2023-02-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jag tycker du är vulgär, sluta med det är du vänlig.
Klart att bön fungerar, men Gud är inte en godismaskin som spottar ut godis om du trycker på rätt knappar.
Gav dina föräldrar dig allt du bad om när du var liten??
Det var ganska lätt att avgöra när mina föräldrar gav mig något eller inte, när jag bad om något.
Och de pratade också med mig.
Citera
2023-02-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Det var ganska lätt att avgöra när mina föräldrar gav mig något eller inte, när jag bad om något.
Och de pratade också med mig.

Fast det var ju inte det jag skrev.
Jag tror inte dina föräldrar heller gav dig allt du pekade på.
Citera
2023-02-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så gud tycker alltså bättre om ateister än troende? För här uppe i det ateistiska Norden så är vi i stort sett befriade från för människor farliga rovdjur, vi är också i stort sett befriade från naturkatastrofer som dödar oss. Sånt finns det däremot massvis av på väldigt många platser som är fulla av troende människor.
Stormen Gudrun dödade inte många, men orsakade ekonomisk skada. Och nej, troende skonas inte. Eftersom Guds rike är i oss genom helig ande och vi lever i världen. Vanliga missuppfattningar.
Citera
2023-02-22, 14:57
Medlem
Citat:
Klart att bön fungerar, men Gud är inte en godismaskin som spottar ut godis om du trycker på rätt knappar.
Nu motsäger du Jesus igen. Du är en ond, falsk profet.

Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom? Luk 11
Citera
2023-02-22, 15:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du glömmer att all ondska härstammar från en tid då Gud inte hade lovat människor att vara deras Gud och höra bön och ge bönesvar. Så givetvis lyssnar han inte på syndares bön.

Han ingriper hela tiden, och straffar syndare. Så kallade naturkatastrofer, rovdjur etc har skapats för att straffa. Enligt skapelseberättelsen skapade han ett paradis. Efter syndafallet får vi arbeta i vårt anletes svett för att skaffa mat. Förstörda skördar är ett straff, precis som gräshoppsplågor, jordbävningar etc. Han kommer inte att ingripa slutgiltigt förrän vi har uppfyllt jorden enligt det uppdrag Adam och Eva fick för att ingen ska kunna säga om Gud att det han säger inte blir utfört. Konsekvenserna, lidandet, drabbar hela skapelsen.

Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Rom 9

Länge sparat syndare.
Om han inte kan ingripa mot människans fria vilja så kan inte bön fungera så länge människan är inblandad.
Om vi har fri vilja så fungerar inte bön eftersom det inskränker den fria viljan.
Om bön fungerar har vi inte fri vilja eftersom Gud ingriper.
Antingen har vi fri vilja eller så fungerar bön. Vilket är det?
Citera
2023-02-22, 15:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jösses.
Citat:
Hur kan vi då ha fri vilja? Kan Gud anpassa sig efter din bön om han bedömer att din bön inte skulle påverka någon annan människas fria vilja?
Citat:
Absolut inte, nej. Visst är det lustigt att du måste få det att handla om mig hela tiden?
Citera
2023-02-22, 15:27
Medlem
Vi föds, lever och till slut dör sen inget mer liv efter döden är allt tyst och svart utan Gudar/profetiorna är sagan så sant livet 60 procent gott och 40 procent elände.
Senast redigerad av TwoThousandSix 2023-02-22 kl. 15:34.
Citera
2023-02-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om han inte kan ingripa mot människans fria vilja så kan inte bön fungera så länge människan är inblandad.
Om vi har fri vilja så fungerar inte bön eftersom det inskränker den fria viljan.
Om bön fungerar har vi inte fri vilja eftersom Gud ingriper.
Antingen har vi fri vilja eller så fungerar bön. Vilket är det?
Varför skulle Gud inte kunna ingripa mot människans fria vilja?

Om du ber om någonting men inte agerar rätt när det du bad om presenterar sig fungerar inte bönen? Nej, det är DU som gör fel.
Citera
2023-02-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jösses.
Hur kan vi då ha fri vilja? Kan Gud anpassa sig efter din bön om han bedömer att din bön inte skulle påverka någon annan människas fria vilja?
Absolut inte, nej. Visst är det lustigt att du måste få det att handla om mig hela tiden?

Anser du att vi inte har fri vilja?

Jag gjorde en liknelse mellan vår andlige Fader och dina jordiska föräldrar, men du verkar ha tagit det alldeles för personligt.
Citera
2023-02-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu motsäger du Jesus igen. Du är en ond, falsk profet.

Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom? Luk 11

Snälla läs igenom innan du postar.
Citera
2023-02-22, 22:46
Medlem
Citat:
Snälla läs igenom innan du postar.
Snälla läs bibeln innan du postar.
Citera
2023-02-22, 23:30
Medlem
Citat:
Anser du att vi inte har fri vilja?

Jag gjorde en liknelse mellan vår andlige Fader och dina jordiska föräldrar, men du verkar ha tagit det alldeles för personligt.
Definiera fri vilja? Jag anser mig kunna välja hur jag agerar, men jag kan inte välja mina tankar. Jag kan inte välja vad jag ska tro är sant och inte. Där behöver jag bli övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in