2023-02-23, 07:15
Avslutad
1. De som använder tutan för att påvisa att man gör "fel" när det egentligen är de som åker alldeles för snabbt.

2. Samma galningar åker 150 på en motorväg i vänsterfilen och blinkar frenetiskt med helljuset när man själv "bara" kör kanske 120 framför honom i samma fil.
Citera
2023-02-23, 07:19
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
1. De som använder tutan för att påvisa att man gör "fel" när det egentligen är de som åker alldeles för snabbt.

2. Samma galningar åker 150 på en motorväg i vänsterfilen och blinkar frenetiskt med helljuset när man själv "bara" kör kanske 120 framför honom i samma fil.

Tutan används om någon gör fel, i försök att undvika en olycka.
Varför ligger du och kör i kanske 120 i vänsterfilen?
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2023-02-23 kl. 07:25.
Citera
2023-02-23, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Tutan används om någon gör fel, i försök att undvika en olycka.
Varför ligger du och kör i kanske 120 i vänsterfilen?

Nu förstår jag inte vad du försöker säga om vänsterfilen.

Däremot har du fel. Tutan ska användas för att varna om fara punkt slut. Inte bara om någon annan än dig gör fel.
Citera
2023-02-23, 07:43
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nu förstår jag inte vad du försöker säga om vänsterfilen.

Däremot har du fel. Tutan ska användas för att varna om fara punkt slut. Inte bara om någon annan än dig gör fel.

Du säger att du kanske ligger i 120 i vänsterfilen, min fråga till dig är! Varför gör du det?

Någon, känner du till innebörden av ordet någon?
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2023-02-23 kl. 07:46.
Citera
2023-02-23, 07:47
Avslutad
Citat:
.Jag bländar tillbaka direkt oavsett jag kör bil eller promenerar..
ja, som man gör när nån glöm på helljuset, man tänder sitt egna för att uppmärksamma dem.. Som gångtrafikant får man ta stark ficklampa istället. sen när de kommer på sitt misstagoch släcker, så släckar man sitt. helt normalt beteende
Citera
2023-02-23, 08:40
Avslutad
Citat:
Du säger att du kanske ligger i 120 i vänsterfilen, min fråga till dig är! Varför gör du det?

Jag förstår fortfarande inte vad du försöker säga, speciellt inte nu när du även behöver hjälp med normal svenska ord. Vi diskuterar störande moment i trafiken. Slå upp de svåra orden på google.se

Man är på en motorväg för att ta sig från punkt A till punkt B.
Citera
2023-02-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Man bländar av för varandra! Inte som du - skiter i det för att bilen "tycker" att du köra med helljuset på som du skrev.

Whataboutism biter inte på mig, det här har inget med rondellkörning att göra.

Svara på frågan istället - varför bländar du folk?

Du har i andra trådar envetet hävdat, ja att man ska göra som det står i TF och vad Transportstyrelsen säger, eller hur? Så varför ska du/vi inte följa det nu då i denna sak…? Menar du att TF och Transportstyrelsen kan man välja att följa eller inte lite som man vill när det passar en själv och skita i det när det inte passar egna åsikter…?

Du påstår att jag gör nåt fel, vilket visar att du inte vet vad du pratar om, för jag gör inget fel i det jag beskrev.

Du däremot bryter avsiktligt mot lagar och regler med ditt beteende, och kan orsaka ökad risk för andra trafikanter.
Citera
2023-02-23, 09:20
Medlem
Citat:

Det är tillåtet att köra 120 i vänsterfilen om det är skyltat 120 och fordonet får framföras i 120
Citera
2023-02-23, 09:22
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är tillåtet att köra 120 i vänsterfilen om det är skyltat 120 och fordonet får framföras i 120

Det är också otillåtet att hindra trafik oavsett om dom kör snabbare än tillåten hastighet.
Citera
2023-02-23, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har i andra trådar envetet hävdat, ja att man ska göra som det står i TF och vad Transportstyrelsen säger, eller hur? Så varför ska du/vi inte följa det nu då i denna sak…? Menar du att TF och Transportstyrelsen kan man välja att följa eller inte lite som man vill när det passar en själv och skita i det när det inte passar egna åsikter…?

Du påstår att jag gör nåt fel, vilket visar att du inte vet vad du pratar om, för jag gör inget fel i det jag beskrev.

Du däremot bryter avsiktligt mot lagar och regler med ditt beteende, och kan orsaka ökad risk för andra trafikanter.
det här är ingen juridisk fråga som med rondellkörningen, utan en etisk moralisk fråga om varför du tycker att det är en bra idé och schysst att inte stänga av helljuset vid möten med andra individer. Det är ohyfsat att göra så, för alla vill kunna se det som är framför en, men det blir svårt med ett starkt ljussken rakt i nyllet. Ren egoism anser jag.
Citera
2023-02-23, 09:25
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
det här är ingen juridisk fråga som med rondellkörningen, utan en etisk moralisk fråga om varför du tycker att det är en bra idé och schysst att inte stänga av helljuset vid möten med andra individer. Det är ohyfsat att göra så, för alla vill kunna se det som är framför en, men det blir svårt med ett starkt ljussken rakt i nyllet. Ren egoism anser jag.
Ja, då bländar man dom med ficklampan!!!!!!!!!!
Citera
2023-02-23, 09:30
Avslutad
Citat:
Det är också otillåtet att hindra trafik oavsett om dom kör snabbare än tillåten hastighet.
det är fullt tillåtet och rekommenderat att göra ett envarsgripande, stoppa dig som bryter mot lagen och hålla kvar dig till polisen kommer. det är fängelse i straffskalan för viss vårdslöshet i trafiken

https://lawline.se/answers/envarsgripande-vid-trafikforseelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in