2023-02-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt så.
Helt rätt.

Jag ska påpeka det där med påståendet att motorbytet kostar 70.000 kronor, det gör det inte.
Motorn går på ca 35.000 kronor inkl arbetskostnaden.
Motor + Låda går på 52.000 kronor inkl arbete, det var vad jag betalade hos Renault.
Ok!

Jag tänkte 50 000kr motor plus 20 000 för renovering av lådan vilket ju är förhållandevis billigt ändå. Motor till fossilbil / småbil kostar ju typ 50 000 plus montering, låda 30 000 - 50 000kr.

Men då är det ännu bättre i worst-case scenariot.
Citera
2023-02-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Jag räknar till tre motorer där, av äldre bilmodeller..

Av 400 000st bilar så är detta fortfarande långt under volvos, bmws, mercedes nivåer etc..

Frågan är ju hur vanligt det är rent statistiskt sett. Det förekommer ju måndagsex med motorras, växellådsras, rost etc inom alla bilmärken..

I bara den tråden alltså...
Men du har fullständigt rätt i att det vore förbannat intressant att se lite fördjupad statistik kring saken. Dvs hur vanligt fenomenet är och vad det beror på. Jag har ju haft funderingen att Babsan helt enkelt kör sönder motorerna genom sin körstil att ligga och bränna skiten ur Zoe´n på motorvägar när den egentligen mest är tänkt som citymoped och andrabil till arbetspendlande familjer. Att han lyckades köra sönder en ANDRA motor på 10 000 mil skulle ju ev kunna tyda på det.
Ett sorgligt alternativ blir ju att Renault lyckats designa en konstruktion som faktiskt inte håller i längden. (Tyvärr exakt min erfarenhet av bilmärket Renault... )
Citera
2023-02-22, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
I bara den tråden alltså...
Men du har fullständigt rätt i att det vore förbannat intressant att se lite fördjupad statistik kring saken. Dvs hur vanligt fenomenet är och vad det beror på. Jag har ju haft funderingen att Babsan helt enkelt kör sönder motorerna genom sin körstil att ligga och bränna skiten ur Zoe´n på motorvägar när den egentligen mest är tänkt som citymoped och andrabil till arbetspendlande familjer. Att han lyckades köra sönder en ANDRA motor på 10 000 mil skulle ju ev kunna tyda på det.
Ett sorgligt alternativ blir ju att Renault lyckats designa en konstruktion som faktiskt inte håller i längden. (Tyvärr exakt min erfarenhet av bilmärket Renault... )

Eller att det var ett måndags-ex ev fabrikationsfel med misslyckad härdning el dyl, kass reparation första gången som orsakade rasad låda nästa gång och skräp från lådhaveriet orsakade sen det sista motorbytet / raset nu.

Jag är inte övertygad om vilket, lännar det öppet för samtliga alternativ.
Citera
2023-02-22, 01:14
Medlem
Citat:
Eller att det var ett måndags-ex ev fabrikationsfel med misslyckad härdning el dyl, kass reparation första gången som orsakade rasad låda nästa gång och skräp från lådhaveriet orsakade sen det sista motorbytet / raset nu.

Jag är inte övertygad om vilket, lännar det öppet för samtliga alternativ.
Trasslet med reduktionslådan har vad jag förstått det inte ett dyft med motorbytet att göra. Regelrätt RAS hann det väl, om man ska vara petig, inte att bli på vare sig låda eller motor... Men visst, både motorer och låda fixades ju för att inte bryta ihop fullständigt inom en osäker framtid.
Är själv rätt övertygad om att Renault-verkstaden gjorde ett fuskjobb när de inte renoverade / bytte lådan ordentligt första gången den var inne...

Men intressantast är onekligen att även den ANDRA motorn BAB7 får utbytt på garantin OCKSÅ bara håller 10 000 mil! Ska man se det som att de helt enkelt inte håller längre än så, eller att Babsans körsätt leder till att de pajar? Eller är det så att reservmotorn var från samma "batch" som den ursprungliga motorn och hade samma otillräckliga tekniska förutsättningar?
Citera
2023-02-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Men intressantast är onekligen att även den ANDRA motorn BAB7 får utbytt på garantin OCKSÅ bara håller 10 000 mil! Ska man se det som att de helt enkelt inte håller längre än så, eller att Babsans körsätt leder till att de pajar? Eller är det så att reservmotorn var från samma "batch" som den ursprungliga motorn och hade samma otillräckliga tekniska förutsättningar?

Denna video har en teori att det är damm från borstarna som letar sig in i motorlagret. (Slå på autogenererad engelsk text om du inte kan flytande spanska.

https://youtu.be/1Uj2OuGs__k?t=142
Citera
2023-02-22, 11:34
Medlem
Citat:
Tredje.
Men jag har bara betalt en själv.

Ska man skratta eller gråta?
Citera
2023-02-22, 11:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Nej, den hade ju rullat 20.000 mil då.

Om du bytt motor tre ggr och två ggr innan 20000 mil. Då måste den tredje gången vara mellan 20000 mil och nuvarande mätarställning. Ger en livslängd på ca 7000 mil per motor.

Ingår det i din TCO?
Citera
2023-02-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om du bytt motor tre ggr och två ggr innan 20000 mil. Då måste den tredje gången vara mellan 20000 mil och nuvarande mätarställning. Ger en livslängd på ca 7000 mil per motor.

Ingår det i din TCO?

Det är tydligt at bab7 räknar in det i sin tco, kollla några sidor tillbaka.
Sen är det c:a 10 000mils intervaller för bab7.
Citera
2023-02-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Denna video har en teori att det är damm från borstarna som letar sig in i motorlagret. (Slå på autogenererad engelsk text om du inte kan flytande spanska.

https://youtu.be/1Uj2OuGs__k?t=142

Q210, en gammal motor byggd av tredjepart ej renault?

Jag undrar om renaults egna motor har samma design eller ej..
Citera
2023-02-22, 13:36
Medlem
Citat:
Det är tydligt at bab7 räknar in det i sin tco, kollla några sidor tillbaka.
Sen är det c:a 10 000mils intervaller för bab7.

Det är ju tur att han fått två motorer gratis då. Svårt att räkna hem det annars.

Vilken jävla skitbil alltså
Citera
2023-02-22, 14:09
Medlem
Citat:
Q210, en gammal motor byggd av tredjepart ej renault?

Jag undrar om renaults egna motor har samma design eller ej..

Åtminstone gamla Zoe med 22kwh batteriet kunde fås med antingen en motor från continental. Som kunde ladda med 44kw av. De hade ett Q i modellbeteckningen. Eller Renaults egen motor, som bara kan ladda med 22kw ac (motorns lindningar används vid laddning därav skillnaden) Modeller med Renault motorn har R i typbeteckningen.

Men bägge varianterna har detta problem. Även nyare modeller. Så det måste ligga i designen.
Citera
2023-02-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det är ju tur att han fått två motorer gratis då. Svårt att räkna hem det annars.

Vilken jävla skitbil alltså

Synd bara att den fortfarande är billugare än alla andra alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in