2023-02-22, 20:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
en undersökning ... fem telefonförsäljare om dagen
Varför inte låta världen veta vad det är för undersökning, låter inte som ett framgångskoncept.
Citera
2023-02-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Det jag funderar på när det gäller att blockera nummer är hur man ska hantera att samma nummer kan innehavas av någon annan i framtiden.

Med ett par år i nacken så fungerar det så att listor med nummer säljs vidare till olika callcenters runt om i världen.
Även när man e klar med en lista säljs den iväg lite billigare till andra CC som har en produkt som kanske passar dig.
Därför man aldrig svarar på undersökningar m.m

Men gjort är gjort och här är lösningen till ALLA som vill minska det eviga plingandet.

Efter säljaren presenterat sig så säger du såhär
"Jag vill inte slösa din tid för din tid e pengar, kan du vara så snäll och ta bort sista siffrat från mitt telefonnummer (eller hela) och spara så kan du hoppa in på nästa samtal, jag har själv varit i din sits. Jag hade verkligen uppskattat det"

Så gjorde alltid jag när en kund sa den blev uppringd flera gånger per dag, i 99% av fallen så gör dom det du ber om bara du är trevlig.

Tillslut har listorna gått runt varandra och du försvinner nästan helt, beror på vilka listor och reklamer/undersökningar du vart dumdristig nog att skriva upp dig på.

Många listor är nischade. Te.x hälsoprodukter, där kommer inte te.x el-avtal dela med sig av.

Jobbigaste fällan är lotterier eller spel i allmänhet, där köper cheferna in nästan alla listor med nummer dom kommer åt.

I regel ser en säljare följande uppgifter (innan gdpr)

Namn/efternamn
Adress
Mejl
Personnummer
Telefonnummer

Det jag tror är borta nu är personnummer delen, då enl. Ny lag trädde i kraft efter mina år som säljare.

Tipset om att spela dryg och lägga på gör så att du loggas i system som "jobbig" eller liknande. Då kommer folk veta det i förhand och bara för att dryga ut sista timmen på jobbet så kör dom som vanligt på dig, då de flesta har en garantilön+provision. Men vi samlade dessa nummer o körde sista timmen r man var så trött när man kämpat en hel dag. Dvs ett krig du inte vinner.

Den extra tiden förlorar bara första säljaren på.

Här har ni ett fungerande tips i alla fall. Har någon frågor så citera då jag inte kan ta emot PM än tror jag.

Allt gott/Noface
Citera
2023-02-22, 21:40
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Brukar svar " Fonus"

Och att jag städar ut en avlidens boende.

Hehe nä inte städning, utan du ska förstås säga att du är där för hämtning av den avlidne och att du har just svept denne i kistan. Kanske även berätta kistans mått och att den är fint ådrad samt säga typ... Ja hade du varit här så hade du själv fått se hur fin hon/han är där i kistan med den vita svepningen och svepduken på sig... Prata allmänt kring begravningar och fråga hur denne skulle vilja begravas, vilken kista denne vill ha osv... (Improvisera)

Lägger inte försäljaren på då får du uppmana denne att söka jobb på närmaste begravningsbyrå
Citera
2023-02-22, 21:45
Medlem
immenhusens avatar
Hjälper i och för sig inte mot oseriösa telefonförsäljare, liksom vid de tillfällen då du själv givit ditt medgivande för marknadsföring per telefon, men kan ändå starkt rekommendera dig att NIX:a ditt telefonnummer. Du gör det lättast utan kostnad på NIX hemsida.

https://nixtelefon.org/

/AI
Citera
2023-02-22, 21:47
Medlem
SAIVONs avatar
Be dom plocka bort dig från listan där de har dig uppskriven. Min lur är rätt tyst men åkte på någon lista jag med, Bonniers och ETC är två jävliga bolag i sammanhanget.

Jag har sagt åt försäljare att jag är fullt kapabel att handla på egen hand och aldrig accepterar erbjudanden från försäljare och att de sannolikt vill ha lön vilket borde innebära att inte slösa arbetstid på mig.

ETC-jävlarna vägrade acceptera och har ringt flera gånger trots att jag fick dem på halsen efter en 7 dagars gratis-period som innebär att de dag 3 drog några hundra för att man inte "sagt upp" i god tid. Vill knappast prenumerera på sådan skit. Ändå fortsätter de ringa. Svor åt killen sist. De ville inte ens acceptera min uppsägning utan började förhandla olika rabatter trots att jag sagt att jag absolut inte ville vidarprenumerera efter dragningen och sagt nej till rabattförslag för kommande månader. Rena rama bedrägeriverksamheten.
Citera
2023-02-22, 21:52
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrnoface
Tipset om att spela dryg och lägga på gör så att du loggas i system som "jobbig" eller liknande. Då kommer folk veta det i förhand och bara för att dryga ut sista timmen på jobbet så kör dom som vanligt på dig, då de flesta har en garantilön+provision. Men vi samlade dessa nummer o körde sista timmen r man var så trött när man kämpat en hel dag. Dvs ett krig du inte vinner.

Den extra tiden förlorar bara första säljaren på.

Skulle man inte som säljare i stället ha kunnat få något sålt den timmen med en mer medgörlig kund?
Citera
2023-02-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Jag har samma problem om än inte riktigt i din omfattning.

Min lösning är att enbart svara på nummer jag känner igen och söka på hitta.se eller motsvarande på de nummer jag inte känner igen.
Allt som oftast finns det information om att det är en telefonförsäljare, om så är fallet blockerar jag numret i telefonen. Det har tagit tid men jag är nu uppe i 150+ blockerade nummer.
Tycker mig ana att de senaste månaderna har det ringt färre och färre.

