Citat:
Ursprungligen postat av
GrillMaster2000
Jag ser bara två sätt denna konflikt kan sluta.
1, Ukraina ger upp de områden ryssarna vill ha och nån garanti på att de inte går med i EU och NATO.
2, Kärnvapenkrig mellan Ryssland mfl och NATO.
Finns det egentligen något annat trovärdigt slut? Jag tror inte Ryssland ger sig, och skulle de förlora mark och inte se någon väg ut så kommer de använda kärnvapen.
Vad tror ni?
De två alternativ då har här är väl två, men det måste ju finnas mer.
Tex...
3, Ett läge där Ryssland inser att sitt agerande har varit felaktigt och drar tillbaka sina trupper från okuperad mark (inklusive krim).
4, Samma som ovan fast utan Krim (Ukr släpper Krim för att Ryssland ska kunna dra sig ur kriget och ändå komma ut med något.
--- Båda dessa ser idagsläget inte så sannoika ut dock, det måste nog gå en tid för att detta ska ske.
Många analytiker menar att Ryssland inte kan lämna kriget utan att få något alls, det har egentligen inget med Ukr att göra utan mot det egna folket. Man måste kunna visa att detta krig inte varit i "onödan", det skulle folket aldrig acceptera.
5, En aktion från väst som blir en eskalering av kriget där man kapitulerar Ryssland (utan att någob sida använder kärnvapen). - Detta känns inte som ett troligt scenario som tur är , då ingen vill att det ska eskaleras till ett WW3.
6, En aktion från väst där man assisterar Ukr på deras egna mark utan att aktivt gå in i Ryssland. - Även detta känns mindre troligt dock.
------
Det mest troliga är att kriget fortsätter att tugga på tyvärr, jag kan inte se en lösning på detta i närtid allafall.