2023-02-23, 14:06
Medlem
Sorgligt verkligen.....Löfving hade fått ett bra avgångsvederlag eller lön fram till pension sedan en hyfsad pension. Allt hade varit borta och glömt om några veckor vem bryr sig liksom...Kunde flyttat till Spanien och levt livet som en frisk pensionär och upptäcka och berika livet med annat än trist polisarbete. Men det är så att den typ av karriärmänniskor inne i systemet är ganska snäva i sitt tänkande tyvärr....
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
För han ska ha vetat om detta sedan tidigare men blundat för det. Han ska ha insyn hur folk tillstätts i stora positioner och har inte klagat där. Han har blundat för mkt och nu dömer han med sin egna inhyrda utredare för att hålla ryggen fri. Han ska ju ha total insyn över hela myndigheten. Och detta har ju varit i hans närmsta krets så att spela dum och oskyldig passar inte "chefen". Har han insyn över folks löner. Inget gnäll där tidigare. Missade han puffran som satt i sidan? Att polisens siffror är krypande bleka och att det uppdagas hur Polisen jagar statistik ist för riktiga tillslag är nog det som för mig att inte ha förtroende alls för han. Han vet nog mycket den där säpohunden. Dock är han inte bra för Polisen anser jag. Han är säkert inte sämst men han ska fan inte vara chef. Ska Polisen ta tag med tystands kulturer är han totalt fel man. Var inte han chef på Säpo när spionerna huserade som mest?

Du har rätt i att han skulle känt till det men det är fortfarande Löfvings ansvar att inleda en relation ingen annans. Tyvärr tror jag att det är en mycket sunkig kultur inom myndigheten vilket gör att den är dysfunktionell och jag håller helt med dig om att Thornberg bör avveckla snarast och att en ny RPC tas utifrån med uppdrag att professionalisera organisationen och bryta upp kompisgängen i ledningsgrupperna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Förmodligen psykisk ohälsa i kombination med alltihop. Man måste ändå utgå från att människor är tillräckligt starka mentalt för att kunna stå för sina handlingar utan att för den delen ta livet av sig så fort det blir konfrontation.

Det är ju rätt anmärkningsvärt om folk blir poliser med inställningen "om jag felar då tar jag livet av mig", just för att det vore graverande. Det låter inte stabilt.

Precis, det kan vara så att Löfving inte var helt 100 psykiskt, eller att han hade drastisk läggning, svart eller vit, så att han inte kunde se någon annan lösning än självmord.
Citera
2023-02-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Tycker jag inte alls. Varför skulle han få sparken? Nepotism förekommer dagligen i Sverige. Jävligt många som skulle isf behöva sparkas…

Bananrepublik hallå?
Det förekommer alla möjliga sorter av brott från bagateller ända upp till mord. Det betyder inte att vi ska ta bort straffen.
Citera
2023-02-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarolusRex1
Har utredaren också doppat i Staafgrytan?

Tillsatt av den ene personen som skulle granskas(Thornberg) konstigt nog finner den också att just den personen är utan skuld.
Citera
2023-02-23, 14:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Tror att han var singel nu. Inte helt säker, men flera härinne har skrivit att han är ensamstående så jag antog det.
Då kanske en kombination av dina skisserade scenarier är en möjlighet. Plus att medietrycket/drevet blev för svårt att hantera mentalt?
Citera
2023-02-23, 14:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Varför ljög han då om det? Utredningen som blev klar i dagarna litar för övrigt på den lögnen...

Om en chef får reda på att en underställd har en relation med dens underställde, och ändå trots jäv bl.a sätter dne personens lön, så är det självklart att chefen ska agera. Det gjorde inte Tornberg. Han låtsades som att det regnade, och ljög sen. Och tillsatte egen utredning så lögnen inte skulle synas.

Hur vet du att AT visste om jävet vid lönesättningen? Jag har svårt att tro att RPC lägger sig i lägre polismäns lönesättning. Men oavsett det, vem mer än Löfving har ansvar för att han sätter på underställd personal och medvetet bryter mot jävsregler?
Citera
2023-02-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hur vet du att AT visste om jävet vid lönesättningen? Jag har svårt att tro att RPC lägger sig i lägre polismäns lönesättning. Men oavsett det, vem mer än Löfving har ansvar för att han sätter på underställd personal och medvetet bryter mot jävsregler?

