2023-02-22, 13:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Livet efter att ens make hamnat Dumpen.

Klart de säger de är glada för att de avslöjat maken. Annars blir de själva utsatta för hat. Det är så det fungerar.
Citera
2023-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Livet efter att ens make hamnat Dumpen.

Klart de säger de är glada för att de avslöjat maken. Annars blir de själva utsatta för hat. Det är så det fungerar.

Två av fruarna har ju kommenterat i denna tråden. De verkar inte speciellt glada över uthängningarna.
Citera
2023-02-22, 14:22
Bannlyst
Patrik är någon som borde granskas mer då han konstant ligger med tjejer han hade kunnat vara farfar till. Frågan är vad Sara egentligen tycker om det,att han ligger me precis myndiga tjejer?
Citera
2023-02-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60minuter
Patrik är någon som borde granskas mer då han konstant ligger med tjejer han hade kunnat vara farfar till. Frågan är vad Sara egentligen tycker om det,att han ligger me precis myndiga tjejer?

Lite OT men följande citat säger lite om hans inställning. ”Gäddorna skulle ha tänkt efter innan de förstörde sin familjs liv” säger han ju så gärna. Men när det gäller honom själv låter det annorlunda:

” Patrik Sjöberg har inte råd att betala hyra och räkningar.
Det säger den 55-årige före detta höjdhopparen i Göteborgspodden.
– Jag undrar hur de ska göra. Ska de slänga ut oss som inte kan betala hyran? Vad händer då? Var ska de slänga mig någonstans?”

Skulle du tänkt på innan, Patrik.
Citera
2023-02-22, 15:28
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Jag misstänker att ditt uttryck ”planera” brott motsvarar den juridiska termen ”förberedelse”? Vilket lagrum hänvisar du till när det gäller brottet ”planering/ förberedelse till våldtäkt”?
Moraliskt fel? Absolut. Men det finns inget brott i BrB som heter ”förberedelse (planera våldtäkt). Jag kan ha fel men då får du gärna komma tillbaka med lagrum.
Det säger sig självt. När du våldtar så nyttjar du inga attribut såsom vapen eller ”andra specifika verktyg för att genomföra ett brott” (halvbra citat från min lärare i straffrätt på juristlinjen 1998). Sedan dess har jag arbetat med annat så du kan ha rätt men då behöver du nog precisera ”att planera brott är olagligt” något. Ett exempel: Jag pratade med en vän igår och jag skall besöka honom på fredag. Jag sade till honom ”Jag kommer att behöva köra i 180 för att hinna fram i tid, men jag gör det.” Kan polisen då plocka in på grund av att jag sade detta (ett ”förbredelsebrott”)?

Förberedelse till våldtäkt mot barn är straffbelagt enligt BrB 6:15 2 st. Men som du är inne på krävs anskaffande (etc.) av något som ska användas för att fullborda brottet för att förberedelse ska vara aktuellt, vilket framgår av BrB 23:2.

Det gäddorna typiskt sett gör; chatta, stämma träff och åka till mötesplatsen täcks inte in i juridisk mening av förberedelsebestämmelsen. Man skulle dock kunna tänka sig att en gädda i chatten visar upp och berättar om saker (rep, bojor etc.) som denne har inhandlat och säger sig vilja använda vid själva akten, men även då är det svårt att se det som förberedelse, eftersom fullbordat brott inte kommer kunna genomföras (är inget barn inblandat).

Det är också skälet till att försökspunkten inte ens är nådd när gäddan dyker upp i syfte att föröva våldtäkt mot barn - fara för brottets fullbordan föreligger inte och det är inte enbart en tillfällighet att så är fallet (var aldrig någonsin ett barn inblandat). Både förberedelse och försök är otjänliga, så att säga: objektiva brottsförutsättningar var aldrig uppfyllda, och då är uppsåtet irrelevant som bekant.

