2023-02-21, 20:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett en teori att Palmeutredningens 2017-2020 huvuduppdrag var att avveckla och lägga ned utredningen.
Sedan kan man ju fundera på varför man valde att peka ut Skandiamannen som mördare istället för att bara säga , vi har kommit till vägs ände,
Kanske att man såg det som en prestigeförlust att inte kunna peka ut en tänkbar gärningsman.

Ja, en nedläggning av utredningen har ju diskuterats i omgångar så det är inte omöjligt att Krister Petersson faktiskt fick det uppdraget. Kanske t.o.m. är troligt.
Vi kanske får läsa det i hans memoarer sen?
Citera
2023-02-21, 20:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ja, som jag skrev. Från Sveavägen till DB's gata.

Om det hade funnits ett vittne som var barhuvad, mockajacka och med vältränad kropp hade den personen självklart också blivit misstänkt!

Nu har vi ju Stig och vittnesuppgifter som stämmer överens med honom. Skall det inte finnas misstanke då? Ska polisen skita i att forska vidare i det läget då?

Enligt polisens eget signalement; https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1-04
SIGNALEMENT (gärningsmannen)
Mannen är cirka 35 - 40 år, ca 175 cm lång.
Han har mörkt hår.
Mannen var iklädd mörkgrå eller mörkbrun lång rock. På huvudet hade han en mörk mössa eller hatt.
Jag tror nog din kandidat med mockajackan och vältränad kropp ligger närmare polisens efterlysning än SE om GM tog av sig mösshatten. Att GM hade vältränad kropp finns det vittnesuppgifter om.
Citera
2023-02-21, 21:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Till skillnad från dig läser jag vittnesförhören.

Varför ska jag istället läsa en massa löskokta tolkningar av dem?

Tror du att jag vill joina Klonarmén? Nej, tack, jag bröt mig ut som en rebell därifrån.

Du skulle kanske lättare komma ur cluedobubblan om du tog del av lite olika syner på MOP. Att bara läsa vittnesförhör gör att du riskerar att missa massor med infallsvinklar som olika författare har.

En underhållande bok om just SE är från TP, den är så full av felaktigheter och tokiga idéer att den kan läsas som en komedi.
Citera
2023-02-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det ryktas ju att AK var HHs älskarinna😏
Hon som bytte till sig passet vid mordtillfället.
Inte fixade den larmande dörren på baksidan ner till garaget, den som blev olarmad/stängdes 23:22. Hon som lämnade strax efter mordet med sin bil, från det garaget.
Var ingen dörr på baksidan som larmade.
Citera
2023-02-21, 21:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du skulle kanske lättare komma ur cluedobubblan om du tog del av lite olika syner på MOP. Att bara läsa vittnesförhör gör att du riskerar att missa massor med infallsvinklar som olika författare har.

En underhållande bok om just SE är från TP, den är så full av felaktigheter och tokiga idéer att den kan läsas som en komedi.

Visst, om jag kunde klona mig själv så kanske ... I nuläget har jag inte tid att läsa böcker om MOP.

Läste dock "Inuti Labyrinten" för länge sedan. Inget spår har samma substans som det med SE.
Citera
2023-02-21, 21:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Bra, Enough! Du kan ju

Just detta kan tala för SE som GM, i kombination med vilka besvärande vittnesuppgifter som finns.

Nej, det talar faktiskt för att mördaren kan vara precis vem som helst. Men att mördaren knappast kördes ut ur kvarteret av en väktare.

I min bok är det mest sannolika att Palme mördades av en man i keps och blå jacka som uppehållit sig vid Grand och möbelaffären. För även om jag mina misstankar mot LJ så är han det bästa vittnet tror jag. Han är relativt nykter, är beredd på att någon ska springa förbi, kollar relativt länge på mannen. Det som gör LJ speciellt värdefull är att han säger keps och blå jacka bara ett par minuter efter att han sett mannen. Jag tycker även Mårten känns väldigt vaken. Tror ju även att de två har distansen och ljuset på sin sida.
Citera
2023-02-21, 21:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack!

