Citat:
Ursprungligen postat av
knickedick108
Jag misstänker att ditt uttryck ”planera” brott motsvarar den juridiska termen ”förberedelse”? Vilket lagrum hänvisar du till när det gäller brottet ”planering/ förberedelse till våldtäkt”?
Moraliskt fel? Absolut. Men det finns inget brott i BrB som heter ”förberedelse (planera våldtäkt). Jag kan ha fel men då får du gärna komma tillbaka med lagrum.
Det säger sig självt. När du våldtar så nyttjar du inga attribut såsom vapen eller ”andra specifika verktyg för att genomföra ett brott” (halvbra citat från min lärare i straffrätt på juristlinjen 1998). Sedan dess har jag arbetat med annat så du kan ha rätt men då behöver du nog precisera ”att planera brott är olagligt” något. Ett exempel: Jag pratade med en vän igår och jag skall besöka honom på fredag. Jag sade till honom ”Jag kommer att behöva köra i 180 för att hinna fram i tid, men jag gör det.” Kan polisen då plocka in på grund av att jag sade detta (ett ”förbredelsebrott”)?
Förberedelse till våldtäkt mot barn är straffbelagt enligt BrB 6:15 2 st. Men som du är inne på krävs anskaffande (etc.) av något som ska användas för att fullborda brottet för att förberedelse ska vara aktuellt, vilket framgår av BrB 23:2.
Det gäddorna typiskt sett gör; chatta, stämma träff och åka till mötesplatsen täcks inte in i juridisk mening av förberedelsebestämmelsen. Man skulle dock kunna tänka sig att en gädda i chatten visar upp och berättar om saker (rep, bojor etc.) som denne har inhandlat och säger sig vilja använda vid själva akten, men även då är det svårt att se det som förberedelse, eftersom fullbordat brott inte kommer kunna genomföras (är inget barn inblandat).
Det är också skälet till att försökspunkten inte ens är nådd när gäddan dyker upp i syfte att föröva våldtäkt mot barn - fara för brottets fullbordan föreligger inte och det är inte enbart en tillfällighet att så är fallet (var aldrig någonsin ett barn inblandat). Både förberedelse och försök är otjänliga, så att säga: objektiva brottsförutsättningar var aldrig uppfyllda, och då är uppsåtet irrelevant som bekant.
Det brott som ligger närmast till hands för gäddorna är snoppbilderna. Om de skickas utan uppmaning eller önskan från fiskaren att se den nedre härligheten, borde det vara fråga om sexuellt ofredande. Här spelar det ingen roll att fiskaren inte är ett barn, denne är iallafall en livs levande person och gäddans uppsåt i förhållande till att skicka bild till en person (utan samtycke) täcker in detta.