2023-02-21, 16:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Stämmer det verkligen vad YN säger i förhör att mannen var över 180 cm som Dalulven påstår i sitt inlägg?

1986-03-02 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01
Nieminen såg inte om mannen bar glasögon. Hon reagerade inte för om mannen hade någon huvudbonad eller ej. Åldersmässigt hänförs mannen till mellan 35-45 års ålder. Mannen var inte tjock, snarare satt eller grov. Det verkade som om det var jobbigt för honom att springa. Vid ett till. fälle verkade det som mannen halkade till. Det var snömodd. Mannen hade Ijus hy, på det lilla Nieminen såg av mannens haka. Han var ca 175-176 cm lång.
Första intrycket av mannen som YN har 3 mars är 175-176 cm lång. Men enligt Dalulven "stämmer det att mannen var över 180 cm" enligt hans inlägg.

För den läskunnige framstår YNs uppgifter om SEs skor som rena spekulationer. SE har väl aldrig heller hävdat att han hade hala skor på mordnatten, det har väl KP fantiserat ihop utan helt underlag som vanligt?

175-176 cm är som bekant inte över 180 cm, hur mycket Dalulven än påstår det. SE var dessutom 182 cm lång så klart längre än 175-176. Däremot motsvarar denna längd ABs första intryck att mördaren var jämnlång med OP.

Dalulven ljuger ofta i sina inlägg om det passar hans agenda.

Andra vittnen menar på att GM var längre än OP. De flesta verkar vara inne på minst 180 cm.

I ett förhör tror YN att GM kan ha varit 185 cm, och bedömer Skandiamannens längd till 180 cm.

Med sina 182 cm plus skor passar han således bra in.
Citera
2023-02-21, 16:55
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Här refererar du till vad SE själv uppger att han hade på sig.

Han behöver inte ens haft en rock. Kan varit en trekvartslång vinterjacka.

Är han misstänkt GM kan vi inte ta hans uppgifter som en sanning.

Eller vad tycker du?

Samma med halsduken, som flera har pratat om här på sistone.

SE säger sig haft en kanelfärgad. Väktarna pratar inte om nån halsduk.

Om SE är GM så är det givetvis troligt att han ändrar sin klädsel och uppgifter om klädseln.
Citera
2023-02-21, 16:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
I förhör med RB på Skandia saknas instämplingar hela veckan där 3/3 ingår och SE var i Idre. RB var ansvarig för tidsredovisningssystemet så avsaknaden av närvaro 3/3 borde anses styrkt.

1986-06-03 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-03
F: Vet du huruvida han åkte på vintersemester eller, att han åkte på semester?
B: Nej, jag har ingen, jag har alltså inga grundinformation om det annat än att han sade till mig att han skulle åka.
Det sade han flera, jag tror han sa det samtliga tre gånger vi pratade. Så det fördes på tal samtliga tre gånger vi pratade. Liksom att journalister ringde, liksom att polisen ville ha information och det upprepades varje gång. Sedan så vet jag att han var inte synlig här på kontoret kommande vecka. Och efteråt har jag kunnat konstaterat han tidredovisad semester.

Jag utgick från att han varit i Idre jag har hört sedan att han inte varit det men..

Som argument vill man(TP bl.a.) även anföra två personer från Skandia.
Praktikanten och Norrlandspendlaren.
Vi har diskutera detta tidigare i tråden.
TP's senare teori svävar ut i detta med att SE är på jobbet och sprider uppgiften om att det var GM han sprungit efter... o.s.v.

Inte heller där finns något starkt stöd för "måndagen den 3/3".

Pendlaren från Norrland E-22075-00
Sidan 1 "Helt hundra att det var polisen han(Stig) pratade med."
Sidan 2 "Det enda ej helt hundra på om är om det var måndagen den 3 mars jag hörde Stigs samtal."

https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view

Gällande praktikanten så har han sagt till Lampers att:
"Det enda jag vet är att ja var där veckan före mordet och att jag satt i fönstret under minnesstunden.."
Citera
2023-02-21, 17:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Dessutom saknas bevis för att SE ändrar sin tid från 23:19 till 23:20. Det är viss sannolikt att han faktiskt uppger korrekt tid.

Det är tvärtom där det finns bevis: RD åkte in på sin lediga dag och fastställde tiden till kl. 23:19. Denna tid uppger han närmast direkt till SE, per telefon.

Även i PH:s PM framgår det att det var den tiden som RB fick fram, vid kontrollen av datalistorna, vilken PH sedan använde i sin framställning.

SE ändrar sedan tiden TVÅ gånger till, i tingsrätten och i hovrätten, vilket framgår av inspelningar på band.

Totalt ändrade han tiden tre gånger.

Förstås fullständigt oskyldigt.

Men trots detta fortsätter du stoppa huvudet i sanden.
Citera
2023-02-21, 17:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Sorry! Skrev en rad på fikarasten.

