2023-02-21, 18:56
Medlem
raskenss avatar
Drönarattackerna blir bara bättre och bättre för ukrainarna. Ryssar gjorde försök att skjuta ner drönare men verkar som minst tre st strök med:

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1627945331424997379?t=fAmvSWAdiWqtFoSG8KoPRA&s=19
Citera
2023-02-21, 18:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Okej, jag tänker att i alternativ 3 så kanske vi underskattar ryssarnas stöd för invasionen, jag tror det kan vara större än vi tror. Jag tänker att vi litar ju på vår media och ryssarna om än kanske inte lika mycket på sin, och även om man är kritisk så kan medietrycket ändå pränta in en bild om hur något ligger till. Nu har jag inte följt rysk media mer än att jag läst tass vid några tillfällen, så det är inget jag vet, men som jag antar.

Iallafall, jag tror inte ryssarna kommer göra uppror, jag tror man hellre fortsätter kriga mot väst.

4 om Ukraina driver tillbaka Ryssland ur Ukraina, stannar de då eller fortsätter de in i Ryssland? Även om de stannar, hur skall Ryssland hantera det? Bara ge upp och betala notan? Jag har jäkligt svårt att se det, för även om de skulle säga typ ”evakueringen gick enligt plan, alla etniskt ryska är nu i säkerhet”, ”specialoperationen avslutad”, skulle de även stå för att återuppbygga Ukraina? Och skulle Ukraina kunna släppa det om Ryssland bara drog sig ur och sen ghostade dem?

5 Jag tror det blir jäkligt långdraget, men någon gång tänker jag att en sida får överhanden, och får inte Ryssland det i år, så blir det nog Ukraina. Någon gång måste ju ena sidan vackla, även om det tar tid, och vad händer då?

3. Jag tror inte heller på allmänt uppror men att olika grupper kan börja strida om makten, där olika folkliga demonstrationer kan bli en del i maktspelet. De som är öppet missnöjda med styret redan nu är de extremnationalistiska som tycker regering och militär missköter kriget. Andra fraktioner som kan uppstå är oligarkerna som förlorar sina förmögenheter och sitt lyxliv i väst, militären som tröttnar på de stora förlusterna och att krigsmakten förstörs/försvaret mot andra länder urholkas.

4. Ukraina stannar. De vill absolut inte invadera Ryssland. De kanske skjuter över gränsen om Ryssland fortsätter med det; men de vill inte in i Ryssland där de får samma nackdel som Ryssland har nu i Ukraina. Enklare att försvara sig på eget territorium.

Om Ryssland lämnar Ukraina kommer nästa steg med förhandlingar om sanktioner, krigsskadestånd, rättegångar mot ryska krigsförbrytare. Det kan ju dra ut på tiden, det kan ju bli som Nord- Sydkorea där det ännu inte är fred officiellt. Där kommer ju USA, EU och G7 vara inblandade för det är de som kontrollerar sanktionerna.
Citera
2023-02-21, 19:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, jag förstår.

Men detta är ju väldigt långt från de org-scheman över sovjetiska mek.brigader/rgm som cirkulerade på 80-90-talet, eller de BTG med uppsuttet infanteri som väst oroat sig för de senaste 10-20 åren.

Det första uppenbara problemet är förstås att det bara fungerar mot statiska motståndare som inte flyttar på sig efter rekognoseringen. Det andra uppenbara problemet är förlusterna på 20-30% (?) hos de 10 spaningsgrupperna som ändå inte tar någon terräng. Men det är väl ganska ryskt.

Ryssarna har försökt fyra taktiska/operativa modeller under det senaste året. Varje ny modell har betytt en gradvis "primitivisering" av krigföringen. Med "primitivisering" menar jag inte att kriget skulle föras på ett mer brutalt sätt, utan att de operativa doktrinerna gradvis har förenklats och anpassats till trupp som inte är tillräckligt utbildad till att slåss på ett modernt vis. Man kan dra paralleller till en liknande förenkling av den tyska krigföringen under andra världskriget där sofistikerad manöverkrigföring med kombinerade vapenslag ("blixtkrig"), bereder plats för något slags "infanterism" uppbackad av hästar, 88 mm antipansar och otränade milisförband.

