2023-02-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Sluta vara så Subversiva under trojkan USA-Polen-Norge-England.

EU lider och inga av våra intressen tjänas. Det är don som styr energin i Europa nu och vår största exportmarknad (Tyskland) är kraftigt skadad.

Det kommer aldrig gå att göra annat än se samhället haverera med människor som er. Ni verkar leva i en Amerikansk påverkansoperation.

Jag förstår inte vad du menar. Förstår du vad ordet "subversiv" betyder?
Citera
2023-02-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Skillnaden är väl att de är med i kriget. Deras framtida pension bränns på ingenting och deras barn skickas till fronten för att dö. Finns en annan anledning till missnöje än i väst.

Fast det vet de ju kanske inte, att vi inte (generellt) är missnöjda här i väst, de kanske har en helt annan blid.

Kanske en bild av att vår ekonomi kraschar och att polariseringen är stor mellan woke, högerextrema, miljöaktivister och andra grupper, samt att klyftorna mellan fattiga och rika samt brottsligheten ökar.

Kanske tänker de att ”Nu skjuter någon snart galningen Zelensky”
Citera
2023-02-21, 17:45
Medlem
Starbacks avatar
Äntligen står presidenten i predikstolen.

Inte en käft orkar lyssna på hans Blame Game längre.
Citera
2023-02-21, 17:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Rysk doktrin:

1) Du skickar fram 10 smärre grupper med infanteri längs ett givet avsnitt där du misstänker att fienden befinner sig. Detta är rekognosceringsförband. Grupperna håller ett avstånd sidledes på ca 3-500 meter.

2) Fienden kommer att engagera en eller ett par av dessa grupper beroende på var han befinner sig.

3) Nu vet du var fienden är. Grupperna 1-3 blev inte engagerade; grupperna 4-7 blev utsatta för kraftig eldgivning; och grupperna 8-10 klarade sig också.

4) Du kallar tillbaka alla rekognosceringsförband och sätter i gång en sjuhelvetes trumeld med eget artilleri mot de ställningar som du tror angrep grupperna 4-7.

5) När du beskjutit dessa positioner under en halvtimme, så skickar du fram dina stöttrupper, dvs en infanterireserv som du hållit tillbaka i väntan på just detta. Dessa stormar positionerna 4-7, samtidigt som de ropar "oorah" (man vet vilka ryssarna är, eftersom de alltid sjunger när de går till anfall).

6) Nu vilar allt i gudarnas sköte. Har artilleriet gjort sitt jobb, så flyttar du fram dina positioner och du kan börja med att ordna etapptjänst, för att få fram ny ammunition, te, korv, rågbröd och brännvin till soldaterna. Om artilleriet har misslyckats, så blir dina stöttrupper nedmejade och du får dra dig tillbaka, vänta på förstärkning och hoppas på att fienden inte sätter igång något motanfall.

Detta är The Russian Way of War. Det är därför som det går så långsamt och det är därför som ryssarnas förluster blir så höga.

Det som synes på filmen är ett rekognosceringsförband. Kanske är de på väg tillbaka eftersom de inte "hittade något". Fienden höll sig kanske undan eller också var målet för stridsspaningen felaktigt identifierat. Under återtåget så händer det som visas på filmen.
OK, jag förstår.

Men detta är ju väldigt långt från de org-scheman över sovjetiska mek.brigader/rgm som cirkulerade på 80-90-talet, eller de BTG med uppsuttet infanteri som väst oroat sig för de senaste 10-20 åren.

Det första uppenbara problemet är förstås att det bara fungerar mot statiska motståndare som inte flyttar på sig efter rekognoseringen. Det andra uppenbara problemet är förlusterna på 20-30% (?) hos de 10 spaningsgrupperna som ändå inte tar någon terräng. Men det är väl ganska ryskt.
Citera
2023-02-21, 17:47
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Trams, Ukraina vinner, det vet alla, även Putin. så frågan e vad som sker med Putin, låt den saken ha sin gång, inget att oroa sig över.

Trams?
Ukraina är inne på sjätte mobiliseringsvågen.
Landet har lidit stora förluster och väst har begränsad kapacitet att få loss vapen.

England har löst 10.000 pakistanska raketer till Himarsen. Men det är slut på 155 mm ammunition till kanonerna snart och vi saknar produktionen i väst.

Dessutom har Ryssarna börjat flyga på hög höjd över Ukraina. Det är ett utnötningskrig som vi inte berett oss för. Vi har fightats i NATO-operationer mot enklare fiender. Vi har väldigt bra vapen men kan inte producera volymer till dem, dessutom är lagren inte fulla.
Citera
2023-02-21, 17:49
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag förstår inte vad du menar. Förstår du vad ordet "subversiv" betyder?

