2023-02-21, 12:22
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars123andersson
Nä.
Om alla ska "skoja till det lite" så har du helt plötsligt 50 sidor med skoj och dravel

Jag syftar inte på att diskussionen ska förvandlas till någonting helt annat.

Det ska kunna finnas plats för OT i ett inlägg så länge OnT fortfarande behandlas i inlägget.
I nuläget så tas inlägg bort trots att hälften eller till och med majoriteten av inlägget innehåller OnT.

Hur kan ett inlägg vara OT om hälften eller mer än hälften av inlägget är OnT?

Det här måste flashback ta en titt på. Diskussionerna var komiskt nog bättre för 10 år sedan innan OT-taket sänktes kraftigt.
Senast redigerad av Zloth 2023-02-21 kl. 12:26.
Citera
2023-02-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Jag syftar inte på att diskussionen ska förvandlas till någonting helt annat.

Det ska kunna finnas plats för OT i ett inlägg så länge OnT fortfarande behandlas i inlägget.
I nuläget så tas inlägg bort trots att hälften eller till och med majoriteten av inlägget innehåller OnT.

Hur kan ett inlägg vara OT om hälften eller mer än hälften av inlägget är OnT?

Håller inte med.

VIsste du att gammla greta brukar knulla peter andersson i röven med en strap on?
Hon är 89 år gammal och gillar sex med unga män
Citera
2023-02-21, 12:26
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men med ny slogan kan detta ändå funka

Flashback Yttranderätt På Låtsas

Mod har delat ut pungsparkar för att ordet NEGER använts - samtidigt kan man säga att finns
det inga negrer är ju NEGER ett fantasi-ord o det finns inga negrer längre - Martin Luther King, Astrid Lindgren/Pippi o Mikael Trolin till trots

"Yttrandefrihet på Låtsas" Underbart!
Citera
2023-02-21, 12:36
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Du menar samhällsutvecklingen och den ökade transparensen av densamma?

Japp, gruppen incels med våldssympatier och osunt invandrar- och kvinnohat växer och tar mer plats.
Citera
2023-02-21, 12:42
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Snarare ukrainarunkare och sprutfascister. Ni dominerar ju i samhället i stort med eliten bakom er och fickorna fulla av shekel.
När ni betalda bots och NPC:s väller in här tröttnar väl många och flyttar till friare forum.
Ditt svar vidimerar mitt påstående.
FB:s ägare måste rensa upp annars så kommer FB bli ett enda stort Putinträsk, med enbart rysstroll.
Inga bra meriter när man skall kränga reklamplats.
Senast redigerad av Lucienne.camille 2023-02-21 kl. 12:45.
Citera
2023-02-21, 12:42
Medlem
Psykonaut-s avatar
Forumet är mycket sämre än förr och jag har olika teorier om detta. Eller snarare gissningar som ni får bekräfta eller dementera.
  • Reddit
En ny debattstil via Reddit har smittat av sig till den svenska forumspubliken.
En amerikansk stil som liknar barnlekar.

Det bildas två lag med motsatta åsikter som ska slåss i ett ämne.

Dumpen är ett.
Ukraina är ett annat som fungerat länge på detta sättet på Flashback.
I de trådarna så har lagen med tiden fått smeknamn efter sina egna smädelser - Rysstrollen vs. Natotrollen.

En som är ny och ger sig in i deras diskussioner blir chockad. Jag har egna erfarenheter av det.

Inga regler finns i trådarna, rapportera inlägg som bryter mot reglerna är inte lönt.
Trådarna modereras inte i praktiken, moderatorerna verkar ha gett upp i tysthet och bara låter dem hålla på.

Liknade grupper i andra trådar blidas hela tiden då det är samma folk som härjar runt och skiten sprider sig mer och mer, gamla duktiga skribenter har inget annat val än att ge upp och de lämnar som ni redan vet.

Svärord, inget annat kanske 20 i samma inlägg är vardagen i Ukrainatrådarna.
Rapportering av kanske 20 OT/trams inlägg i följd som saboterar forumet som ni kanske förstår.
Inget händer. De får ligga kvar och trollgrupperna vet därmed att de kan göra vad de vill vilket de även gör.
Resultat:
Flashbacks medlemmar flyr då det endast är skit att skriva här.
Citera
2023-02-21, 12:43
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag gissar på att det är tvärtom.
Ja, jag delar din uppfattning om att du gissar.
Citera
2023-02-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lars123andersson
Kollade runt lite hur mycket trafik vissa sidor hade och sökte på flashback:
https://online.seranking.com/research.competitor.html/?input=flashback.org&mode=base_domain&source=se&gl obalRegion=undefined

November 2018- mars 2019 låg flashback på kring 2 miljoner per månad.
Sen gick det ner till nästan hälften för att mot hösten gå upp lite grann.
Slutet på 2019 började resan från 1.5 miljoner och fortsatte neråt kraftigt under första halvåret 2020.
Botten kom sommaren 2020 då vi stannade på ca 450 tusen.
Men sedan 2020 och fram till hösten 2022 låg vi ganska stadigt kring 450k, det är 2 år liksom.

