Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-03, 07:13
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars123andersson
Kollade runt lite hur mycket trafik vissa sidor hade och sökte på flashback:
https://online.seranking.com/research.competitor.html/?input=flashback.org&mode=base_domain&source=se&gl obalRegion=undefined

November 2018- mars 2019 låg flashback på kring 2 miljoner per månad.
Sen gick det ner till nästan hälften för att mot hösten gå upp lite grann.
Slutet på 2019 började resan från 1.5 miljoner och fortsatte neråt kraftigt under första halvåret 2020.
Botten kom sommaren 2020 då vi stannade på ca 450 tusen.
Men sedan 2020 och fram till hösten 2022 låg vi ganska stadigt kring 450k, det är 2 år liksom.

Sedan hösten 2022 har vi sett en uppgång och nu är det kring 800k.
Har faktiskt inte varit såhär högt sedan april 2020.

Någon som vågar sig på en förklaring

Källan visar inte antalet besökare, utan fokuserar på sökmotoroptimering.
Din länk visar att Google länkar mer sällan till Flashback, vilket beror på att de ändrat sina algoritmer.

(FB) Har Google ”spärrat” Flashback?
(FB) Flashback och fria tider kommer allt längre ner på Google sökresultat.
(FB) Google blockerar innehåll på Flashback bland sökresultaten

Jag har kommenterat saken innan i ett flertal inlägg. Här är några exempel:

Denna tråd startades av ett troll, som fått mängder av konton avstängda.
Om ni klickar på länken och istället skriver in "aftonbladet.se" så hade de under samma tidsperiod ökat från 6,5 miljoner till 12,8 miljoner. Ni får givetvis tro vad ni vill, men sanningen är att ifall Aftonbladet under de senaste åren hade dubblat sitt antal besökare så hade detta varit ett jättenyhet. Jag tror inte att Aftonbladet har fler besökare än Sveriges invånare.

Vad det gäller uppgiften att Flashback skulle ha 450 000 besökare på en månad, så tror jag knappast att den behöver kommenteras, då ni redan vet svaret. Men för protokollet så är den helt felaktig. Enligt Google (som levererar vissa annonser till forumet, så har vi mellan 4-5 miljoner unika besökare* per månad). Dvs tio gånger så många som uppgiften i denna trådstart.
* Unika besökare betyder inte faktiska besökare, utan unika enheter. Om samma person kopplar upp sig via desktop, och senare via mobilen, så är detta två besökare enligt olika mätverktyg, men i praktiken samma person.
admin
Citera
2023-03-03, 07:19
Administrator
admins avatar
Jag har ändrat rubriken på tråden, då källan avser sökmotoroptimering.

Tidigare rubrik: Flashback har tappar många användare sedan 2018, varför?
Nuvarande rubrik: Flashback har sämre sökmotoroptimering sedan 2018, varför?

admin
Citera
2023-03-03, 07:21
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Dom flesta som är kvar är antingen deprimerade eller pensionerade med depression. Friskt folk rör sig vidare

Tänkte precis fråga vilken av dessa två grupper du tillhör, då du är aktiv på forumet, men insåg sedan att båda var deprimerade. Enda skillnaden var att den ena var pensionärer.

admin
Citera
2023-03-03, 07:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Flashback är på dekis,

Avsaknaden av ”likes” eller någon form av gilla markering tror jag är ett stor minus.

Tror rätt få medlemmar önskar sig "likes" och gilla-markeringar.
Åtminstone är detta mitt intryck från tidigare diskussioner på forumet.

Citat:
Flashback är inte anonymt ! Vilket folk trodde det var förr!

På vilket sätt är det inte anonymt?
Medlemmarna är fortfarande anonyma, om de själva önskar detta.
Jag vet exempelvis inte vem du är IRL. Fast det kanske inte var detta du menade.

Citat:
Reddit, facebook, instagram, är bättre !

Det är din åsikt, och den har du all rätt att ha.
Men lite kul att du ovan skriver Flashback (som enligt Google ökar i antalet besökare) "är på dekis", samtidigt som du hänvisar till Facebook som tappar besökare.

I övrigt så är det fyra helt olika plattformar, med helt olika syften. Ingen av dem är objektivt bättre eller sämre, utan detta är snarare en smaksak. Har inget emot Reddit, men besöker nästan aldrig sidan då jag inte är målgruppen. Facebook och Instagram har jag mindre åsikter om, då jag inte är tillåten att se innehållet (då detta kräver att jag är medlem, och jag av säkerhetsskäl inte nyttjar produkter som ägs av Meta Platforms, samt att min moraliska kompass hindrar mig från att stödja deras verksamhet). Men är övertygad om att många som hänger på Instagram (eller varför inte kinesiska TikTok) har större glädje av dessa plattformar. Det beror på vad du söker.

admin
Citera
2023-03-03, 07:45
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är så att forumet tappade sin själ när man bestämde och fegade ur med användningen av 0.03. Den regeln är det som förstört diskussionsklimatet

Regel 0.03.infördes väl 2002?
Långt innan du blev medlem.

