2023-02-21, 18:30
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja jag står fast sitter man och krigshetsar så ska man fan va beredd att åka ner och stå för sin sak.
Ser inget som helst problem i det.
Men du får gärna förklara varför man inte ska leva som man lär?

Ja nu är jag en stolt antivaxxers med. Sprang på gym och offentliga platser hela tiden.
Blev knappt sjuk när jag fick denna fake förkylning. Nog om det.

Samma gäller för Ryssfanatikerna med , sitter man och hetsar så ska man bara packa väskan och dra.

Intressant logik du har.
Krigshetsare, om man anser att ryss-land ska lämna Ukraina?
Krigshetsare, om man själv inte vill kriga, men ge vapen till Ukraina att försvara sig?
Krigshetsare, om man tycker att ryss-land beter sig illa?
Krigshetsare, om står med Ukraina i deras kamp för sin frihet?

Är det så du tänker?
Citera
2023-02-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror de är bakfulla också. De super mycket för att stå ut med galenskaperna men behöver hålla sig lite nyktra när Putin skall tala. Så fort talet var över gick de ut och drack vodka i riksdagens bar. De som sov var kanske redan fulla!
Vilken tragisk föredetting Lavrov är. Från respekterad stadsman till propagandist på under ett år.
Citera
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är kul att se bilderna på alla ryska ministrar som sitter och sover under talet.

Putin står och mumlar efter ett manus och de vet att han ljuger, lika bra att sova ruset av sig så orken finns för konsumtion av nästa vodkaflaska.
Ja så jävla typiskt ryskt!

Konstigt att de fick sända ut dessa bilder som visar hur ointresserade och besvikna lyssnarna var?
Citera
Medlem
321js avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15RQjJ/biden-i-warszawa-kiev-star-starkt-och-stolt

– "Putin trodde att Nato skulle splittras, men istället är Nato mer enat än någonsin tidigare. Putin hade fel, tillägger han."

Kan någon länka till någon källa som bevisar att Putin trodde att väst skulle splittras?

Citera mig i så fall.
Citera
2023-02-21, 18:36
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag ser bara två sätt denna konflikt kan sluta.

1, Ukraina ger upp de områden ryssarna vill ha och nån garanti på att de inte går med i EU och NATO.

2, Kärnvapenkrig mellan Ryssland mfl och NATO.

Finns det egentligen något annat trovärdigt slut? Jag tror inte Ryssland ger sig, och skulle de förlora mark och inte se någon väg ut så kommer de använda kärnvapen.

Vad tror ni?

De två alternativ då har här är väl två, men det måste ju finnas mer.
Tex...

3, Ett läge där Ryssland inser att sitt agerande har varit felaktigt och drar tillbaka sina trupper från okuperad mark (inklusive krim).

4, Samma som ovan fast utan Krim (Ukr släpper Krim för att Ryssland ska kunna dra sig ur kriget och ändå komma ut med något.

--- Båda dessa ser idagsläget inte så sannoika ut dock, det måste nog gå en tid för att detta ska ske.

Många analytiker menar att Ryssland inte kan lämna kriget utan att få något alls, det har egentligen inget med Ukr att göra utan mot det egna folket. Man måste kunna visa att detta krig inte varit i "onödan", det skulle folket aldrig acceptera.

5, En aktion från väst som blir en eskalering av kriget där man kapitulerar Ryssland (utan att någob sida använder kärnvapen). - Detta känns inte som ett troligt scenario som tur är , då ingen vill att det ska eskaleras till ett WW3.

6, En aktion från väst där man assisterar Ukr på deras egna mark utan att aktivt gå in i Ryssland. - Även detta känns mindre troligt dock.

------

Det mest troliga är att kriget fortsätter att tugga på tyvärr, jag kan inte se en lösning på detta i närtid allafall.
Senast redigerad av Neroxx 2023-02-21 kl. 18:41.
Citera
2023-02-21, 18:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ja, det kanske vore den smidigaste vägen. Ge Luka och hans hulliganer en fin exit i form av en pension i väst. Låt dem få äran av att ta landet i rätt riktning… Går det att få med sig militären eller riskerar man ett inbördeskrig?

Oavsett så måste, som du säger, antagligen Ryssland försvagas så till den grad att eliten i Belarus helt enkelt väljer väst för att rädda sitt eget skinn.

Man måste nog ha med sig militären och regeringen. Man kan ge Luka en plan där han friger politiska fångar först och sedan gradvis genom frihetliga och demokratiska reformer för att hålla allmänna val efter att nya partier hunnit organisera sig etc. kanske en 2-årsplan. I gengäld upphävda sanktioner och öppnade gränskontroller.

