Citat:
Ursprungligen postat av
Javool
Jag använder blinkers, på rätt sätt.
Jag kan komma med löften om ett IQ score som är bra mycket högre än dig, men tjänar sällan till på ett anonymt forum som det här.
Jag lägger fram min förklaring till hur en rondell fungerar och varför det är helt onödigt med vänsterblinkningar. Jag ber er förklara teorin bakom eran vänsterblinkning, jag är genuint intresserad hur det skulle hjälpa i något scenario alls. Men allt ni kommer med är att jag är dum som inte förstår.
Vem är det egentligen som är korkad då?
Jag anser det här argumentionen är avslutad då ni inte kan komma med några svar alls.
Jag tycker det är skönt att veta om bilen framför mig planerar att åka höger, rakt fram eller fortsätta ännu längre in i rondellen. Om du inte bryr dig om detta så är det helt ok. Du behöver inte bry dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
problemet med dessa vänsterblinkare är att de tror att en rondell är samma sak som en korsning. Men sen när de blir tillrättavisade om att det är två helt olika saker med olika regler, så intar de nånslags försvarsställning och vägrar erkänna att de haft fel hela tiden. Det är samma sak hela tiden och samma dåliga argument de kör med.
i en korsning byter man fil om man inte kör rakt fram, och vid filbyten blinkar man.
i en cpl byter man oftast bara fil när man kör ur, och det gör man åt höger, därav högerblinkers.
vb:are kan omöjligt ha nån form av analytiskt tänkande - de bara kör och hoppas på det bästa.
Fel och fel. Jag är fullt medveten om att jag inte måste blinka vänster. Det är däremot inte förbjudet att visa sina avsikter utöver vad som är strikt nödvändigt. Det finns andra trafiksituationer där blinkers används av vissa även när man inte har tänkt byta fil.
Så frågan är vari behovet av en tillrättavisning ligger. Varför stör det dig?
Från körkortonline om liten cp
1. Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små. Din svängningsmanöver mellan 1 och 2 blir granska kraftig, vilket ytterligare talar för blinkersanvändning.
2. Blinka åt höger för att visa att du ska ut.
3. Sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på.
Om stor:
1. Placera dig till vänster och kör in.
2. Håll till vänster. Till skillnad från den lilla cirkulationsplatsen, är avstånden här stora och förflyttningen i sidled görs på ett mjukt sätt. Du kan blinka vänster om du vill, men det är inte lika viktigt som i den lilla cirkulationsplatsen.
3. När du är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga, förflytta dig då åt höger och visa det genom att blinka åt höger (följ samma rutin som vid körfältsbyte).
4. Håll till höger och sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på.
Ett uttalande från Transportstyrelsen:
Citat:
”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)