De fyra skedena av rysk operativ "krigskonst" under detta krig har varit följande:

1. Thunder Run. I februari och mars försöker ryssen sig på västerländsk "combined arms warfare" (en fortsättning på Gustav II Adolfs "brigadsystem", om man vill leta historiska rötter). Missilangrepp för SEAD; förberedelse av amfibieoperationer mot Odessa; insats av hundratals helikoptrar; flygvapnet når luftherravälde; luftlandsättningar; mekaniserade förband som rycker fram längs flera axlar i högt tempo - nu ska Kiev, Sumy, Charkiv, Zaporizjzja och Cherson tas genom inringningar, samtidigt som ukrainska manöverelement neutraliseras, etc, etc. Det där fungerade inte. Koordineringen mellan vapenslagen bröt samman. Detta hade lika mycket att göra med det förbittrade - och oväntade - ukrainska motståndet, som med rysk inkompetens. Försöken att föra kriget à la Nato fungerade inte. Den operativa modellen måste förändras.

2. Pansargenombrott. I april och maj måste man ändra taktik. Man går tillbaka till den sovjetiska doktrin som skulle användas mot väst under kalla kriget (och som du och jag lärde oss att bemöta när vi gjorde vår militärtjänst). Men ryssarnas pansarkilar och mekaniserade försök till genombrott neutraliserades genom ukrainarnas tillgång till satelliter och drönare. Under andra världskriget och kalla krigets tänkta stridsrum, så hade slagfältet ett "djup". Det fanns en "front" och positioner "bakom fronten" som kunde supporta fronten under framryckning. Men idag har stridsrummet plattats ut. Om du kan observeras (via sensorer) så kan du också slås ut - omedelbart. De ryska mekaniserade framstötarna, som oftast var baserade på bataljoner som huvudsaklig taktisk enhet, fick så pass smala fronter att de inte kunde skydda sig själva under framryckning. Hela det löpande bandet från front till bakom front kunde angripas. Den operativa modellen måste förändras.

3. Stridsspaning. Sedan juni har ryssen angripit med mindre mekaniserade formationer där stridsfordon har utgjort ryggraden. Här kan vi tala om operationer av andra världskrigsmodell. Förband av marininfanteri och VDV (som nu används som rent infanteri) har utgjort ryggraden i operationerna. Syftet har inte varit att nå genombrott, utan att undersöka ukrainska positioner för att hitta svaga punkter. Därefter kan dessa bearbetas med artilleri, varefter mekaniserat infanteri följer upp. Dock har ukrainarna återigen orsakat så stora förluster bland pansarförband att denna metod inte längre kunde användas. Under höst och tidig vinter var antalet stridsfordon helt enkelt för litet för att denna metod skulle kunna vara applicerbar. Den operativa modellen måste förändras.

4. Stötinfanteri. Under vintern har ryssen gått tillbaka till ett system med chocktrupper som mest av allt påminner om första världskriget. Det handlar nu om massiva insatser av icke-mekaniserat infanteri i kombination med artilleri som handlar om att lösgöra fienden från befästa ställningar och skyttegravar. Det handlar om mycket långsamma "krypande" försök till framryckning. Kategori B-förband rekar; fientliga positioner upptäcks; artilleriet hamrar på; stöttrupper rycker fram och försöker inta nya positioner.

Detta är den gradvisa "primitivisering" av den ryska krigsinsatsen som vi har kunnat se på bara ett år. Vi har åkt tidsmaskin 100 år tillbaka i tiden på 12 månader.

Försvarsplanerarna på Natos högkvarter på 110, Boulevard Léopold III i Bryssel sitter just nu och skrattar och ställer sig frågor av typen: "Vad var vi egentligen så rädda för?" och "Hur lång tid skulle det ta för Polen att ensamt besegra Ryssland om vi förutsätter att alla beställda F-35 redan var utplacerade på rote?"
Citera
2023-02-21, 19:07
Medlem
Overminds avatar
Om inte Spetsnaz styrkorna och de andra som ruschade huvudstaden Kiev och tagit hand om Zelensky och de andra i Regeringen misslyckats med sitt uppdrag så tror jag Ukraina hade fallit ganska fort med bara guerillakrig kvar.
Citera
2023-02-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Ryssland har sagt att dom inte har något problem med att Ukraina går med i EU.