Han vet om att de har ett förhållande. Han vet om att Löfving är hennes chef. Om han inte redan där kollar upp så gör han inte sitt jobb. Det är därför chefen ovanför informeras till att börja med.

Och svaret på vem mer är Löfvings chef(er), om han fått reda på det. Det är vilka som också har ansvar.

Thornberg vet detta, det är därför han ljuger om att han inte fick veta.
Citera
2023-02-23, 14:14
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du har rätt i att han skulle känt till det men det är fortfarande Löfvings ansvar att inleda en relation ingen annans. Tyvärr tror jag att det är en mycket sunkig kultur inom myndigheten vilket gör att den är dysfunktionell och jag håller helt med dig om att Thornberg bör avveckla snarast och att en ny RPC tas utifrån med uppdrag att professionalisera organisationen och bryta upp kompisgängen i ledningsgrupperna
Jag säger så här som vissa har sagt öppet och detta är en oskriven regel. "Det är inget fel att ha en relation på arbetet". Så länge den sköts snyggt. Inget tvång ska ha förekommit om det ens har varit en relation. Staaf är inte minderårig. Tydligen har han inte anställt Staaf jävigt enligt utredningen heller. Alltså ska vapnet och lönen vara brottet som ska ge han Sparken som det så fint av alla skreks om igår, inte uppsagd, sparkad.
Så ja jag tycker Ander Thornberg kan avgå. Enormt brist på ledarskap tycker jag. Sen ar han inte mitt fötroende längre med hur allt ser ut. Dags för en ny RPC. Kanske inte finns nån..
Citera
2023-02-23, 14:14
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men vilken personal man får in i en organisation och hur olika positioner tillsätts, är till sist en "VD-fråga" hur man än vrider och vänder på det. Som rikspolischef är ett av hans uppdrag att se till att polisen har en väl fungerande HR och rekryteringsfunktion i myndigheten. Så klart kan han inte ansvara för varenda polis felsteg, men det här handlade ju om personal i den absoluta toppledningen och då börjar det brännas lite mer.

Visst är det ytterst en VD-fråga men AT är ytterst ansvarig för den företagskultur som byggts upp under många år. uppenbarligen har han misslyckats (liksom sina företrädare). AT bör därför inte få nytt förordnande möjligen bör han skiljas från tjänsten. Men detta har primärt inte med Löfving att göra den saken är enbart ett exempel på den sjuka kultur som råder inom myndigheten. En ny RPC måste komma utifrån med ett uttalat mandat att förändra

I sakfrågan bär Löfving det fulla ansvaret det är han som väljer att knulla underställd och bryta mot jävsregler
Citera
2023-02-23, 14:15
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Lätt att missa nu när Löving blivit helgonförklarad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polischefen-mats-lofving-utreds-for-brott
Lätt att missa att det är gamla spekulationer
PUBLICERAD 24 JANUARI 2023
Rapporten som presenterades igår visar att det inte fanns någon felaktig grund till besluten och att han var i jäv men inte hade begått något brott.
Den enda brottsmisstanken som fanns kvar gällde tjänstefel när han beviljade hennes bisyssla.
Citera
2023-02-23, 14:18
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Jag säger så här som vissa har sagt öppet och detta är en oskriven regel. "Det är inget fel att ha en relation på arbetet". Så länge den sköts snyggt. Inget tvång ska ha förekommit om det ens har varit en relation. Staaf är inte minderårig. Tydligen har han inte anställt Staaf jävigt enligt utredningen heller. Alltså ska vapnet och lönen vara brottet som ska ge han Sparken som det så fint av alla skreks om igår, inte uppsagd, sparkad.
Så ja jag tycker Ander Thornberg kan avgå. Enormt brist på ledarskap tycker jag. Sen ar han inte mitt fötroende längre med hur allt ser ut. Dags för en ny RPC. Kanske inte finns nån..

Visst kan man ha en relation på jobbet om Conny på lagret är tillsammans med Angelica i repan är det inga problem. Men en chef ska inte vara tillsammans med en underställd. Det är direkt olämpligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in