2023-02-21, 19:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den fantasifulla tolkningen skulle va att SE åker in 3 mars för att sprida ut att han sprungit upp på David Bagares gata för att inte kopplas som mördaren via vittnesmålet från YN. Men att han måste skippa den storyn när LJ blir offentlig (konstigt iom att samma personer hävdar att SE noterade LJ mycket väl).//
Håll isär vem/vilka du pratar om så blir det lättare för dig att hänga med. Här syftar du nog på det här inlägget som jag skrev i förrgår, om att SE var tvungen att släppa berättelsen om sin mördarjakt när Lars J trädde fram i media som det verkliga efterföljande vittnet:
(FB) Skandiamannen

Och jag menar alltså inte att SE har sett Lars J. Tvärtom tycker jag att SE:s agerande bara blir begripligt om man plockar bort den delteorin.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-21 kl. 19:12.
Citera
2023-02-21, 19:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Att han påstår att han sprang efter GM anser iaf jag vara klarlagt.
Även ME säger att det är den versionen som hon minns.

Uppslag:E63-07

Margareta tillfrågas om Stigs berättat om hans syfte med att springa in i gränden och hon uppgav att Lisbeth Palme sagt att någon hade sprungit in på Tunnelgatan.

Margareta tillfrågas om Stig, på natten när han kommit hem, berättat för henne att syftet med att springa in i gränden var att leta efter skytten och hon svarade ja.

Förhörsledaren frågar om Stig berättat för andra att han sprungit efter skytten in i gränden och Margareta uppgav att det har Stig gjort.

Det framgår aldrig att han ser GM och jagar honom. Han verkar mest "leta" efter honom.
ME nämner dock aldrig något om DBG. Den förlängda versionen av språngmarschen verkar han mest ha berättat på Skandia.

Ja, jag vågar nog inte dra den slutsatsen.
Oavsett roll.

Det där förhöret med Margareta är ju från 2018 och frågan är anmärkningsvärt ledande.

Sedan har det ju även diskuterats kring det semantiska..
Han(som vittne) sprang ju faktiskt in i gränden efter mördaren. Några minuter efter.
Citera
2023-02-21, 19:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Du tycker alltså det är rimligt att SE hade en keps. Men det är helt irrelevant när det finns vittnesuppgifter om keps. Nöjer mig med det.

Det finns två vittnesmål som rakt ut säger SE hade keps på mordkvällen. Han själv (som du tror kan vara mördaren) samt hans hustru (som kan skydda SE om han är GM).

Plus ett väldigt konstigt tillägg från ALG när hon plötsligt dagen efter förhör är bombsäker på hur SE såg ut mordkvällen, inklusive rätt stor justering till mörk rock.

Är det omöjligt att SE mördade Palme utan keps?
Citera
2023-02-21, 19:07
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Källa?

Det där vore intressant att ta del av.

Okej, citerade inte helt korrekt men här är det. Sidan 58 i mitten. Se tjejen som han har i ursprungs skedet.
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html
Citera
2023-02-21, 19:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Oavsett roll.

Det där förhöret med Margareta är ju från 2018 och frågan är anmärkningsvärt ledande.

Han(som vittne) sprang ju faktiskt in i gränden efter mördaren. Några minuter efter.

Självklart finns det alltid ett element av subjektiv bedömning. Det är jag helt med på.

Men ovanstående uttalande tillsammans med vad han ska ha berättat på Skandia (dock behöver jag en vända med källorna där känner jag) så känner iaf jag personligen mig hyfsat trygg i att Engström faktiskt har gett en alternativ version av språngmarschen som inte innebär något med signalement.
Citera
2023-02-21, 19:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
PH har fått den tiden från RB.

Det står att så är fallet i hans PM.

Med din logik så var tiden för utstämpling således 23:18.

Men för all del, gärna för mig. Bra jobbat?

P.S. Slogs av en kuslig tanke: Vid ett tillfälle säger förhörsledaren, om jag minns rätt, att HO inte registrerade sig vid ankomst. Kom han någonsin dit efter bridgen, eller täckte de upp för varandra?

ALG skulle täcka upp för hon som åkte till Tyskland, men dök upp först strax efter kl. 20 ...

AK satt ensam i flera timmar. Satt ALG ensam på natten?

HO är dock så detaljerad att jag har svårt att tro att hela hans akildring är påhittad. Dessutom hade det varit lätt att kolla för RB, när de går ronderna?

Tänk om det finns fler, om än relativt oskyldiga, mysterier på Skandiahuset.

Bara en löst utkastad tanke. Har inte läst på detta.

Nej den blir inte 23:18. Tanken är alltså att RB blandar ihop de två tiderna han gett till SE. Inte att RB drar en tid helt ur luften.

