2023-02-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Ja. Det är rimligt att den håller 10 000 mil. Det är ju exakt det som bab7's bil har hållt.
Jag räknar även med dyr el och hög elförbrukning. 100 000 mil blir 180 000kWh, jag räknade på 200 000-300 000kr vilket ju är ett snittpris på 1.1kr - 1.66kr per kWh. Elpriset har ju varit mycket lägre än så om man backar mer än två år.

Det är inte uppblåst till elbilens fördel eftersom dieselbilens kostnader saknar reparationer, cirka 40 servicear för 200 000kr, värdeminskning av flera bilar (3 x 400 000kr?) eftersom du ju kör slut på flera bilar etc.
Sänk snittpriset på bränsle till 18kr litern, det är fortfarande 900 000kr bara i diesel.
TCO per mil blir lätt absolut minst 23kr milen förutsatt att du lyckas få bilarna att hålla 35 000 mil vardera utan stora reparationer.

bab7 snittar ju på 15-18kr milen med frekventa motorbyten..

Men visst, har du ömtåliga känslor och noll koll på ekonomin så förstår jag att du blir stressad och emotionell av att planera in en "jätteservice" var 10k mil jämfört med några mindre.
Har servat mina bilar själv i alla år och aldrig haft ett enda jättehaveri förutom en älgkrock som skulle tagit lika illa oavsett vad bilen drivs av .
Elbilar är tunga och nöter däck , bromsar , bussningar mm betydligt mer än en fossilbil i samma storleksklass vilket också kostar .

Dieselbilar håller oförskämt bra i verkligheten , visa mig den ZOE som gått 40-50.000 tusen mil utan ett halvdussin jättehaverier .

Självklart byter jag hellre olja och filter ett par ggr per år för småpengar istället för att slänga ut 50 000 vartannat eller vart tredje , gör inte de flesta rationella mämniskor det ?

Dessutom har jag kunnat skjutsa hem vänner från krogen , åka till fjällen utan problem på vintern och inte att förglömma dra husvagn och skotersläp när jag så behövt .

Inget av detta påverkar TCO men hade varit omöjligt med en ZOE.
Citera
2023-02-22, 20:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
35-40k för motorbyte? Tre ggr blir upp till 120k om ingen garanti finnes. Och motorgaranti lär ingen ge på Zoe som begagnad. Själv tycker jag nog 40k i oväntad utgift är mycket. Oavsett vad som rasar.

En Zoe lär inte bli förstaval hos mig, iaf. Har lagt 2 st H7 lampor i service under 6000 mil och 30 månader.
Men du glider ju ur spåret här.

Besparingen dvs den ekonomiska kalkylen / TCO ligger på 206.000 kronor till fördel för ZOE, jämfört med en bensinare, under de 22.500 milen som bilen nu går rullat - inkl motorbyte etc.

"Worst case" får du betala 35.000 kronor för ett motorbyte vid 20.000 mil på en ZOE, och vid det laget har du redan kört upp bensin för 300.000 kronor om du istället kört dessa milen med en bensinare.

Det kvittar hur du vrider och vänder på det, TCO ligger ändå alltid till en rejäl fördel för ZOE.
Citera
2023-02-22, 20:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Sedan har man ju den känslomässiga biten då man får förvänta sig ett dyrt ras hela tiden , knappt tar sig nånstans om det är kallt , inte kan skjutsa kompisar från krogen eftersom vuxna inte ryms i baksätet mm mm

Tycker man om att bo i bilen utanför Lidl i timmar medan bilen sakta laddas eller ha bilen på verkstad ofta så är valet lätt .

Jag personligen väljer något annat .
ZOE har 5 års nybilsgaranti varav de 2 första åren med obegränsad körsträcka, därefter max 10.000 mil.
Worst case får du alltså räkna med ett motorbyte som du själv får betala på 35.000 kronor vid 20.000 mil.
Vid det laget har du redan sparat 250.000 kronor i bränslekostnd med din ZOE jämfört med en bensinare.
35.000 kronor är alltså en struntsumma i sammanhanget.

