2023-02-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Trams?
Ukraina är inne på sjätte mobiliseringsvågen.
Landet har lidit stora förluster och väst har begränsad kapacitet att få loss vapen.

England har löst 10.000 pakistanska raketer till Himarsen. Men det är slut på 155 mm ammunition till kanonerna snart och vi saknar produktionen i väst.

Dessutom har Ryssarna börjat flyga på hög höjd över Ukraina. Det är ett utnötningskrig som vi inte berett oss för. Vi har fightats i NATO-operationer mot enklare fiender. Vi har väldigt bra vapen men kan inte producera volymer till dem, dessutom är lagren inte fulla.

10.000 rakter till HIMARS hade ju vart något men det är raketer till GRADs som Pakistan skickat. Samt en massa 155mm
Citera
2023-02-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vad fan bryr jag mig om vad Kreml tycker? Svar: ingenting.

Vi kan diskutera betydelsen av "pledged" i någon språktråd, det är helt OffT här.

Fakta är att AFU har slut på artilleri-ammo, och därmed är slaget avgjort. Det är bara en fräga om tid. Stoltenberg, Austin, Barroso, Milley, Borrell har sagt det - AFU har slut på ammunition. Punkt slut.
De har väl bara sagt att det går åt betydligt mer än vad det tillverkas vilket innebär att tillverkningen måste ökas drastiskt. De har väl inte nämnt något om lagren som redan är tillverkade, ja förutom de europeiska som är rena skämtet på många ställen. Menade du enbart att lagren i Ukraina sinar och att vi är senfärdiga med leveranser av nya så missförstod jag dig och ber om ursäkt
Senast redigerad av chamdar 2023-02-21 kl. 18:17.
Citera
2023-02-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Okej, jag fick för mig motsatsen, men jag kan missminna mig.

https://www.wionews.com/world/russia-has-nothing-against-ukraine-joining-eu-putin-489203

https://www.euronews.com/2022/06/18/uk-ukraine-crisis-eu-russia

Citat:
-Russian President Vladimir Putin said on Friday he had no objections to Ukraine joining the European Union following the European Commission’s historic decision to back Kyiv’s bid to become a member.

“We have nothing against it. It is not a military bloc. It’s the right of any country to join economic unions,” Putin said on Friday when asked about the prospects of Ukraine joining the EU.
Citera
2023-02-21, 18:16
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ovanligt pigg och klarsynt Biden i sitt tal idag. Inget svammel, utan rakt på sak med slagkraftig retorik, till skillnad från mongolen Putin som stod och svamlade nonsens i över två timmar som ingen ens orkade lyssna på.
Ja sjukt kul att kolla in minerna på Lavrov och de andra putinrunkarna som inte somnat under Putins tal.

Inga glada miner där! Alla verkade helt bedrövade…
Citera
2023-02-21, 18:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jäpp. Kan tänka mig hur mycket som knådas och bearbetas från både väst och Ryssland i de belarusiska kulisserna. Belarus har dessutom en färdig efterträdare till Luka i form av Tichanovskaja. Jag är egentligen för oinformerad för att uttala mig men ett uppror i Belarus känns inte helt ologisk. Det är ju inte så att Luka skämt bort belaruserna med välstånd och utveckling. Om Belarus faller så blir det ett jävla kaos i vilket fall som helst.

Luka kan byta sida också, han är en opportunist. Ser han Ryssland som för svagt kanske han vänder sig till väst. Väst kan nog kompromissa med honom för att försvaga Ryssland ytterligare.
Citera
2023-02-21, 18:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Fånerier, jag skrev vad jag trodde och ställde frågan om någon trodde annorlunda för att få fler perspektiv på något jag funderar över.

Jag kan vara lite elak och oförsonlig ibland, men nu fick du ett annat perspektiv.
Citera
2023-02-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Luka kan byta sida också, han är en opportunist. Ser han Ryssland som för svagt kanske han vänder sig till väst. Väst kan nog kompromissa med honom för att försvaga Ryssland ytterligare.

Det ser jag som mycket osannolikt. Maffia-kartellen i Kreml har klorna alltför djupt i skitlandet Vitryssland.
Citera
2023-02-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja sjukt kul att kolla in minerna på Lavrov och de andra putinrunkarna som inte somnat under Putins tal.

Inga glada miner där! Alla verkade helt bedrövade…
Det är kul att se bilderna på alla ryska ministrar som sitter och sover under talet.

Putin står och mumlar efter ett manus och de vet att han ljuger, lika bra att sova ruset av sig så orken finns för konsumtion av nästa vodkaflaska.
Citera
2023-02-21, 18:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja sjukt kul att kolla in minerna på Lavrov och de andra putinrunkarna som inte somnat under Putins tal. Inga glada miner där! Alla verkade helt bedrövade…

Jag tror de är bakfulla också. De super mycket för att stå ut med galenskaperna men behöver hålla sig lite nyktra när Putin skall tala. Så fort talet var över gick de ut och drack vodka i riksdagens bar. De som sov var kanske redan fulla!
Citera
2023-02-21, 18:27
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror att de flesta börjar fatta det nu eftersom Ryssland inte riktigt klarar att mörka hur jävla illa ställt det är med ekonomin. De lyckades hålla hoppet uppe fram tills november men när mer än hälften av statsinkomsterna är olja och gas och de byggt hela infrastrukturen på att sälja den till Europa så är det uppenbart att det inte fungerar med priskapparna.
Och intäkter som inte var kopplade till Energi var ned 30%. Lägg till kraftigt ökade kostnader så ser det mörkt ut för Ryssland.
Citera
2023-02-21, 18:29
Medlem
Herregud vilket sömnpiller Putins tal var. Tror innerst inne Putin ledsnat lite på att vara despot, finns liksom inget schwung i det han gör längre. Anfallskriget mot den suveräna staten Ukraina kommer vara spiken i kistan för honom, snacka om att ha sabbat sitt rykte som strateg att ha begått en sådan blunder.
Citera
2023-02-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Ja, det kanske vore den smidigaste vägen. Ge Luka och hans hulliganer en fin exit i form av en pension i väst. Låt dem få äran av att ta landet i rätt riktning… Går det att få med sig militären eller riskerar man ett inbördeskrig?

Oavsett så måste, som du säger, antagligen Ryssland försvagas så till den grad att eliten i Belarus helt enkelt väljer väst för att rädda sitt eget skinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in