Spännande läsning:

Fem personer hävdar att de hört SE säga att han sprang efter gm. Bland dem finns hans dåvarande hustru, även Ulrika G, Fredrik T och ytterligare två personer. Det går inte att bortse ifrån fem personer.

Jag går ändå inte så långt så att jag slår fast att det verkligen är på det viset men jag håller verkligen den möjligheten öppen, det tycker jag är en absolut skyldighet när fem personer oberoende av varandra säger det. Hade det varit en, eller två, till och med tre, då hade man kunnat tveka, men fem? Nej, jag kan inte göra det så den invändningen kan jag inte riktigt köpa. Vad beträffar Fredrik T så sa han detta till polisen redan 1993 att Engström berättat att ”han hade sett gärningsmannen och följt efter denne när denne sprang från platsen”.

Sen måste man fråga sig varför det är så problematiskt egentligen, den bild jag har fått av SE är att han mycket väl kunde ha sagt olika saker till olika personer vid olika tillfällen. Han var inte slug, han hade ingen plan, han var ingen planerande, listig person på det sättet, det är verkligen inte den bild jag fått. Jag har fått bilden av en spontan, lite naiv, något snarstucken, uppmärksamhetssökande person som hade en tendens att tänja på sanningen efter behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Källorna (som jag kan hitta nu) är Fredrik T, ME, Ulrika G (Glaser) och två till (måste leta vidare vilka de kan vara).

Det är Lampers som radar upp dem.
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/10/kommentarer-fran-lars-olof-lampers-till-mina-och-lasarnas-synpunkter-pa-hans-bok/

Jag kommer inte ihåg vilka TP anger som källa (om han ens anger källor eller bara kallar det för "kollegor"?).

Fredrik T verkar ju backa (iaf uttrycka osäkerhet) något (gällande TPs uppgifter) när Gunnar intervjuar honom.
ME's uppgifter kommer som du redan har varit inne på från 2018.
När Ulrika ska ha sagt detta har jag ingen aning om. Har Lampers pratat med henne?

Vilke de andra två är vet jag inte just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja Lampers har talat med Ulrika. Så även TP.
Det är väl någon ytterligare från Skandia vill jag minnas?

Är det inte detta som berörs i PH:s första PM, från i den 5:e juni (?) 1986:

"Utsaga 3

Till kollegor på Skandia har SE berättat att han var först av alla framme vid Palme, vände honom i framstupa-sidoläge och gjorde mun-mot-mun-metoden. Eftersom han insåg att läget var kritiskt sprang han från Tunnelgatan till Kungsgatan för att hitta en polis eller ambulans. När han misslyckades med det återvände han till Tunnelgatan."

Enligt denna version springer han sedan ännu en gång för att meddela poliserna det LP sagt.

Han borde, om detta stämmer, ha blivit dekorerad av kungen för tapperhet i fält.

Vilken otur att ingen la märke till varken HLR, den första eller andra språngmarschen.

Otack är världens lön, som det heter.
Citera
2023-02-21, 21:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag undrar faktiskt seriöst kring dessa utredares bakgrund.

Ett annat exempel är "stuguthyraren" som fick höra att han minsann snart skulle se vem mördaren var. Hade dom redan låst sig då, 2018?

Tror inte att de på något sätt är korkade eller inkompetenta. Men samtidigt är de förmodligen en bit nedanför eliten. Och antagligen saknar de erfarenhet av att förhöra, frågan är om de utrett mord förr.

Har tänkt mig så här: flera utredare börjar titta på SE samtidigt, kanske triggat av att TP kontaktat PU. Flera av dom börjar känna att det är de själva som kommit på att SE inte har något alibi och beter sig underligt, så de knyter teorin till hjärtat.

När KP kommer in så lyckas de få med sig KP på tåget. Inofficiellt bestämmer de sig - "det är Engström eller så går det inte lösa. Nu gör vi allt vi kan, det måste väl vara han? Han var en vanlig tjänsteman, vi kommer hitta något". De utreder vidare men vanliga åtgärder ger inget, man vidgar vyerna och börjar chansa med olika åtgärder, pressar ME. Inget.

