Citat:
Har servat mina bilar själv i alla år och aldrig haft ett enda jättehaveri förutom en älgkrock som skulle tagit lika illa oavsett vad bilen drivs av .Ja. Det är rimligt att den håller 10 000 mil. Det är ju exakt det som bab7's bil har hållt.
Jag räknar även med dyr el och hög elförbrukning. 100 000 mil blir 180 000kWh, jag räknade på 200 000-300 000kr vilket ju är ett snittpris på 1.1kr - 1.66kr per kWh. Elpriset har ju varit mycket lägre än så om man backar mer än två år.
Det är inte uppblåst till elbilens fördel eftersom dieselbilens kostnader saknar reparationer, cirka 40 servicear för 200 000kr, värdeminskning av flera bilar (3 x 400 000kr?) eftersom du ju kör slut på flera bilar etc.
Sänk snittpriset på bränsle till 18kr litern, det är fortfarande 900 000kr bara i diesel.
TCO per mil blir lätt absolut minst 23kr milen förutsatt att du lyckas få bilarna att hålla 35 000 mil vardera utan stora reparationer.
bab7 snittar ju på 15-18kr milen med frekventa motorbyten..
Men visst, har du ömtåliga känslor och noll koll på ekonomin så förstår jag att du blir stressad och emotionell av att planera in en "jätteservice" var 10k mil jämfört med några mindre.
Jag räknar även med dyr el och hög elförbrukning. 100 000 mil blir 180 000kWh, jag räknade på 200 000-300 000kr vilket ju är ett snittpris på 1.1kr - 1.66kr per kWh. Elpriset har ju varit mycket lägre än så om man backar mer än två år.
Det är inte uppblåst till elbilens fördel eftersom dieselbilens kostnader saknar reparationer, cirka 40 servicear för 200 000kr, värdeminskning av flera bilar (3 x 400 000kr?) eftersom du ju kör slut på flera bilar etc.
Sänk snittpriset på bränsle till 18kr litern, det är fortfarande 900 000kr bara i diesel.
TCO per mil blir lätt absolut minst 23kr milen förutsatt att du lyckas få bilarna att hålla 35 000 mil vardera utan stora reparationer.
bab7 snittar ju på 15-18kr milen med frekventa motorbyten..
Men visst, har du ömtåliga känslor och noll koll på ekonomin så förstår jag att du blir stressad och emotionell av att planera in en "jätteservice" var 10k mil jämfört med några mindre.
Elbilar är tunga och nöter däck , bromsar , bussningar mm betydligt mer än en fossilbil i samma storleksklass vilket också kostar .
Dieselbilar håller oförskämt bra i verkligheten , visa mig den ZOE som gått 40-50.000 tusen mil utan ett halvdussin jättehaverier .
Självklart byter jag hellre olja och filter ett par ggr per år för småpengar istället för att slänga ut 50 000 vartannat eller vart tredje , gör inte de flesta rationella mämniskor det ?
Dessutom har jag kunnat skjutsa hem vänner från krogen , åka till fjällen utan problem på vintern och inte att förglömma dra husvagn och skotersläp när jag så behövt .
Inget av detta påverkar TCO men hade varit omöjligt med en ZOE.