Det jag tänkt är att ALG kan ha glömt att hon skulle börjat 16:45 och att AK satt ensam till klockan 20.
Citera
2023-02-21, 19:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håll isär vem/vilka du pratar om så blir det lättare för dig att hänga med. Här syftar du nog på det här inlägget som jag skrev i förrgår...

Det handlade inte om dig överhuvudtaget. Detta var alltså ett inlägg jag skrev till MOPspanaren där jag beskriver Filters teori. Eftersom MOPspanaren precis som jag har svårt förstå logiken i denna fantasifulla hypotes om SE på David Bagares gata.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-21 kl. 19:27.
Citera
2023-02-21, 19:19
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Lustigt att du inte reagerar på det du skriver om ALG. Dagen efter ringer hon in och ändrar beige duffel till mörk rock, kan plötsligt Speca färg på den keps hon i förhöret enbart antog han haft på sig samt gett väskan en färg. Äf inte det konstigt?

ME, som ni antyder kan skydda Stig, säger keps?
AK säger ingenting om klädsel egentligen.
HO säger han antar SE hade keps
ALG säger "hade väl keps för det brukar

Ja, bra! Då stämmer ALG's uppgifter in bättre och bekräftar HO och ME's uppgifter om mörkblå rock.

Summa summarum: SE hade med stor sannolikhet en mörkblå rock (eller "trekvartsplagg" för att slippa diskussion) och med största sannolikhet en slags keps med öronlappar.

Det är väldigt besvärande för SE att AD säger keps med öronlappar. Det är ett signalement som sticker ut. Det hjälper inte SE att även LJ säger keps. Ja, vittnen säger mössa/barhuvad. Jag har inga problem med det, men när någon säger keps med öronlappar och vi vet att SE hade keps med öronlappar - då skall det misstänkas! Ja, AD säger "herrhatt". Har inga problem med det heller. Han säger även "Sherlock Holmes-hatt", en sådan har öronlappar. Att jag ens orkar säga det här igen för femtioelfte gången.
Citera
2023-02-21, 19:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det handlade inte om dig överhuvudtaget. Detta var alltså ett inlägg jag skrev till MOPspanaren där jag beskriver Filters teori. Eftersom MOPspanaren precis som jag har svårt förstå logiken i denna fantasifulla hypotes om SE på David Bagares gata.
Just det där att SE sade att han hade sett och jagat mördaren har jag inga problem med att förstå, det finns det ju (som Lampers visade) dessutom vittnesmål om i gamla förhör. Varför SE säger så där är inte heller svårt att förstå, när man tittar på det som kom ut i media om Yvonne N:s uppgifter de här dagarna. Det jag däremot har svårt att få ihop logiken i är TP/Filters hypotes om att SE dessutom skall ha sett vittnet Lars J. Jag håller alltså med dig om att TP/Filters teori inte riktigt går ihop här. Någon annan kanske kan förklara det här för oss.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-21 kl. 19:46.
Citera
2023-02-21, 19:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Oavsett roll.

Just för att hjälpa polisen leta efter mördaren.

Överensstämmer med defn officiella storyn från SE.

Vad för poliser är medlemmarna i PU? Är de utbildade i förhörsteknik? Utredare? Var det ett eftertraktat jobb eller någonstans där man placerade problembarn?

Man ser i flera förhör hur frågorna är extremt ledande. Tex när de förhör poliserna som tog upp vittnesmål på mordplatsen. Oprofessionellt i stunder.
Citera
2023-02-21, 19:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ja, bra! Då stämmer ALG's uppgifter in bättre och bekräftar HO och ME's uppgifter om mörkblå rock.

Så inga tankar om att det är konstigt att dagen efter plötsligt ringa in ett väldigt exakt signalement? Från att vara väldigt osäker blir hon säker, och ändrar till och med vad hon sagt. Det sätter inte igång några tankar i ditt huvud? Det stämmer med andra därför är det korrekta uppgifter?

Jag har sagt det jag ville ha sagt. Att det inte betyder ett dugg att väktarna inte nämner halsduk, det antyder inte på något sätt att SE ljuger om det. Eftersom att kepsen inte är nåt de minns utan något "han brukar ha", överkroppsplagget är en beige duffel eller en blå vinterjacka av äldre stuk. Även väskan är ganska osäker i förhören med HO och ALG, innan det konstigt klarsynta tillägget dagen efter.
Citera
2023-02-21, 19:36
Medlem
reinvests avatar
Det är ingen raketforskning direkt.

SE hade mörkblå rock. Keps med öronlappar. Väska.

Alla dessa vittnesuppgifter finns från Sveavägen till DB's gata.
Det ska misstänkas och det ska utredas. Vanligt hederligt jävla polisarbete "by the book".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in