Dessutom har ZOE 8 år / 16.000 mil garanti på batteriet.

Som vanligt uppger du falska uppgifter..
ZOE rymmer visst vuxna i baksätet, jag är 177 cm och sitter helt okej där bak.

Laddningen tar inte heller "timmar",, ZOE laddar 20-80% på 60 minuter.
Citera
2023-02-22, 20:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Elbilar är tunga och nöter däck , bromsar , bussningar mm betydligt mer än en fossilbil i samma storleksklass vilket också kostar .

Som du vet så har jag i denna tråden varit extremt transparant och dokumenterat alla byten och reparationer.
Och hur ser det då ut på däck och chassikompompenent hållet?

Jo, följande utgifter på 22.500 mil.
Däck: totalt 12.000 kronor ( och vinterdäcken har 7 mm kvar, sommardäcken 6 mm)
Chassikomponenter: stabiliseringsstag fram, bromsbackar bak och en omgång bromsklossar.
Totalt ca 9.000 kronor
.
Citera
2023-02-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du blandar ihop den gamla Q motorn med R motorn..
R motorn håller minst 10.000 mil, och vissa håller 20.000 mil.

Diesel för 10 kr litern... det kommenterar jag inte ens..
Ingen av ZOEmotorerna håller bättre än någon annan och transmissionen lider också av samma usla kvalitet.
Skrämmande dåligt av Renault.

Skåningar har nära till billig öl och tvångsprostituerade albanska småflickor nere i Tyskland , vi häruppe har nära till finska gränsen och billig diesel .
Fram tills för ca 7-8 år sedan kunde man tanka svensk diesel för runt 10kr litern hos åkerierna , dyrare var den inte i inköp för företagen då .

Ryssdiesel gick på 10kr litern inklusive Hemleverans tills för ett år sedan .

Nu har polacker och balter tydligen tagit över dieselverksamheten men de kör via södra Sverige .
Citera
2023-02-22, 21:49
Medlem
Citat:
Har servat mina bilar själv i alla år och aldrig haft ett enda jättehaveri förutom en älgkrock som skulle tagit lika illa oavsett vad bilen drivs av .

Dieselbilar håller oförskämt bra i verkligheten , visa mig den ZOE som gått 40-50.000 tusen mil utan ett halvdussin jättehaverier .

Självklart byter jag hellre olja och filter ett par ggr per år för småpengar istället för att slänga ut 50 000 vartannat eller vart tredje , gör inte de flesta rationella mämniskor det ?

Dessutom har jag kunnat skjutsa hem vänner från krogen , åka till fjällen utan problem på vintern och inte att förglömma dra husvagn och skotersläp när jag så behövt .

Inget av detta påverkar TCO men hade varit omöjligt med en ZOE.

Det är ju jämförbart om jag skulle ladda gratis från solceller och byter motor själv i det fallet. Jag bryter inte ens mot lagen men om du tankar diesel för 10kr litern så kommer skattmasen att straffbeskatta dig hårt när du blir upptäckt.

Det är ju inte svårt, motorn till en zoe kostar ju som ett kamremsbyte på en audi. Kan ha en liggandes hemma bara för kul skull.
Det som gör det dyrt är ju arbetet.

Om man nu ska börja hitta på kreativa idiotlösningar som bara funkar för de som har verkstad och kan tanka olaglig diesel för att försöka måla upp lösmingen som billigare än den normalt är alltså.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-22 kl. 21:52.
Citera
2023-02-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Denna video har en teori att det är damm från borstarna som letar sig in i motorlagret. (Slå på autogenererad engelsk text om du inte kan flytande spanska.

