2023-02-21, 20:11
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Från förhör med andra om vad SE skall ha sagt till dem alltså. T.ex. här en uppgift från Lampers, från artikel på Gunnar Walls hemsida:
Vad beträffar Fredrik T så sa han detta till polisen redan 1993 att Engström berättat att ”han hade sett gärningsmannen och följt efter denne när denne sprang från platsen”.
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/10/kommentarer-fran-lars-olof-lampers-till-mina-och-lasarnas-synpunkter-pa-hans-bok/

(återigen)
Engström har aldrig i förhör sagt att han SETT eller JAGAT mördaren.
Vad får du det ifrån?

Att fru eller kollegor säger att han sagt så är en hel annan sak. Eftersom Engström alltid sagt att han aldrig sett gm och sagt att han sprang efter poliserna. Då borde man förstå att fru arbetskamrater missförstått eller långt efteråt minns fel.

Engström kan väl inte stå till svars för vad arbetskamrater säger att han sagt. Skärpning. Nån kollega säger väl t.o.m att Engström sprungit till Kungsgatan, efter ambulans? De har helt enkelt fattat fel, minns fel osv. I förhören har vi vad Engström säger.
Citera
2023-02-21, 20:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Öppp Öppp Öpp

Engström har aldrig i förhör sagt att han SETT eller JAGAT mördaren.
Vad får du det ifrån?

Att fru eller kollegor säger att han sagt så är en hel annan sak. Eftersom Engström alltid sagt att han aldrig sett gm och sagt att han sprang efter poliserna. Då borde man förstå att fru arbetskamrater missförstått eller långt efteråt minns fel.

Engström kan väl inte stå till svars för vad arbetskamrater säger att han sagt. Skärpning. Nån kollega säger väl t.o.m att Engström sprungit till Kungsgatan, efter ambulans? De har helt enkelt fattat fel, minns fel osv. I förhören har vi vad Engström säger.

SE verkar till polis och medier ha uppgett att han kutat efter poliserna för att berätta om signalementet och till sin sociala omgivning att det var GM han sprang efter (om han nu alls sprang).

Var och en kan ju göra sin bedömning av detta. Dels utifrån GM-SE som bara vill komma undan och dels utifrån vittnet SE som tycks försöka framhäva och utöka sin insats.
Citera
2023-02-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

P.S. Slogs av en kuslig tanke: Vid ett tillfälle säger förhörsledaren, om jag minns rätt, att HO inte registrerade sig vid ankomst. Kom han någonsin dit efter bridgen, eller täckte de upp för varandra?

ALG skulle täcka upp för hon som åkte till Tyskland, men dök upp först strax efter kl. 20 ...

AK satt ensam i flera timmar. Satt ALG ensam på natten?

HO är dock så detaljerad att jag har svårt att tro att hela hans akildring är påhittad. Dessutom hade det varit lätt att kolla för RB, när de går ronderna?

Tänk om det finns fler, om än relativt oskyldiga, mysterier på Skandiahuset.

Bara en löst utkastad tanke. Har inte läst på detta.
1. HO skrev in sig när han kom. Skrev in den tid han skulle ha börjat då det var ett byte.
Kom runt 23. Skrev 20:45

2. ALG skriver in sig 16:45.

Har hon helt blandat ihop detaljer och händelser?

3. ALG jobbar med HO hela natten.

4. Dyker upp nån annan väktare vid 01. Dom går ut och kollar på MP.

5. Nya mysterier,,,, vi får hoppas

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link
Citera
2023-02-21, 20:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Gäller det samma att väktarna har extremt dålig koll på hur vida SE pratade i ett par minuter innan han gick ut på Sveavägen? Eller har dom stenkoll där?

Jag har hela tiden sagt de kan ha fel om samtalets längd. Men ni berättar de ju faktiskt vad de pratat om, vilket ökar tillförlitligheten att det förekom ett samtal på minst nån minut. Samt att de faktiskt inte säger "jag är osäker, vi brukar prata i två minuter". De säger faktiskt rakt ut att de är osäkra på kepsen och plagget, det är en enorm skillnad.
Citera
2023-02-21, 20:15
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
vaktEN

Det stämmer att endast HO säger detta om att pratat i "ett par minuter". Men min poäng var ju att Enough menar att väktaRNA verkar ha "extremt dålig koll". Därav min fråga.
Citera
2023-02-21, 20:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. HO skrev in sig när han kom. Skrev in den tid han skulle ha börjat då det var ett byte.
Kom runt 23. Skrev 20:45

2. ALG skriver in sig 16:45.

Har hon helt blandat ihop detaljer och händelser?

3. ALG jobbar med HO hela natten.

4. Dyker upp nån annan väktare vid 01. Dom går ut och kollar på MP.

5. Nya mysterier,,,, vi får hoppas

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

Aha! Tack för informationen. Det var mest en spännande tanke.

Lite fan fiction ...
Citera
2023-02-21, 20:17
Medlem
"Skandiahuset, där vi nu befinner oss, var den 28 februari 1986 ett getingbo av olarmade dörrar, väktare som bytte tjänstgöringstider med varandra, ett cykelrum som det gick bra att fritt passera igenom, en röd bil som precis vid mordtillfället försvinner i rasande fart nedför Luntmakargatan med en av de kvinnliga väktarna vid ratten. Utredning har företagits, men av folk som inte varit direkt intresserade av fullständiga sanningar.

