mest därför folk har så kort avstånd oftast - man vill blocka zick-zackarna.
Citera
2023-02-23, 17:52
Moderator
Rassas avatar
Citat:
De som kryper fram vid lång köbildning, kör 20-30 m bakom framförvarande bil. Idioter.

Tvärtom, håller man ordentligt avstånd i köer slipper man trycka på bromsen och kan rulla på. Det ger dig marginaler, du slipper bromsa och det finns plats att släppa in andra som byter fil.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle de vara idioter….?
En av de vanligare incidenterna är just köolyckor, för att folk ligger för nära varandra och inte hinner med när nån framför dem krypkör och plötsligt stannar. Därför ska vi inte ligga för nära varandra vid sådana situationer, och från fall till fall så kan 20-30 m vara lämpligt avstånd.

Medhåll. Det ger marginal för att slippa onödiga lackskador som lätt kan undvikas om folk bara kunde ge några meter extra.

Citat:
Nej 20-30 meter är inte acceptabelt när bilar åker i 20-30 km/h medan "du" maskar i 10km/h. Tycker jag iaf.

Vad är problemet? Du ligger i en kö och kommer inte fram snabbare ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
jag tycker det bara är störande om andra vill zick-zacka och tränga sig fram, och det är väl mest därför folk har så kort avstånd oftast - man vill blocka zick-zackarna.

Så är det, hatar när folk ska nyttja en lucka för att tjäna en sekund eller två.
Citera
2023-02-23, 19:10
Medlem
Citat:
Nej 20-30 meter är inte acceptabelt när bilar åker i 20-30 km/h medan "du" maskar i 10km/h. Tycker jag iaf.

Det var inte så du beskrev det från början, så är det nu du börjar flytta målstolparna för att rädda dig….?

Om andra kör 20-30kmh och jag ligger 20-30m bakom så kan väl även jag hålla samma fart som de framför fast med 20-30m lucka….?

Förstår du att i ca 30kmh så avverkar man ca 8-10m/s och då vi har en normal reaktionstid på ca 1s så behövs det inte så mycket ouppmärksamhet (typ tar et titt i speglar eller på andra trafikanter etc) för att det ska bli risk för en incident om nån framför plötsligt stannar, eller om man är för het med att haka på när bilar framför börjar köra igen.

Sen är det ju inte du som avgör vad som är acceptabelt för andra förares körning, utan det är det de som avgör så länge de håller sig inom lagarnas gränser.
Citera
2023-02-23, 20:11
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Det var inte så du beskrev det från början, så är det nu du börjar flytta målstolparna för att rädda dig….?

Om andra kör 20-30kmh och jag ligger 20-30m bakom så kan väl även jag hålla samma fart som de framför fast med 20-30m lucka….?

Förstår du att i ca 30kmh så avverkar man ca 8-10m/s och då vi har en normal reaktionstid på ca 1s så behövs det inte så mycket ouppmärksamhet (typ tar et titt i speglar eller på andra trafikanter etc) för att det ska bli risk för en incident om nån framför plötsligt stannar, eller om man är för het med att haka på när bilar framför börjar köra igen.

Sen är det ju inte du som avgör vad som är acceptabelt för andra förares körning, utan det är det de som avgör så länge de håller sig inom lagarnas gränser.
Då va det kanske dåligt formulerat av mig i början. Menar på att det känns som att det tar onödigt lång tid om flera ligger och fiser med 20-30 m mellanrum mellan varje ekipage.
Citera
2023-02-23, 20:17
Medlem
Citat:
Då va det kanske dåligt formulerat av mig i början. Menar på att det känns som att det tar onödigt lång tid om flera ligger och fiser med 20-30 m mellanrum mellan varje ekipage.

Och sådär det som jag redan förklarat, att det avståndet inte nödvändigtvis är fel, utan kan vara ett lämpligt säkerhetsavstånd om det är tät trafik och kökörning i 20-30kmh.
Citera
2023-02-23, 21:20
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Och sådär det som jag redan förklarat, att det avståndet inte nödvändigtvis är fel, utan kan vara ett lämpligt säkerhetsavstånd om det är tät trafik och kökörning i 20-30kmh.
Kanske många som kör manuellt och vill vila vänstern.
Citera
2023-02-28, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Jag stör mig något enormt på folk som gestikulerar aggressivt åt mig för att jag inte följer deras egna påhittade trafikregler. Exempelvis när jag har väjningsplikt så gestikulerar de att jag ska köra för att de tycker det är bekvämast så. Vad fan gör polisen om de ser mig då? Jag följer lagen, inte några påhittade efterblivna låtsasregler som inavlade slan hittar på.

Folk som kör upp bakom en när man håller på att backa ut från parkeringsplatsen, för att de vill ha platsen jag just håller på att lämna och blockerar så jag inte kan backa ut ordentligt är avskum vars föräldrar borde ha tvångssteriliserats.