Ja Ryssland måste blir så stökigt att de inte klarar av att invadera Vitryssland. Vitryssland måste ju stänga sin ryska gräns för att få sanktioner lyfta.
Citera
2023-02-21, 18:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Vilken tragisk föredetting Lavrov är. Från respekterad stadsman till propagandist på under ett år.

Ja han har verkligen fallit i anseende. Han kommer inte att kunna göra en come-back internationellt.
Citera
2023-02-21, 18:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Wagner är ute i kylan.
https://twitter.com/wartranslated/status/1627970502173028353
Citera
2023-02-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ja, det kanske vore den smidigaste vägen. Ge Luka och hans hulliganer en fin exit i form av en pension i väst. Låt dem få äran av att ta landet i rätt riktning… Går det att få med sig militären eller riskerar man ett inbördeskrig?

Oavsett så måste, som du säger, antagligen Ryssland försvagas så till den grad att eliten i Belarus helt enkelt väljer väst för att rädda sitt eget skinn.

Luka ska inte få ett skit av väst. Hans egna befolkning vill nog gärna sätta tänderna i honom...
Citera
2023-02-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag kan vara lite elak och oförsonlig ibland, men nu fick du ett annat perspektiv.

Okej, jag tänker att i alternativ 3 så kanske vi underskattar ryssarnas stöd för invasionen, jag tror det kan vara större än vi tror. Jag tänker att vi litar ju på vår media och ryssarna om än kanske inte lika mycket på sin, och även om man är kritisk så kan medietrycket ändå pränta in en bild om hur något ligger till. Nu har jag inte följt rysk media mer än att jag läst tass vid några tillfällen, så det är inget jag vet, men som jag antar.

Iallafall, jag tror inte ryssarna kommer göra uppror, jag tror man hellre fortsätter kriga mot väst.

4 om Ukraina driver tillbaka Ryssland ur Ukraina, stannar de då eller fortsätter de in i Ryssland? Även om de stannar, hur skall Ryssland hantera det? Bara ge upp och betala notan? Jag har jäkligt svårt att se det, för även om de skulle säga typ ”evakueringen gick enligt plan, alla etniskt ryska är nu i säkerhet”, ”specialoperationen avslutad”, skulle de även stå för att återuppbygga Ukraina? Och skulle Ukraina kunna släppa det om Ryssland bara drog sig ur och sen ghostade dem?

5 Jag tror det blir jäkligt långdraget, men någon gång tänker jag att en sida får överhanden, och får inte Ryssland det i år, så blir det nog Ukraina. Någon gång måste ju ena sidan vackla, även om det tar tid, och vad händer då?
Citera
2023-02-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15RQjJ/biden-i-warszawa-kiev-star-starkt-och-stolt

– "Putin trodde att Nato skulle splittras, men istället är Nato mer enat än någonsin tidigare. Putin hade fel, tillägger han."

Kan någon länka till någon källa som bevisar att Putin trodde att väst skulle splittras?

Citera mig i så fall.

Det finns naturligtvis inte, tror du att Putin är så dum så att denne går ut officiellt och säger att väst stöd kommer att kollapsa p.g.a. att de kommer att bli oense, eller att Europa kommer att knäckas av energibrist?

Du får nog nöja dig med de proffesionellt analytiker som analyserar och gör bedömningar.
Citera
2023-02-21, 18:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Trams?
Ukraina är inne på sjätte mobiliseringsvågen.
Landet har lidit stora förluster och väst har begränsad kapacitet att få loss vapen.

England har löst 10.000 pakistanska raketer till Himarsen. Men det är slut på 155 mm ammunition till kanonerna snart och vi saknar produktionen i väst.

Dessutom har Ryssarna börjat flyga på hög höjd över Ukraina. Det är ett utnötningskrig som vi inte berett oss för. Vi har fightats i NATO-operationer mot enklare fiender. Vi har väldigt bra vapen men kan inte producera volymer till dem, dessutom är lagren inte fulla.
USA Planerar att tillverka 300k 155 mm och EU ca 400k under året. Ukraina skjuter 1,5M till 2M artilleriskott per år med dagens tempo. Hur stora lager som finns är hemligt i de flesta länder. Men en budgetrapport i USA indikerar att de har 2M skott av 155mm cluster amunution som håller på att falla för ålderssträcket. Det ger en indikation på hur mycket de har.

Sedan finns en hel hög med länder till som Australien och S-korea som har lika stor produktionskapasitet och lager som vi i väst. Lägg sedan till alla andra kalliber. Granatkastare, raketartilleri och rysk standard ingår i de 2M skott som UAF använder. USA och EU kan antagligen leverera 2M skott av 155mm i två år till utan att öka produktionen. Nu ökar vi givetvis produktionen för att kunna fylla upp lagren igen. Samt så doner många andra länder också samt det doneras många fler kalibrar och typer av ammo. Dessutom så har flera gamla Sovjet stater visat intressa av att sälja ammo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in