Uppgifterna – och icke-uppgifterna - om Skandiamannen avlivar givetvis och mosar sönder än en gång de sega påståendena om Christer Petterssons delaktighet. Skulle en drog- och alkoholberoende person, med ett vilset vardagsliv, kunna ha laborerat med folk och teknik och administration i detta hus? Styrt ett walkie-talkie-nät? Har historien om Skandiamannen gjort någon nytta har den i alla fall för all framtid förvandlat alla beskyllningar mot Christer Pettersson till en enda lång, cynisk skröna.

Vid ett tillfälle bjöd Skandiamannen mig och en av mina journalistkolleger på te och en skorpa i Skandias personalmatsal.

Min kollega doppade sin skorpa, spände ögonen i Skandiamannen och frågade:

”Du har väl inte skjutit honom?

Skandiamannen såg förnärmad ut."

http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2011/03/skandiamannen.html#.Y_UYNnbMLIW
Citera
2023-02-21, 20:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Från förhör med andra om vad SE skall ha sagt till dem alltså. T.ex. här en uppgift från Lampers, från artikel på Gunnar Walls hemsida:
Vad beträffar Fredrik T så sa han detta till polisen redan 1993 att Engström berättat att ”han hade sett gärningsmannen och följt efter denne när denne sprang från platsen”.
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/10/kommentarer-fran-lars-olof-lampers-till-mina-och-lasarnas-synpunkter-pa-hans-bok/

Tack!

Spännande läsning:

Fem personer hävdar att de hört SE säga att han sprang efter gm. Bland dem finns hans dåvarande hustru, även Ulrika G, Fredrik T och ytterligare två personer. Det går inte att bortse ifrån fem personer.

Jag går ändå inte så långt så att jag slår fast att det verkligen är på det viset men jag håller verkligen den möjligheten öppen, det tycker jag är en absolut skyldighet när fem personer oberoende av varandra säger det. Hade det varit en, eller två, till och med tre, då hade man kunnat tveka, men fem? Nej, jag kan inte göra det så den invändningen kan jag inte riktigt köpa. Vad beträffar Fredrik T så sa han detta till polisen redan 1993 att Engström berättat att ”han hade sett gärningsmannen och följt efter denne när denne sprang från platsen”.

Sen måste man fråga sig varför det är så problematiskt egentligen, den bild jag har fått av SE är att han mycket väl kunde ha sagt olika saker till olika personer vid olika tillfällen. Han var inte slug, han hade ingen plan, han var ingen planerande, listig person på det sättet, det är verkligen inte den bild jag fått. Jag har fått bilden av en spontan, lite naiv, något snarstucken, uppmärksamhetssökande person som hade en tendens att tänja på sanningen efter behov.
Citera
2023-02-21, 20:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Samma diskussion och syfte. Att det inte betyder ett piss att väktarna inte nämner halsduk. För de har ingen koll alls på hans klädsel.

Jag säger inte att han inte hade väska eller att ingen sagt han hade väska Jag säger att väktarna över lag har extremt dålig koll. Det är mycket vad han "brukar" ha.

Så en missad halsduk är fullt i linje med deras uppmärksamhet.

Hm. Har alltid tyckt det var konstigt väktarna inte ens stack ut huvudet och tittade bort mot mordplatsen. Det har förklarats bort på Flashback med "deras jobb är att sitta vakt, de får inte lämna". Statsministern skjuten precis utanför borde innebära en viss risk för byggnaden...

Kan det ha varit så att väktarna inte var nyktra? Man ville inte träffa på poliser eller ha dit chefer?
Det ryktas ju att AK var HHs älskarinna😏
Hon som bytte till sig passet vid mordtillfället.
Inte fixade den larmande dörren på baksidan ner till garaget, den som blev olarmad/stängdes 23:22. Hon som lämnade strax efter mordet med sin bil, från det garaget.
Citera
2023-02-21, 20:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Aha! Tack för informationen. Det var mest en spännande tanke.

Lite fan fiction ...

Fundera på varför det tar över en timme innan någon av dom bemödar sig ut. Jag anser att det är anmärkningsvärt.
Citera
2023-02-21, 20:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Självklart finns det alltid ett element av subjektiv bedömning. Det är jag helt med på.

Men ovanstående uttalande tillsammans med vad han ska ha berättat på Skandia (dock behöver jag en vända med källorna där känner jag) så känner iaf jag personligen mig hyfsat trygg i att Engström faktiskt har gett en alternativ version av språngmarschen som inte innebär något med signalement.

Ja, jag skulle nog också behöva se över källorna på nytt för att få bättre grepp över hur många som är av denna uppfattning. Frågan är om det finns förhör som källor (och som kan komplettera) till det som framgår i TP's bok.
Citera
2023-02-21, 20:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det ryktas ju att AK var HHs älskarinna😏
Hon som bytte till sig passet vid mordtillfället.
Inte fixade den larmande dörren på baksidan ner till garaget, den som blev olarmad/stängdes 23:22. Hon som lämnade strax efter mordet med sin bil, från det garaget.

Hans älskarinna hette Åsa. Ingen kunde veta att Palme skulle passera Skandia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in