Sedan hösten 2022 har vi sett en uppgång och nu är det kring 800k.
Har faktiskt inte varit såhär högt sedan april 2020.

Någon som vågar sig på en förklaring

Rent spontant känner jag lite att timelinen passar in på coronapandemin. Konspirationsteorierna haglade tätt och överröstade i princip all seriös diskussion om ämnet och fick forumet och dess medlemmar att framstå som idioter och troll. Det fanns knappt ens en tråd om riktig medicin i Medicin och hälsa- forumet, bara en massa kvacksalveri. ALLA forumdelar blev substitut för Alternativ Medicin- delen. Det blev väldigt tröttsamt, väldigt snabbt.
Citera
2023-02-21, 12:54
Avslutad
Flashback ÄR söndermodererat. Dessutom varierar nivån på modereringen. Det finns ingen konsekvent linje där man vet vad som gäller, det skiljer från delforum till delforum och vilken moderator som agerar just på ditt inlägg. Ett och samma OT-inlägg kan i delforum ett raderas i tysthet, i delforum två leda till en 0.03-varning och i delforum tre stå kvar helt omodererat och leda till en givande sidodiskussion. Det finns inget sätt att veta, utöver trial and error. Då kanske man kan invända att det är bättre att sluta gå offtopic men det är inte så diskussion fungerar. Flashback är inte Wikipedia. En tråd är inte en faktaartikel. En diskussion är ett levande väsen, byggt av diskussionsdeltagarna. En diskussion är inte en snitslad bana från start till mål.

Detta leder till att människor varnas och stängs av hejvilt. Kika i Avstängningstråden och räkna antalet avstängningar per dag. Det är inte normalt att ett forum kontinuerligt stänger av 5-10 användare per dag, 365 dagar om året.

Detta beteende får naturligtvis konsekvenser. Människor använder multipla konton, inte för att trolla utan som backup för att kunna fortsätta läsa och skriva som inloggad även när det tidigare kontot får en till sex månaders avstängning. Detta gör att Flashbacks statistik över sina användare inte stämmer överens med verkligheten då en enda person kan alternera mellan ett flertal konton, lite beroende på vilket som är avstängt för stunden.

Blockeringar och IP-bans är idag meningslösa när varenda människa sitter på VPN. Det blir alltså ett luftslott, en chimär, och regelverket blir tandlöst och bara ett sätt för enskilda moderatorer att känna sig lite viktiga för en stund. Utvecklingen har sprungit ifrån Flashback.

Antalet aktiva debattörer på forumet är långtifrån så många som Flashback själva vill göra gällande. Tvärtom. Jag skulle gissa att något tusental individer står för lejonparten av alla inlägg, många med multipla användare. Sedan har vi naturligtvis en massa anonyma läsare med få eller inga inlägg men de räknar jag inte in bland gruppen aktiva användare eftersom de bara är passiva läsare.

Det här är min bild av vad som sker, oavsett vad moderatorerna och admin själva säger. De har ju ett intresse av att bevara status quo och måla upp bilden av ett fungerande system med väl beprövade rutiner. Att så inte är fallet visar den här typen av diskussioner, vilka poppar upp då och då. Många användare, framförallt sådana med många år på forumet, är överens om att forumets stora svaghet är modereringen. Det borde sända tydliga signaler för den som lyssnar. Tyvärr verkar ingen lyssna. Nu kommer Tempest och BigFatCone att dyka in och säga att vi har fel och sedan dör den här diskussionen ut för att återkomma om två månader i en ny tråd. Med samma utfall. Det är så kretsloppet ser ut.
Senast redigerad av Kalamity 2023-02-21 kl. 12:57.
Citera
2023-02-21, 13:16
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Ja, jag delar din uppfattning om att du gissar.
Du gissar alltså inte? Fram med bevis då, jag väntar.
Citera
2023-02-21, 13:23
Avslutad
Det där att man ska hålla sig till ämnet är väl bra på sitt sätt. Ser man på andra forum där den regeln inte finns spårar ofta trådarna ur och blir inte lika läsvärda.

Sen är väl modereringen ojämn och ibland onödigt hård alternativt för slapp, samt att det ibland känns som moderatorerna går efter eget subjektivt tyckande. Det hade även varit bra om man fick ett meddelande om ett inlägg man har gjort raderats.

Sen har ju Flashback tekniska brister som att sidor inte laddas och man får försöka flera gånger innan man får upp något. Sen dessa kakor som ständigt pajar och som man får rensa flera gånger om dagen. Sådant ger att amatörmässigt intryck, och att Admin och teknikerna egentligen inte bryr sig utan mest är intresserade av att håva in pengar.
Citera
2023-02-21, 13:37
Medlem
snooper123s avatar
Synd. Jag gillar flashback ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in