Ja det är att lyda en Hegemon som gör stadskupp i Ukraina mot EUs vilja. För att sedan spränga dess energiinfrastruktur och betala för gasen som leder till avindustrialisering.
Citera
2023-02-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Fast det vet de ju kanske inte, att vi inte (generellt) är missnöjda här i väst, de kanske har en helt annan blid.

Kanske en bild av att vår ekonomi kraschar och att polariseringen är stor mellan woke, högerextrema, miljöaktivister och andra grupper, samt att klyftorna mellan fattiga och rika samt brottsligheten ökar.

Kanske tänker de att ”Nu skjuter någon snart galningen Zelensky”

Kanske. Möjligen att de tänker så om Ukrainare. Men tror de att Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, England etc skickar sina barn i döden för det här? Nog för att de är kontrollerade men någon slags uppfattning om omvärlden har väl även en ryss? Speciellt en yngre ryss, eller en ryss som fått någon nära dödad.
Citera
2023-02-21, 17:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Finns det tänkande människor med makt kvar så låter de det förhoppningsvis inte gå så långt heller. Om man ser att pengarna tar slut om ett halvår så är det smartare att agera nu än att vänta tills att pengarna är slut och kaos bryter ut.

Jag tror att de flesta börjar fatta det nu eftersom Ryssland inte riktigt klarar att mörka hur jävla illa ställt det är med ekonomin. De lyckades hålla hoppet uppe fram tills november men när mer än hälften av statsinkomsterna är olja och gas och de byggt hela infrastrukturen på att sälja den till Europa så är det uppenbart att det inte fungerar med priskapparna.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tror det ett möjligt scenario är likt Korea det blir vapenvila och uppdelat i väst/öst.

Kan hända men som i Korea utan fredsavtal så en evig frontlinje med Nordkorea paria i västvärlden.
Citera
Medlem
leachs avatar
Putin ligger redan i fosterställning av Bidens tal.
Nato och den demokratiska världen kommer aldrig att acceptera en Rysk seger:

Krigsbrott skall och kommer aldrig att löna sig. Stödet fortsätter och kommer att öka så länge det behövs.
https://www.bbc.com/news/live/world-64713099
Citera
2023-02-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Ja det är att lyda en Hegemon som gör stadskupp i Ukraina mot EUs vilja. För att sedan spränga dess energiinfrastruktur och betala för gasen som leder till avindustrialisering.

Nej, jag föreslår att du kollar upp ordet i ordbok. Du blandar ihop med ett engelskt ord som låter liknande men betyder ungefär motsatsen. Då förstår jag iaf vad du trodde att du skrev.
Citera
2023-02-21, 17:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag ställde en fråga, vad är det för sjuka anklagelser du kommer med?
Intressant är att du och flera andra tänker att den mest troliga utgången är att Ryssland skulle på olika sätt backa, och att konflikten skulle sluta på det viset.Jag har väldigt svårt att tro det, jag tänker att på samma sätt som många här i väst blir ursinniga över Rysslands invasion, så är det samma sak i Ryssland fast tvärtom, alltså att man blir mer nationalistisk och hatisk mot väst.Jag menar väldigt få här ifrågasätter vad vi läser i media, jag tror att i Ryssland är det samma.Jag kan såklart ha fel, men jag tänker att man här i väst kanske underskattar ryssarnas beslutsamhet, och även om vi läser att missnöjet över kriget är stort i Ryssland, så kanske ryssarna läser exakt samma om oss?

För att du anger de enda två utfall som propagandan i rysk statlig media anger. Skillnaden är att jag kan tänka mig andra utfall men du förutsätter vad Ryssland officiellt förutsätter. Du kan inte till 100 % dela den officiella ryska bilden och samtidigt spela "neutral". Du är genomskådad. 100 Kremltrogna putinister har försökt samma taktik som du redan i tråden. Vi kan det här nu.

Ja Ryssland kan segra genom kärnvapenhot eller starta kärnvapenkrig; men jag hoppas att inget av det inträffar utan jag hoppas att det blir en seger för Ukraina, friheten, den nationella självbestämmanderätten och demokratin. Kan inte du bara vara uppriktig istället med att helhjärtat stödja Ryssland, istället för under täckmanteln "neutral", "båda sidor", "västerländsk media". Kanske lite judenazister, Coronavaccin och WEF också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in