https://youtu.be/1Uj2OuGs__k?t=142
Ah, tackar. Lite hard core teknisk info mitt i all pajkastning.
Citera
2023-02-22, 23:23
Medlem
Citat:
Det var den gamla Continental motorn Q som bara höll 5000-10.000 mil, men den har inte tillverkats sedan 2015.
De nyare motorerna från 2016- heter R, och håller minst 10.000 mil, ofta 18-20.000 mil också, vilket finns att läsa på div ZOE-forum.
Men dina motorer är alltså R och ingen av dem höll mer än ca 10 000 mil?
Citera
2023-02-22, 23:42
Medlem
Citat:
ZOE har 5 års nybilsgaranti varav de 2 första åren med obegränsad körsträcka, därefter max 10.000 mil.
Worst case får du alltså räkna med ett motorbyte som du själv får betala på 35.000 kronor vid 20.000 mil.
WORST case måste väl ändå vara att köra sönder motorn strax EFTER två år och på 11 000 mil... Och sedan upprepa bedriften igen, dvs YTTERLIGARE en motor efter fyra år och ca 21 -22 000 mil. Och stå och betala TVÅ motorer själv på strax över 20 000 mil...
Som jag nämnde häromdagen, du hade egentligen ren "tur" att du hann köra sönder första motorn inom tiden för nybilsgarantin. Några månader och mil till och du hade fått stå för hela kalaset själv!

Citat:
Vid det laget har du redan sparat 250.000 kronor i bränslekostnd med din ZOE jämfört med en bensinare.
Om du har laddat typ varenda jämrans kwh gratis ja... Det är inte alla som orkar hålla på som du gör BAB7.
Citera
2023-02-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Om du har laddat typ varenda jämrans kwh gratis ja... Det är inte alla som orkar hålla på som du gör BAB7.

Kul att poletten trillar ner för dig snart. Det är inte optimalt för alla, men för vissa blir det riktigt billigt, effektivt och smidigt.

Det är riktigt billigt om man laddar hemma, något de flesta gör.
Bilen står och laddar nu, timdebitering och tibber säger 33 öre per kwh + transmissionsavgift osv

Vår bil kommer laddas hemma 99.9% av fallen, sällan vi åker mer än 15 mil på en dag och när det är längre så finns det oftast destinationsladdning, 230v uttag etc så man kan rulla in med 5-10% kvar och låta den ladda över natten.
Citera
2023-02-23, 00:08
Medlem
Citat:

Som vanligt uppger du falska uppgifter..
ZOE rymmer visst vuxna i baksätet, jag är 177 cm och sitter helt okej där bak.

Laddningen tar inte heller "timmar",, ZOE laddar 20-80% på 60 minuter.

Du är den största lögnhalsen i denna tråd och måste vara betald av Renault på ett eller annat sätt för att orka hålla på. Du fabulerar och antar och målar upp scenarion som får ekonomin att se fin ut för Zoe. Förbrukat 3 motoror och fått 2 gratis, tur för dig. Gratisladdar fö att redovisa fina driftkostnader osov...

Ett annat exempel är laddningen, Du säger det tar 60 minuter att ladda från 20--80%, det tar alltså en timme att ladda drygt halva kapaciteten. Det blir över 2 timmar för en full laddning eftersom laddningen bromsar av mot slutet. Men 60 minuter låter ju bättre än 2 timmar BAB7, och 80% är ju nästan 100%, så filar du och vrider och vänder så låter det ju rätt bra ändå? Precis som alla dina redovisningar och kalkyler i denna tråd.

Skärp dej för fan.
Senast redigerad av hankwiththecrank 2023-02-23 kl. 00:11.
Citera
2023-02-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Kul att poletten trillar ner för dig snart. Det är inte optimalt för alla, men för vissa blir det riktigt billigt, effektivt och smidigt.

Det är riktigt billigt om man laddar hemma, något de flesta gör.
Bilen står och laddar nu, timdebitering och tibber säger 33 öre per kwh + transmissionsavgift osv

Vår bil kommer laddas hemma 99.9% av fallen, sällan vi åker mer än 15 mil på en dag och när det är längre så finns det oftast destinationsladdning, 230v uttag etc så man kan rulla in med 5-10% kvar och låta den ladda över natten.

Det är billigt att slanga soppa också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in