2023-02-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Kul att poletten trillar ner för dig snart. Det är inte optimalt för alla, men för vissa blir det riktigt billigt, effektivt och smidigt.
Vad är det för jävla skitsnack! Jag är väl en av de FÅ i tråden som erkänner att Babsan sparat en massa pengar på bränsle på sin Zoe. DÄREMOT förskönar han siffrorna en hel del. Något som är helt onödigt.
Citera
2023-02-23, 03:28
Medlem
PeterNosters avatar
En basutrustad Citroen e-C4 kostar 314000:- NOK.
En topputrustad 360000:- NOK

https://www.youtube.com/watch?v=CtamlXTwW-0&t=3s

Vad jag vet så är drivlinan från Continental.
Har inte sett något om motorbyten på någon elbil från Stellantis.

Kan ju spana här:
https://www.speakev.com/forums/peugeot-e208.371/
Senast redigerad av PeterNoster 2023-02-23 kl. 03:44.
Citera
2023-02-23, 03:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Denna video har en teori att det är damm från borstarna som letar sig in i motorlagret. (Slå på autogenererad engelsk text om du inte kan flytande spanska.

https://youtu.be/1Uj2OuGs__k?t=142

Det verkar troligt för nu har de bytt ut borstarna mot något annat. Så en nyare ZOE kanske inte har det problemet. De flesta elbilar har borstlösa motorer.

Hade motsvarande problem med en startmotor där kolen slitits ner till 0 och motorn var full med grafitpulver blandat med olja/fett. Rena slippastan.

Edit
Hade lite för bråttom. Hittade i denna tråd något jag själv länkat till.
Här står fördelar och nackdelar med den typ av motor som ZOE har, EESM.
Som nackdel står just att det är släpringarna.

Citat:
• Advantages
• high efficiency
• no expensive materials
• High efficiency field-weakening operation
• Safety
• High overload possible

• Disadvantages
• slip ring system

• Solution
• Contactless energy transfer instead of slip rings
• Inductive electrical synchronous machine (iEESM)

Det ska nu finnas motorer av typ iEESM som är borstlösa.
Jag är dock osäker på om nya ZOE har den typen av motor.

https://cdn.vector.com/cms/content/events/2018/vEMOB18/01_Inductive_Electric_Excited_Synchronous_Machine_ Parspour.pdf
Senast redigerad av PeterNoster 2023-02-23 kl. 04:25.
Citera
2023-02-23, 04:43
Medlem
PeterNosters avatar
Nu blev det ännu mer förvillande.
Renault säger här att det är en EESM i ZOE.
Men sen beskriver de en permanentmagnetmotor. Alltså att det sitter magneter i rotorn. Men då behövs ju inga släpringar. Släpringar behövs ju bara om man har elektromagneter i rotorn.

Citat:
Renault ZOE’s R110 and R135 motors work in the same way as all EESM: the lithium-ion battery in the electric car supplies current to a part called the “stator”, through which a rotating magnetic field is generated. This magnetic field drives a magnet located on an axle called the “rotor” which then turns on itself, causing the drive wheels to rotate.
https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/the-renault-zoe-motor-energy-efficiency-and-power/
Citera
2023-02-23, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu blev det ännu mer förvillande.
Renault säger här att det är en EESM i ZOE.
Men sen beskriver de en permanentmagnetmotor. Alltså att det sitter magneter i rotorn. Men då behövs ju inga släpringar. Släpringar behövs ju bara om man har elektromagneter i rotorn.

https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/the-renault-zoe-motor-energy-efficiency-and-power/

Jag antar att det är en reklamare som skrivit den texten. På facebook så ser jag att så nya bilar som åtminstone 2020 haft dessa problem. Kan ju finnas nyare också, men detta var den nyaste jag sett.

Tydligen är många bilmärken drabbade av motorproblem utom Nissan Leaf, man undrar ju vad de gör annorlunda.

Jag kan absolut inget om elmotorer, men jag har fått förklarat för mig att fördelen med icke permanentmagnetmotorer är att du kan styra mängden motorbromsning via magnetiseringen. Det + kostnaden är anledningen till att man inte kör med permanentmagneter.
Citera
2023-02-23, 08:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men du glider ju ur spåret här.

Besparingen dvs den ekonomiska kalkylen / TCO ligger på 206.000 kronor till fördel för ZOE, jämfört med en bensinare, under de 22.500 milen som bilen nu går rullat - inkl motorbyte etc.

"Worst case" får du betala 35.000 kronor för ett motorbyte vid 20.000 mil på en ZOE, och vid det laget har du redan kört upp bensin för 300.000 kronor om du istället kört dessa milen med en bensinare.

Det kvittar hur du vrider och vänder på det, TCO ligger ändå alltid till en rejäl fördel för ZOE.