Det brott som ligger närmast till hands för gäddorna är snoppbilderna. Om de skickas utan uppmaning eller önskan från fiskaren att se den nedre härligheten, borde det vara fråga om sexuellt ofredande. Här spelar det ingen roll att fiskaren inte är ett barn, denne är iallafall en livs levande person och gäddans uppsåt i förhållande till att skicka bild till en person (utan samtycke) täcker in detta.
Senast redigerad av Lessler 2023-02-22 kl. 15:31.
Citera
2023-02-22, 15:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60minuter

Men det är inget olagligt med detta, så länge som det inte handlar om en icke-byxmyndig person.
Citera
2023-02-22, 16:34
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det brott som ligger närmast till hands för gäddorna är snoppbilderna. Om de skickas utan uppmaning eller önskan från fiskaren att se den nedre härligheten, borde det vara fråga om sexuellt ofredande. Här spelar det ingen roll att fiskaren inte är ett barn, denne är iallafall en livs levande person och gäddans uppsåt i förhållande till att skicka bild till en person (utan samtycke) täcker in detta.

Fast då borde Dumpen avslutat chatten direkt, och inte fortsätta att få till ett möte, om bilden inte var önskvärd. Dessutom skickar Dumpen nästan alltid nakenmaterial först till gäddan, för att få den att göra detsamma.
Så nej, Dumpen kan inte anmäla någon för sexuellt ofredande. Snarare Dumpen som riskerar en anmälan på sig, eftersom dom påstår att naketmaterialet som dom skickar, föreställer ett barn, och att dom använder andra personers bilder. Kan bli tal om förtal.
Citera
2023-02-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
– Jag undrar hur de ska göra. Ska de slänga ut oss som inte kan betala hyran? Vad händer då? Var ska de slänga mig någonstans?”

Förvånande om det stämmer eftersom han höll väl på med inv. i Brasilien kanske inte gick så bra då annars alla vet ju vilken kolatorsk han är. Bra jobb med Dumpen men antagligen startade han den eftersom han är i Sverige och inte har något annat att göra. Hade han varit framgångsrik affärsman hade han nog inte startat Dumpen?
Citera
2023-02-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Förvånande om det stämmer eftersom han höll väl på med inv. i Brasilien kanske inte gick så bra då annars alla vet ju vilken kolatorsk han är. Bra jobb med Dumpen men antagligen startade han den eftersom han är i Sverige och inte har något annat att göra. Hade han varit framgångsrik affärsman hade han nog inte startat Dumpen?

Han fick väl rätt bra kritik för sina föreläsningar i samband med boksläppet.
Fattar inte hur han kan få till att Dumpen är en bättre lösning.
Snubben har lixom tappat det helt på vägen.
Citera
2023-02-22, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Lite OT men följande citat säger lite om hans inställning. ”Gäddorna skulle ha tänkt efter innan de förstörde sin familjs liv” säger han ju så gärna. Men när det gäller honom själv låter det annorlunda:

Akkurat!
Citera
2023-02-22, 17:30
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Fast då borde Dumpen avslutat chatten direkt, och inte fortsätta att få till ett möte, om bilden inte var önskvärd. Dessutom skickar Dumpen nästan alltid nakenmaterial först till gäddan, för att få den att göra detsamma.
Så nej, Dumpen kan inte anmäla någon för sexuellt ofredande. Snarare Dumpen som riskerar en anmälan på sig, eftersom dom påstår att naketmaterialet som dom skickar, föreställer ett barn, och att dom använder andra personers bilder. Kan bli tal om förtal.

Nakenmaterial först till gäddan är en sak, ja, och då får det anses vara samtycke där. Men gånger när det inte händer, vilket jag förstått har skett. Såg i samband med någon uthängning att de övervägde ofredandeanmälan i alla fall. Att de fortsätter chatta är jag inte säker på i sig skulle bota ev. brist på samtycke.

Använder Dumpen bilder på riktiga personer? Fått för mig att de bara är AI-genererade.
Citera
2023-02-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Nakenmaterial först till gäddan är en sak, ja, och då får det anses vara samtycke där. Men gånger när det inte händer, vilket jag förstått har skett. Såg i samband med någon uthängning att de övervägde ofredandeanmälan i alla fall. Att de fortsätter chatta är jag inte säker på i sig skulle bota ev. brist på samtycke.

Använder Dumpen bilder på riktiga personer? Fått för mig att de bara är AI-genererade.

Det är därför de suddar ut de bilderna i chattarna. De använder förmodligen ett basic filter i kameran, vilket innebär att de alltid ser nästan likadana ut. De vill inte att nästa gädda ska känna igen dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in