Ja precis.. ryssland är även kända för att ljuga utan att bli genererade. Det är på den grund ryssland vilar, lögnen före sanningen.

Det hade varit bättre att han rakt ut att inte ville se nått avtal mellan Ukraina och EU men det passar inte in i historian när han duperar sin befolkning och antyder angrepp från ”väst”.

Nu borde väl dom flesta i väst börja förstå hur djupt illa det är ställt med befolkningen i ryssland, man kommer med stormsteg närma sig nordkoreansk nivå på flera sätt.
Kremls makt står så långt över folkets välmående i prio-listan. Kolla bara i tråden, finns en mängd skribenter som hyllar det!
Sen att man ser tydligt att vissa verkar ha flertalet nicknames är en annan sak 😁
Citera
2023-02-21, 19:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssarna har försökt fyra taktiska/operativa modeller under det senaste året. Varje ny modell har betytt en gradvis "primitivisering" av krigföringen. Med "primitivisering" menar jag inte att kriget skulle föras på ett mer brutalt sätt, utan att de operativa doktrinerna gradvis har förenklats och anpassats till trupp som inte är tillräckligt utbildad till att slåss på ett modernt vis. Man kan dra paralleller till en liknande förenkling av den tyska krigföringen under andra världskriget där sofistikerad manöverkrigföring med kombinerade vapenslag ("blixtkrig"), bereder plats för något slags "infanterism" uppbackad av hästar, 88 mm antipansar och otränade milisförband.

De fyra skedena av rysk operativ "krigskonst" under detta krig har varit följande:

1. Thunder Run. I februari och mars försöker ryssen sig på västerländsk "combined arms warfare" (en fortsättning på Gustav II Adolfs "brigadsystem", om man vill leta historiska rötter). Missilangrepp för SEAD; förberedelse av amfibieoperationer mot Odessa; insats av hundratals helikoptrar; flygvapnet når luftherravälde; luftlandsättningar; mekaniserade förband som rycker fram längs flera axlar i högt tempo - nu ska Kiev, Sumy, Charkiv, Zaporizjzja och Cherson tas genom inringningar, samtidigt som ukrainska manöverelement neutraliseras, etc, etc. Det där fungerade inte. Koordineringen mellan vapenslagen bröt samman. Detta hade lika mycket att göra med det förbittrade - och oväntade - ukrainska motståndet, som med rysk inkompetens. Försöken att föra kriget à la Nato fungerade inte. Den operativa modellen måste förändras.

2. Pansargenombrott. I april och maj måste man ändra taktik. Man går tillbaka till den sovjetiska doktrin som skulle användas mot väst under kalla kriget (och som du och jag lärde oss att bemöta när vi gjorde vår militärtjänst). Men ryssarnas pansarkilar och mekaniserade försök till genombrott neutraliserades genom ukrainarnas tillgång till satelliter och drönare. Under andra världskriget och kalla krigets tänkta stridsrum, så hade slagfältet ett "djup". Det fanns en "front" och positioner "bakom fronten" som kunde supporta fronten under framryckning. Men idag har stridsrummet plattats ut. Om du kan observeras (via sensorer) så kan du också slås ut - omedelbart. De ryska mekaniserade framstötarna, som oftast var baserade på bataljoner som huvudsaklig taktisk enhet, fick så pass smala fronter att de inte kunde skydda sig själva under framryckning. Hela det löpande bandet från front till bakom front kunde angripas. Den operativa modellen måste förändras.