Sorry BAB7. Jag kör hybrid, så enligt CircleK så har jag tankat 6 liter på de senaste halvåret.

Och någon motor har inte rasat ännu.
Citera
2023-02-23, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Du är den största lögnhalsen i denna tråd och måste vara betald av Renault på ett eller annat sätt för att orka hålla på. Du fabulerar och antar och målar upp scenarion som får ekonomin att se fin ut för Zoe. Förbrukat 3 motoror och fått 2 gratis, tur för dig. Gratisladdar fö att redovisa fina driftkostnader osov...

Ett annat exempel är laddningen, Du säger det tar 60 minuter att ladda från 20--80%, det tar alltså en timme att ladda drygt halva kapaciteten. Det blir över 2 timmar för en full laddning eftersom laddningen bromsar av mot slutet. Men 60 minuter låter ju bättre än 2 timmar BAB7, och 80% är ju nästan 100%, så filar du och vrider och vänder så låter det ju rätt bra ändå? Precis som alla dina redovisningar och kalkyler i denna tråd.

Skärp dej för fan.

Det är tydligt att du är orimligt upprörd.

Jag som är 185cm får då bra plats i baksätet.
Bakom mig själv blir det lite trångt, men det funkar definitivt, påminner om benutrymmet i en bmw x1 men zoen är rymligare i taket.
Men om man inte är fyra långa tjockisar så är det inga problem. Sitter jag i baksätet och sambon som är 170 fram så är det gott om benutrymme t.ex.

Angående laddningen så planerar man ju. Det tar en timme att ladda i 60% vilket är 13-14 mil till. Självklart laddar man det som går snabbast utan att riskera att bli stående (dvs, försöker matcha med laddning vid 20%) och åker vidare 13-14 mil, sen laddar man igen om man nu ska åka långt.
Är det en lögn att beskriva hur man använder en elbil i praktiken?
Citera
2023-02-23, 09:10
Medlem
Citat:

Bakom mig själv blir det lite trångt, men det funkar definitivt, påminner om benutrymmet i en bmw x1 men zoen är rymligare i taket.
Men om man inte är fyra långa tjockisar så är det inga problem. Sitter jag i baksätet och sambon som är 170 fram så är det gott om benutrymme t.ex.

Angående laddningen så planerar man ju. Det tar en timme att ladda i 60% vilket är 13-14 mil till. Självklart laddar man det som går snabbast utan att riskera att bli stående (dvs, försöker matcha med laddning vid 20%) och åker vidare 13-14 mil, sen laddar man igen om man nu ska åka långt.

Många laddstopp och timmar för BAB7 på europa resan blir det

Jävla nötter, Skaffa en riktig bil
Citera
2023-02-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sorry BAB7. Jag kör hybrid, så enligt CircleK så har jag tankat 6 liter på de senaste halvåret.

Och någon motor har inte rasat ännu.

Samma här. Har inte tankat min hybrid på snart 3 månader och kört närmare 600 mil. Laddar gratis på jobbet och för 1 kr kWh hemma. Slipper dessutom lägga undan 1000 tals kr varje månad för planerade motorbyten
Citera
2023-02-23, 09:17
Medlem
Citat:

Jag hoppas du inser att 13 mils räckvidd per 60 minuter laddning är HELT VÄRDELÖST. Förstår du det eller är du lika bränd i proppskåpet som BAB7?
Citera
2023-02-23, 10:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag hoppas du inser att 13 mils räckvidd per 60 minuter laddning är HELT VÄRDELÖST. Förstår du det eller är du lika bränd i proppskåpet som BAB7?
Fast ni pekar hela tiden på användningsfall som inte passar elbilar så bra och använder som argument mot hela elbilkonceptet. En elbil med kort räckvidd använder man inte om man vanligen kör långa sträckor. Det är dumt.

Jag kör sällan mer än 7 mil enkelresa så min Kona med lilla batteriet räcker och jag har ännu inte besökt en snabbladdare utan alltid laddat hemma. Långresor i Europa kommer jag inte att göra med denna.
Citera
2023-02-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Fast ni pekar hela tiden på användningsfall som inte passar elbilar så bra och använder som argument mot hela elbilkonceptet. En elbil med kort räckvidd använder man inte om man vanligen kör långa sträckor. Det är dumt.

Jag kör sällan mer än 7 mil enkelresa så min Kona med lilla batteriet räcker och jag har ännu inte besökt en snabbladdare utan alltid laddat hemma. Långresor i Europa kommer jag inte att göra med denna.

Försök få BAB7 att förstå det som sitter och Gaycruisar runt Europa med sin Zoe. Det är ju det "alla" stör sig på, att BAB7 försöker intala alla att ZOE är den optimala bilen för det, vilket helt uppenbart inte är fallet. Den varken håller eller har kapacitet för det jämfört med en bättre elbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in