Ibland när andan faller på brukar jag svara och ställa relevanta motfrågor och verka intresserad, precis när avtalet ska tecknas efter ca 10-15 min lägger jag på och blockerar numret. Det tycker jag är roligt.
Jag har en sån variant, jag låsas också vara sugen och frågar om mängdrabatt så glädjen ökar och sen,, avslutar med "närrå bara skojade ska inte ha nåt herrå"
Alternativt och den är bättre för att fort ramla ur systemen, inte säga ett ljud efter prestation
Citera
2023-02-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tar det verkligen två minuter att säga ”Tack, men nej tack”? Du måste tala extremt långsamt.

Jag säger oftast ”Nää” och låter som jag är utvecklingsstörd. Sen lägger jag på. Tar tre sekunder. Eller också lägger jag ifrån mig telefonen bredvid den påslagna radion. Omväxling förnöjer!

Känner att du missade poängen, jag har givetvis inte klockat hur lång tid det tar, men visst tar lite tid när säljaren ska presentera sig, och jag ska säga nej tack, och säljaren vill försöka komma förbi det.
Citera
2023-02-22, 22:17
Medlem
Citat:
Skulle man inte som säljare i stället ha kunnat få något sålt den timmen med en mer medgörlig kund?

Citat:

Sista timmen är oftast mellan 16-17 dvs människor som inte har tid.

Känner man drivet så tar man bara nästa på kö.
Men att ringa i snitt 200-300 samtal där du kanske sålt mellan 5-15 produkter på en dag så är sista timmen bara otroligt påfrestande. Då kan man ligga gärna lägga ner 25 minuter eller mer när folk låtsats vara intresserade.

200-300 samtal per dag låg vi i snitt på s.k kalla samtal. Dvs kunden fyllt i något formulär om nästan vad som. Jag jobbade första åren inom spelbranschen så där finns det så många som redan har en prenumeration så dom vill sällan testa något nytt.
Så sista timmen när folk är i bilen, stressade eller handlar för middagskvällen såg jag iallafall och många andra att ringa dessa "jobbiga kunder" för att jävlas tillbaka.

Men du har rätt, man har säkert missat ett hetsigt sälj där o då, men man blir psykiskt utmattad att ringa S.K Kalla samtal.
Så jag värderade det med att stå på balkongen i solen och se hur länge en människa kan vara jobbig. Vad jag vann utav det? Inte särskilt mycket mer än att man fick som en extra tid att bara döjobba.
På fredagar fick vi även ta 2-3 öl efter kl 15, så då hade vi extra kul att ringa dessa dryga, "intresserade" personer.
Efter vi är klara med en lista säljs den ju vidare, så tipset om att vara trevlig o be dom ta bort slutsiffran på numret och be dom spara det så kommer dom inte komma fram till dig nästa gång listan är i rullning.

Varma samtal är där kunder fyllt i att dom genuint vill bli uppringda då dom är intresserade av produkten men vill veta mer.
Jag jobbade endast med varma kunder sista åren och då ringde jag 25-30 kunder per dag ungefär.
Då la jag först ner att kolla hur många som bor i hushållet, finns det djur? Hur många maskiner/bilar samt omsättning på företaget.

Dvs man vet allt om kunden innan och kan bygga ihop ett behov på ett bekvämare sätt än att ringa främlingar från en billig lista.

Såg även att någon skrev ett inlägg om "svarta listan"
Den har jag aldrig hört talas om, men beror säkert på hur stort företaget är.

Jag pratar från min erfarenhet att jobba inom CC ett par åt utomlands. Hade god insikt med andra aktuella telecomföretag som det så fint kallas.

Väldigt manipulativt jobb, men är manipulation något dåligt om kunden är nöjd med produkten trots den inte var intresserad fråm början? Det har jag alltid undrat.

Ångrar mycket av min tid på kalla samtal, men jag var ung då.

Nu är jag helt ute ur branschen men det räckte till mat, lägenhet och 2-3 utekvällar i månaden.

När jag ringde varma samtal hade jag en snittlön på 40 i månaden, men man tröttnar tillslut.
Citera
2023-02-22, 22:25
Medlem
vin
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Idiot som man är skrev jag mitt nummer i en undersökning
nu ringer det säkert fem telefonförsäljare om dagen och jag blockerar alla
sen poppar det upp nya nummer
flesta börjar på 070-192 71 xx

går det att bli av med sånt nu när man redan har lämnat sitt nummer?

Har i mitt yrke jobbat mycket med leadshantering etc.

1. Nix hjälper, till viss del. De flesta tvättar leads mot nix trots att man likt dig lämnat uppgifter och "godkänt villkor".
2. Be företaget att aldrig kontakta dig igen (de måste sätta dig på en intern spärrlista enligt branschorganisationernas regler)
3. Kontakta leadsföretagen de fått ditt nummer från (förutsätter att de svarar) och kräv dem att radera din persondata enligt dataskyddsförordningen.
Citera
2023-02-22, 22:35
Medlem
Mailade idag en 'samla dina lån'-firma som har ringt någon gång i veckan i minst en månad. Jag skrev snälla ta bort mig jag har inga lån att samla. Då svarade de snällt och sa att de blockat mitt nummer.
Citera
2023-02-22, 22:44
Medlem
Harry_s avatar
jag vet inte ens om det är samma bolag som ringer
tänk om det är 5 olika företag som ringer varje dag
orka svara o säga nej till alla

har spärrat en hel del nummer i telefonen inkl alla okända
men det poppar upp nya nummer hela tiden

Har aktiverat NIX nu så vi får se vad det blir
Senast redigerad av Harry_ 2023-02-22 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in