2023-02-22, 13:37
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Prata länge med dem. Spela lite efterbliven och prata långsamt. Fråga om samma saker om och om igen tills de lägger på. Försök att dra ut på tiden så länge som möjligt.

De kommer sluta ringa rätt snart.
Aldrig säga ”ja” eller ”nej”, men fråga om och om igen. När de förklarat jättelänge så är det bara att ”jag hörde inte riktigt, kan du ta dej igen?”.

Eller så ”det där lät väldigt intressant, men mitt batteri är nästan helt slut, jag måste hämta min laddare”. Sen lägger man telefonen och går och fikar.
Citera
2023-02-22, 14:39
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vart ska du blockera tänkte du?
Nix har kvar blockeringen så länge numret inte byter ägare eller du själv väljer att släppa

eller menar du din dröm tjej kanske kommer över ett telnr som du har blockerat
så missar du henne ?

Jag syftar på det senare fallet, där jag blockerar ett nummer som senare kan komma att ha en annan innehavare (drömtjejen i ditt exempel).

Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Skulle du av någon anledning vilja avblockera ett nummer är det bara att leta upp det i listan och välja "avblockera".

Det är klart, men det vet man ju inte om. Det kan ju vara någon man vill ska få tag i en som står och bankar på dörren, så att säga, utan att man hör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är det verkligen ett problem?
Vad är oddsen för att någon som behöver ha tag på just dig, kommer ha just det nr i framtiden?

Det måste va så liten chans så att den är försumbar.

Det kan vara så. Jag har inte räknat på det.
Citera
2023-02-22, 14:46
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Idiot som man är skrev jag mitt nummer i en undersökning
nu ringer det säkert fem telefonförsäljare om dagen och jag blockerar alla
sen poppar det upp nya nummer
flesta börjar på 070-192 71 xx

går det att bli av med sånt nu när man redan har lämnat sitt nummer?

Fan jag förstår dig asså, telefonförsäljare borde inte få finnas! Men svara och säg "sluta ring era jävla idioter" eller något så att dom verkligen förstår, oftast är det ju samma företag så då kanske dom slutar om du verkligen är tydlig.
Citera
2023-02-22, 14:46
Medlem
HemligaBrevs avatar
Om du vet vilket företag det är, skriv ett brev och säg att du 1) vill veta vilka av dina personuppgifter de behandlar samt på vilket sätt, 2) förbjud dem att behandla personuppgifterna.

Alla företag hatar punkt 1 då de ej har koll men måste tillmötesgå enligt GDPR mm
Citera
2023-02-22, 14:50
Medlem
Ta reda på vilket företag det är sen mailar du dom och säger att du att om dom inte tar bort ditt nummer så polisanmäler du dom för trakasserier, funkar varje gång
Citera
2023-02-22, 15:20
Medlem
Jag har själv jobbat som telefonsäljare, verkligen inget kul jobb. Jag brukar svara "en kollega till dig ringde igår" då brukar samtalet avslutas. Fortsätter dom att tjata så frågar jag vilken del av ett "nej" dom inte förstår.
Citera
2023-02-22, 15:22
Medlem
JustZlatans avatar
Hehe jag tror det var flera år sedan någon telefonförsäljare ringde mig senaste gången och jag är inte med i något nix-register. Men för ca 10 år sedan ringde dessa avskum flera gånger i veckan och jag svarade aldrig. Efter några år av konstant ringande slutade de.
Citera
2023-02-22, 15:24
Avslutad
Spärra dig för reklam i SPAR och lägg till ditt nummer i NIX. Överträdelser anmäler du anonymt till Konsumentverket.

Blockeringen i SPAR spärrar adresserad direktreklam så du slipper Postkodlotteriet och annat jävla skräp.
Citera
2023-02-22, 15:27
Medlem
TompaOs avatar
Har anmält mig hos NIX, fungerat riktigt bra.

Annars brukar jag leka att jag inte hör dem alternativt säga ”häng kvar lite” och lägga bort telefonen.
Citera
2023-02-22, 17:25
Medlem
Scaevolas avatar
Enkelt, skaffa Truecaller så ser du direkt vem det är som ringer och du slipper ödsla tid på dom rövhattarna.
Citera
2023-02-22, 17:40
Medlem
dialektikers avatar
Mig ringer de aldrig, nästan.
Så något rätt har jag gjort.
Jag spisade alltid av dem, eller slängde luren i örat på dem, då det begav sig

Min telefon varnar mig duktigt också, med "Förmodligen skräp". Om jag då någongång svarat av misstag så säger jag till dem att de är "förmodligen skräp" och då brukar de bli ledsna.

Edit: Det dumma är att min mobil är skoningslös och skriver "förmodligen skräp" av sådana som jag vet kan vara viktiga hantverkare eller dylikt, så min mobil är lite väl hård.🤔
Senast redigerad av dialektiker 2023-02-22 kl. 17:47.
Citera
2023-02-22, 20:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Man svarar, man säger "tack, men nej tack" och sedan avslutar man samtalet. För mig brukar det ta 2 minuter.

Tar det verkligen två minuter att säga ”Tack, men nej tack”? Du måste tala extremt långsamt.

Jag säger oftast ”Nää” och låter som jag är utvecklingsstörd. Sen lägger jag på. Tar tre sekunder. Eller också lägger jag ifrån mig telefonen bredvid den påslagna radion. Omväxling förnöjer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in