Citat:
Ursprungligen postat av
Bromskloss
Skulle man inte som säljare i stället ha kunnat få något sålt den timmen med en mer medgörlig kund?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bromskloss
Skulle man inte som säljare i stället ha kunnat få något sålt den timmen med en mer medgörlig kund?
Sista timmen är oftast mellan 16-17 dvs människor som inte har tid.
Känner man drivet så tar man bara nästa på kö.
Men att ringa i snitt 200-300 samtal där du kanske sålt mellan 5-15 produkter på en dag så är sista timmen bara otroligt påfrestande. Då kan man ligga gärna lägga ner 25 minuter eller mer när folk låtsats vara intresserade.
200-300 samtal per dag låg vi i snitt på s.k kalla samtal. Dvs kunden fyllt i något formulär om nästan vad som. Jag jobbade första åren inom spelbranschen så där finns det så många som redan har en prenumeration så dom vill sällan testa något nytt.
Så sista timmen när folk är i bilen, stressade eller handlar för middagskvällen såg jag iallafall och många andra att ringa dessa "jobbiga kunder" för att jävlas tillbaka.
Men du har rätt, man har säkert missat ett hetsigt sälj där o då, men man blir psykiskt utmattad att ringa S.K Kalla samtal.
Så jag värderade det med att stå på balkongen i solen och se hur länge en människa kan vara jobbig. Vad jag vann utav det? Inte särskilt mycket mer än att man fick som en extra tid att bara döjobba.
På fredagar fick vi även ta 2-3 öl efter kl 15, så då hade vi extra kul att ringa dessa dryga, "intresserade" personer.
Efter vi är klara med en lista säljs den ju vidare, så tipset om att vara trevlig o be dom ta bort slutsiffran på numret och be dom spara det så kommer dom inte komma fram till dig nästa gång listan är i rullning.
Varma samtal är där kunder fyllt i att dom genuint vill bli uppringda då dom är intresserade av produkten men vill veta mer.
Jag jobbade endast med varma kunder sista åren och då ringde jag 25-30 kunder per dag ungefär.
Då la jag först ner att kolla hur många som bor i hushållet, finns det djur? Hur många maskiner/bilar samt omsättning på företaget.
Dvs man vet allt om kunden innan och kan bygga ihop ett behov på ett bekvämare sätt än att ringa främlingar från en billig lista.
Såg även att någon skrev ett inlägg om "svarta listan"
Den har jag aldrig hört talas om, men beror säkert på hur stort företaget är.
Jag pratar från min erfarenhet att jobba inom CC ett par åt utomlands. Hade god insikt med andra aktuella telecomföretag som det så fint kallas.
Väldigt manipulativt jobb, men är manipulation något dåligt om kunden är nöjd med produkten trots den inte var intresserad fråm början? Det har jag alltid undrat.
Ångrar mycket av min tid på kalla samtal, men jag var ung då.
Nu är jag helt ute ur branschen men det räckte till mat, lägenhet och 2-3 utekvällar i månaden.
När jag ringde varma samtal hade jag en snittlön på 40 i månaden, men man tröttnar tillslut.