Sen bestämmer de sig att ge det några sista månader och sen presentera det man har och sätta stopp. Och det är då man kommer på den stora chansningen, "vi går ut och säger att vi ska presentera lösningen, det kommer sätta press på alla som kan veta, för de anhöriga/bekanta vet ju att vi jobbar med Engström".
Citera
2023-02-21, 21:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Var ingen dörr på baksidan som larmade.

Jag borde inte ha postat det där inlägget. Det var bara en vild fortsättning på de potentiellt onyktra vakterna 😁 Det här hör hemma i stora MOP-tråden. Så det är inget vi behöver diskutera här.

Men jo, det stod en olöst dörr som larmade i väktarnas system. Som stängdes 23:22.
https://proletaren.se/artikel/vad-hande-i-skandiahuset
Citera
2023-02-21, 21:31
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, det talar faktiskt för att mördaren kan vara precis vem som helst. Men att mördaren knappast kördes ut ur kvarteret av en väktare.

I min bok är det mest sannolika att Palme mördades av en man i keps och blå jacka som uppehållit sig vid Grand och möbelaffären. För även om jag mina misstankar mot LJ så är han det bästa vittnet tror jag. Han är relativt nykter, är beredd på att någon ska springa förbi, kollar relativt länge på mannen. Det som gör LJ speciellt värdefull är att han säger keps och blå jacka bara ett par minuter efter att han sett mannen. Jag tycker även Mårten känns väldigt vaken. Tror ju även att de två har distansen och ljuset på sin sida.

Obegripligt hur du tänker... att mördaren hade keps, men utesluter SE som möjlig GM? Eller finns det en liten chans att det kan vara han?
Citera
2023-02-21, 21:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Är det inte detta som berörs i PH:s första PM, från i den 5:e juni (?) 1986:

"Utsaga 3

Till kollegor på Skandia har SE berättat att han var först av alla framme vid Palme, vände honom i framstupa-sidoläge och gjorde mun-mot-mun-metoden. Eftersom han insåg att läget var kritiskt sprang han från Tunnelgatan till Kungsgatan för att hitta en polis eller ambulans. När han misslyckades med det återvände han till Tunnelgatan."

Enligt denna version springer han sedan ännu en gång för att meddela poliserna det LP sagt.

Han borde, om detta stämmer, ha blivit dekorerad av kungen för tapperhet i fält.

Vilken otur att ingen la märke till varken HLR, den första eller andra språngmarschen.

Otack är världens lön, som det heter.

Nja, PH tar inte upp det jag syftar på.

Jag syftar på den alternativa versionen av språngmarschen han ska ha berättat för 5 personer enligt Lampers. Jag har bara lyckats identifiera 3 av 5 än så länge. Fredrik T, ME och Ulrika G. Jag ska kolla vilka källor TP ger vid tillfälle.

Den alternativa version är ju att han springer i gränden med syfte att leta efter GM.

Egentligen har vi 4 språngmarscher (eller 3 versioner av 1 + 1 till).

1. Han springer in i gränden för att korrigera ett felaktigt signalement (sitt eget).
2. Han springer in i gränden för att berätta om den mörkblå jackan.
3. Han springer in i gränden för att leta efter GM.

4. Han springer till Kungsgatan och tillbaka med syfte att leta efter ambulans.
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-02-21 kl. 21:36.
Citera
2023-02-21, 21:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det kan vara det vettigaste som du har uttryckt i tråden. Vad händer?

Plötsligt händer det, som det heter i reklamen. "Äntligen!", som Gert Fylking skulle ha sagt.

Men byt ut jackan mot en luddig eller noppig mörkblå rock med dubbla knapprader.

Simsalabim: Skandiamannen!

Frågan är hur tidsaspekten går ihop i så fall.

Nej. Den mannen är naturligtvis inte Engström. Finns inget som talar för att SE kan befinna sig vid Grand och möbelaffären.

Keps var den vanligaste huvudbonaden på vuxna män. SE hade inte jacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in