3. Stridsspaning. Sedan juni har ryssen angripit med mindre mekaniserade formationer där stridsfordon har utgjort ryggraden. Här kan vi tala om operationer av andra världskrigsmodell. Förband av marininfanteri och VDV (som nu används som rent infanteri) har utgjort ryggraden i operationerna. Syftet har inte varit att nå genombrott, utan att undersöka ukrainska positioner för att hitta svaga punkter. Därefter kan dessa bearbetas med artilleri, varefter mekaniserat infanteri följer upp. Dock har ukrainarna återigen orsakat så stora förluster bland pansarförband att denna metod inte längre kunde användas. Under höst och tidig vinter var antalet stridsfordon helt enkelt för litet för att denna metod skulle kunna vara applicerbar. Den operativa modellen måste förändras.

4. Stötinfanteri. Under vintern har ryssen gått tillbaka till ett system med chocktrupper som mest av allt påminner om första världskriget. Det handlar nu om massiva insatser av icke-mekaniserat infanteri i kombination med artilleri som handlar om att lösgöra fienden från befästa ställningar och skyttegravar. Det handlar om mycket långsamma "krypande" försök till framryckning. Kategori B-förband rekar; fientliga positioner upptäcks; artilleriet hamrar på; stöttrupper rycker fram och försöker inta nya positioner.

Detta är den gradvisa "primitivisering" av den ryska krigsinsatsen som vi har kunnat se på bara ett år. Vi har åkt tidsmaskin 100 år tillbaka i tiden på 12 månader.

Försvarsplanerarna på Natos högkvarter på 110, Boulevard Léopold III i Bryssel sitter just nu och skrattar och ställer sig frågor av typen: "Vad var vi egentligen så rädda för?" och "Hur lång tid skulle det ta för Polen att ensamt besegra Ryssland om vi förutsätter att alla beställda F-35 redan var utplacerade på rote?"

Var de någonsin rädda på riktigt? Det är bara en behaglig "livslögn" för att motivera existensen av stora anslag och sitt yrke. Sedan tidigt 90-tal har det ju varit uppenbart att ryssen inte har någon riktigt stor slagstyrka.
Citera
2023-02-21, 19:18
Medlem
Citat:

Lysande analys, tack för den! Den riktiga risken tror jag blir om ett förbittrat ryssland får slicka sina sår i några decennier och tillåts bygga upp en ny styrka, med lärdomar från deras misslyckande i Ukraina. Hoppas NATO:s försvarsplanerare fortsätter göra sitt bästa, och inte blir blasérad av att ryssarna varit så värdelösa i Ukrainakriget.
Citera
2023-02-21, 19:23
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Om inte Spetsnaz styrkorna och de andra som ruschade huvudstaden Kiev och tagit hand om Zelensky och de andra i Regeringen misslyckats med sitt uppdrag så tror jag Ukraina hade fallit ganska fort med bara guerillakrig kvar.

Jag fick i allafall min illusion av Ryssland krossad när dom inte ens lyckades ta honom eller vinna kriget direkt typ. Ja men ja man var inte så insatt i krigsföring innan det skriv kanske & den bild man fått uppmålad av hur Ryssland var är falsk är ju bara positivt.
Citera
2023-02-21, 19:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Uppdatering angående läget vid Bakhmut av Kiyanyn.
https://twitter.com/wartranslated/status/1628060306629951492

Intressant detta med den ryska offensiven. Pågår den eller har den inte startat?
Citera
2023-02-21, 19:24
Bannlyst
Citat:

Om nu det vore så då borde NATO ta det superlungt och inte stressa upp sig eller hur
Citera
2023-02-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Om nu det vore så då borde NATO ta det superlungt och inte stressa upp sig eller hur

Nej, man ska inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten.
Citera
2023-02-21, 19:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Utmärkt idé. Det Europeiska Ryssland - väster om Uralbergen - demokratiskt, fritt och blomstrande och det resterande Ryssland - öster om ural - diktatoriskt utsuget, förtryckt och eländigt som i din nämda förebild Nord korea.
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Haha förebild Nordkorea snarare skräckexempel. Var fick du det ifrån ?!
Härifrån: 👍
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tror det ett möjligt scenario är likt Korea det blir vapenvila och uppdelat i väst/öst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in