Rockens längd
Att rocken fladdrar

Stämmer in på SE, vilket du vet eftersom vi ältat detta typ hundra gånger. Skorna stämmer in, säger hon.

Du menar att rocken (du inte tror han hade på sig på mordkvällen) fladdrade i TV så då fladdrade även det han hade på sig på mordkvällen? Argumentet går inte ihop logiskt. Du kan inte klä GM SE i två olika plagg under mordet.

Rocklängden YN uppger matchar det plagg du menar SE inte hade på sig? Är det korrekt?

Hon säger ingenting om att ha sett några skor. Alla skor halkar på is.
Citera
2023-02-21, 17:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest

Om SE är GM så är det givetvis troligt att han ändrar sin klädsel och uppgifter om klädseln.

Men han briljerar ändå med att utan anledning själv ange väskan. Efter att det var ett känt signalement.
Citera
2023-02-21, 17:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest

Väktarna säger heller inte att de såg SE ha en keps på sig på mordkvällen
Citera
2023-02-21, 17:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gällande utstämplingstiden och jakten på den, så är väl frågan om det verkligen avslöjar hans roll.
Som du är inne på så rådde förvirring. Media rapporterade olika tidpunkter för mordet.
Det kan rentav vara den främsta orsaken till att han kontaktar Skandia.
Vem vill inte hjälpa utredningen av mordet på statsministern?
Vad skulle han som GM göra med uppgiften om tiden?
Anpassa sina lögner? På vilket sätt då?
Som du också är inne på ringer han ju polisen redan innan han har tidsuppgiften.

Ja, gällande hans intresse för utstämplingstiden kan man ju konstatera att om han stämplat ut och skjutit Palme i nästa gathörn, så vet han ju redan att han stämplat ut i lagom tid för att skjuta Palme i nästa gathörn. Vad skall GM-SE med informationen till, han vet ju redan vad han har att agera efter? Han är inte heller det minsta diskret med sitt intresse och utstämplingstiden är en björn som sover. Och ja, det framstår som helt rimligt att som vittne vara intresserad av tiden och extra mycket så gällande SE.

Som man kan ana i hettan i kommentarer gällande detta från vissa skribenter, så är det helt avgörande för SE-saken att GM-SE var objektivt eller subjektivt akut trängd av uppgifter som florerar 1/3. Annars låter sig inte GM-SE:s agerande förklaras.

Objektivt sett var han det inte. Subjektivt, ja, det är ju svårt att säga, men det kräver en närmast inadekvat verklighetsuppfattning eller liknande.
Citera
2023-02-21, 17:10
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Dessutom saknas bevis för att SE ändrar sin tid från 23:19 till 23:20. Det är viss sannolikt att han faktiskt uppger korrekt tid.

Jo det mesta tyder på att stämplingen skett 23.19 +1min frk Ur.
Citera
2023-02-21, 17:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och inte är det det här heller som är den utlösande faktorn , "Engström hör hur hans klädsel beskrives". Engström hittar på helt enkelt, varken GM-SE eller vittnet-SE har hört något sådant vittnesmål. Ingen har hört det, det vittnesmålet finns inte,

Du får gärna utveckla, jag hänger inte med riktigt.
Citera
2023-02-21, 17:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Andra vittnen menar på att GM var längre än OP. De flesta verkar vara inne på minst 180 cm.

I ett förhör tror YN att GM kan ha varit 185 cm, och bedömer Skandiamannens längd till 180 cm.

Med sina 182 cm plus skor passar han således bra in.

Handlar inte ditt inlägg om YN? Handlar inlägget om lite olika ej omnämnda vittnen? Varför inte skriva det då?

YN uppger alltså att GM var mellan 175-185 cm. Är det verkligen bara SE i hela kvarteret som kvalar in där enligt dig? 175-185 är ett spann många män låg inom 1986. SE kan knappast vara unik med sina 182 cm.
Citera
2023-02-21, 17:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
1. Det är tvärtom där det finns bevis: RD åkte in på sin lediga dag och fastställde tiden till kl. 23:19. Denna tid uppger han närmast direkt till SE, per telefon.

2. Även i PH:s PM framgår det att det var den tiden som RB fick fram, vid kontrollen av datalistorna, vilken PH sedan använde i sin framställning.

1. Nej vi har inga bevis på att RB slog fast en korrigerad tid till 23:19. Detta är enbart vad han själv uppger 3 månader efter mordet.

2. Det som framgår i PM och förhör med PH är att tiden 23:19 är okorrigerad från systemet. Alltså tvärt mot det RB påstår. Och eftersom PH listar två veckors stämplingar så måste han alltså ha skrivit av en skriftlig lista, sannolikt en lista från systemet.

Att utstämplingstiden enligt Fröken Ur var 23:19 är ett antagande av dig. Inte fakta.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-21 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in