:
ha ha, ja de är inte kloka i skallen som gör så. Om jag ser misstänkt bil som letar p-plats brukar jag ibland vänta med att gå in i bilen till han är borta, sen går jag in och åker.
Citera
2023-03-10, 19:14
Medlem
Trådens alla inlägg vittnar med klar tydlighet att det finns en hel del egoistiska kräk och idioter runt omkring oss i trafiken som följer lagar med vanligt sunt bondförnuft och det retar dessa "Stalkers"till vansinne. Det sjuka är att myndigheterna har anpassat lagarna så dom kan fortsätta med sin terror. Att det blir dubbla budskap så det stänker om det, det bryr man sig inte ett dugg om, så det är vi skötsamma bilister med alla behörigheter som trackaseras och genom vindrutan hotas med stryk om man inte flyttar på oss.

Skulle då Stalkern upptäcka att man bor granne med kräket, då kan man räkna med att få bilen repad, däcken sönderskurna och hotad med stryk, bara för att man följde trafikreglerna och höll hastighetsreglerna i området. Det inte kräken bryr sig ett dugg om är att det är samma hastighetsregler i vänstra filen som i den högra, han skiter också i regeln att upphinnande fordon skall anpassa avståndet till framförvarande bil efter hastigheten och att det bara är den bakomvarande bilen som har hela ansvaret att ingenting händer.

Under några år körde jag samma sträcka på samma motorväg E4 vid samma tid kl 08.15 på sträckan som kallas för "Svinrakan" Mellan Lövenströmska Lasarett till avfarten mot Arlanda, där flera Stalkers låg i ytterfilen i minst 200 fast hastigheten på skyltarna visade 120 med högst 30:cm från framförvarande bil som dom alla gjorde. Den första i kön blinkade helas tiden med ljustutan för att uppmärksamma bilen framför. Jävlar om du inte flyttat på dig innan jag kommer bakom dig då åker du på stryk och detta gjorde dom varje morgon. Den tiden på mornarna var det ju köer ut mot Arlanda så båda filerna var fullproppade med bilar. Långtradare som måste hålla hastigheten gjorde att man smidigt tog sig ut i vänstra filen där man blev liggandes tills det var dags att svänga ner avfarten mot Arlanda. Stalkern som använde vänsterfilen som sin egen racerbana kom i 200 blås bakom med ljustutan som trots att han såg att båda filerna var en enda stor kö flera kilometer krävde att man skulle flytta på sig. Efter ett tag med denna dagliga tortyr ser jag att fler och fler när dom ser Stalkers närma sig bakifrån då, utan att behöva, blinkar dom vänster och kör ut i vänsterfilen helt enkelt för att reta upp Stalkerkräken.

Det finns en enkel metod att få stopp på denna egoism och tekniken och utrustningen finns. Man monterar avläsare på vägbommarna där ny hastighet börjar. Bilbesiktningen tvingas montera in plomberade sensorer i varje fordon som reglerar både hastighet och avstånd till framförvarande bil. Då kan Stalkers trycka hur mycket dom orkar på gaspedalen samtidigt som vi hånler mot dom genom vindrutan.
Citera
2023-03-17, 12:07
Medlem
Mest irriterande är de flesta lastbilsåkare som inte respekterar hastighetsgränser eller avstånd till framförvarande trafikanter. Måste fram FORT!!! TA DET LUGNT FÖR FAN OCH STRESSA AV!!!
Citera
2023-03-17, 12:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Mest irriterande är de flesta lastbilsåkare som inte respekterar hastighetsgränser eller avstånd till framförvarande trafikanter. Måste fram FORT!!! TA DET LUGNT FÖR FAN OCH STRESSA AV!!!

Det är framför allt en av de otäckaste sakerna i trafiken. I somras satt jag och körde landsväg med barn i baksätet, när jag tittade bakåt och såg en lastbilsfront täcka hela bakrutan. Han låg inte ens en meter ifrån mig.
Det var absolut inte så att jag bromsat eller sänkt hastigheten, utan körde stadigt strax över 80. Lastbilen hade medvetet kört upp och lagt sig så nära.
Citera
2023-03-17, 12:59
Avstängd
Xc90 förare som bara tror att de äger alla filer.
Citera
2023-03-17, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är framför allt en av de otäckaste sakerna i trafiken. I somras satt jag och körde landsväg med barn i baksätet, när jag tittade bakåt och såg en lastbilsfront täcka hela bakrutan. Han låg inte ens en meter ifrån mig.
Det var absolut inte så att jag bromsat eller sänkt hastigheten, utan körde stadigt strax över 80. Lastbilen hade medvetet kört upp och lagt sig så nära.
då släpper du bara gasen, så han går ut och kör om, sen när han är halvvägs förbi dig, så gasar du på igen och lägger dig strax framför. osv osv tills han tiltar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in