Här är exempelvis en tråd från 2005 (där regel 0.03. nämns) ifall du inte tror mig.

(FB) Flashback - nya regler (utkast)

admin
Citera
2023-03-03, 07:51
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Forumet befolkas ju numera till största delen av en salig blandning av troll, barn, dårar, konspirationsteoretiker och extremister. det blir inga intressanta diskussioner av sådant och man får leta väldigt länge för att hitta engagerande trådar.

Så beskrev vissa forumet även för 20 år sedan. Även om det är färre som beskriver det så idag.
Tror att det var som mest kaosartat mellan 2000-2002.
Problem finns givetvis kvar, och kommer alltid att finnas. Men jag vet inte om det är ett problem att exempelvis extremister är med i debatten. Snarare tvärtom. Barn däremot, de kastar vi ut omgående ifall de upptäcks.

admin
Citera
2023-03-03, 15:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Regel 0.03.infördes väl 2002?
Långt innan du blev medlem.

Här är exempelvis en tråd från 2005 (där regel 0.03. nämns) ifall du inte tror mig.

(FB) Flashback - nya regler (utkast)

admin

Du får ursäkta mitt slarv, men både du och jag vet att tillämpningen av 0.03 har ändrats över åren.
Det finns några trådar där du och jag har pratat om tillämpningen av 0.03 förrut. Att du sedan låtsas ovetande om denna ändring i hur 0.03 tillämpas får stå för dig.

Men det är som alltid i gnälltrådarna. Du silar mygg och sväljer elefanter.
Citera
2023-03-04, 09:19
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du får ursäkta mitt slarv, men både du och jag vet att tillämpningen av 0.03 har ändrats över åren.
Det finns några trådar där du och jag har pratat om tillämpningen av 0.03 förrut. Att du sedan låtsas ovetande om denna ändring i hur 0.03 tillämpas får stå för dig..

Fick intrycket av att du trodde att 0.03. var något som tillkommit på senare år.
Vad det gäller tolkningen av regeln så är detta en helt annan diskussion. Men för att kommentera den så skiljer sig tolkningen av 0.03. mellan olika forum och trådar. Av goda skäl. Men med detta sagt så finns det mängder av tillfällen när moderatorer tolkat regeln för hårt, och lika många fall där klagomål på tolkningen av regeln enligt mig varit felaktig. Där den hårda tolkningen av 0.03. faktiskt varit korrekt.

Vi får återkommande klagomål på 0.03. Där vissa klagar på att vi är för slappa, och inte raderar mer, och andra klagar på att vi tolkar regeln för hårt. Jag håller med om att det finns problem, men hävdar samtidigt att vi faktiskt gör vårt bästa för att ligga på en rimlig nivå.

Nu har vi båda gott OT, så vi behöver inte diskutera denna sak mer i just denna tråd. Men vill ändå ge dig ett svar.

admin
Citera
2023-03-04, 09:22
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackadem
Om Flashback har 1,5 miljoner aktiva medlemmar skulle Flashback ha minst 10 ggr fler besökare än det har vilket många också tror.
Lite ot här så tycker jag siffran antal medlemmar för ett löjes skimmer över forumet. Man tror det är större än det är. Bättre vore att de som inte postat på ett par år eller så skall tas bort. Då kommer vi få en siffra på 10-20 Tusen där (gissar jag).

Flashback har inte 1,5 miljoner aktiva medlemmar. Forumet har 1,5 miljoner registrerade konton, men alla är inte aktiva, och vissa personer har mer än ett konto på forumet. Majoriteten av besökarna (+90 procent) saknar konto, och av de som är registrerade så hade omkring 100 000 varit inloggade den senaste månaden.

admin
Citera
2023-03-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Så beskrev vissa forumet även för 20 år sedan. Även om det är färre som beskriver det så idag.
Tror att det var som mest kaosartat mellan 2000-2002.
Problem finns givetvis kvar, och kommer alltid att finnas. Men jag vet inte om det är ett problem att exempelvis extremister är med i debatten. Snarare tvärtom. Barn däremot, de kastar vi ut omgående ifall de upptäcks.

admin
Tja, det kanske mer än nåt annat beror på att jag blivit gammal och grå, som jag gnäller haha. Det där med att ha med extremister..Jo, jag kan se poängen i att tillåta det, men tyvärr brukar det ju resultera i att trådar ballar ur redan i post nr 4 eller liknande... "extremisterna" tenderar ju att vara synnerligen aktiva över hela forumet, varför mycket som har potential till att bli intressanta diskussioner punkteras tämligen fort. Jag tror själv att den våldsamma polarisering man ser på forumet när det gäller politik t.ex är ordentligt mer uppskruvad än i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in