2023-02-21, 07:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Är det månne Gud som låter Djävulen vara denne världens furste, eller är detta mot Guds vilja?
Han vill väl inte störa oss för mycket.
Vi kan gå emot Guds vilja ja.

Det var vi som lät det bli så. En del av mig. Vi är skyldiga.

Jesus befriar oss från den skulden.
Citera
2023-02-21, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Atomer finns det vetenskaplig bevis på att dom finns, det finns ingen vetenskaplig bevis att gud finns.

Jo men allt som man inte kan se med egna ögon får man förlita sig på att någon annan vet. Vilket gör att man måste dra egna slutsatser om vad som är rimligt. Vetenskap är ett begrepp som kan missbrukas. Ett exempel när politiker myntade uttrycket "move at the speed of science". Vilket i det sammanhanget betydde få ut en medicin snabbt på marknaden och skippa kliniska tester. I själva verket är vetenskapen låångsam. Måste få ta sin tid med studier så folk inte blir skadade. "Speed of science" betyder egentligen att skita i vetenskapen och chansa. Bör aldrig upphöra att fundera och dra egna slutsatser.
Citera
2023-02-21, 08:34
Medlem
En anledning är väl att x antal miljoner människor dött i bl a Guds namn, Satan kommer ju inte ens i närheten. Varför stödja sån skit
Citera
2023-02-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
En anledning är väl att x antal miljoner människor dött i bl a Guds namn, Satan kommer ju inte ens i närheten. Varför stödja sån skit
De är demonandar och kan göra tecken, och de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag. Upp 16:14

Så det är satan och hans demoner som hetsar jordens kungar till krig, inte Gud!
Citera
2023-02-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De är demonandar och kan göra tecken, och de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag. Upp 16:14

Så det är satan och hans demoner som hetsar jordens kungar till krig, inte Gud!

Så kan man ju försöka vinkla det, men det är ju i själva verket tvärtom bevisligen, det är guds anhängare som utför dessa terror handlingar i guds namn. Det ska inte stödjas eller försvaras
Citera
2023-02-21, 10:18
Medlem
Ballooonies avatar
Jag vet inte vad det finns för anledning. Man tror man kan komma undan?

Lite läsning
Citera
2023-02-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Så kan man ju försöka vinkla det, men det är ju i själva verket tvärtom bevisligen, det är guds anhängare som utför dessa terror handlingar i guds namn. Det ska inte stödjas eller försvaras
Du har förstås fel. De flesta krig beror på politiker (världens kungar). Krigen i Ukraina, Syrien och Libyen är inga religionskrig. Däremot förutsa Jesus detta:

De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud. Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig. Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt det. Joh 16

De HÄVDAR att de gör det i Guds namn, men Gud tillåter inte det. Du skall inte mörda och allt det där.
Citera
2023-02-21, 11:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Om någon så är det du som håller på med personangrepp kryddat med någon sorts tråkig överlägsen ton, helt ovillig att analysera din egen problemställning.
Det är du som försökt underminera det väldigt simpla argumentet genom att misstänkliggöra mina motivationer. Konstant. Jag bara konstaterar att sättet du undviker frågan på visar på att du inte är utrustad att förstå den nog bra för att besvara den på ett meningsfullt sätt.

Citat:
Jag menar att du inte kan beskriva Gud på det barnsliga sättet du försöker göra, som antingen ovillig att stoppa ondska eller maktlös.
Jag beskriver inte Gud alls. Du har hela tiden haft möjligheten att presentera något annat alternativ men du kan inte.
Citat:
Både alternativen förutsätter att Gud måste stoppa ondskan,
Nej, det gör de inte. Frågeställningens premiss är att ondska inte blir stoppad, och följer upp med frågeställningen varför Gud inte gör det. Ditt svar hade kunnat vara "För att han inte måste" men jag tror inte du vill gå den vägen så i protest så fastnar du istället.
Citat:
när det i själva verket är så att ondskan du talar om inte ens kommer från Gud utan från människor som av Gud fått en fri vilja.
Ok, så han är maktlös mot vår fria vilja? Är det vad du säger? Eller att han är ovillig för att vi ska få behålla vår fria vilja?
Jag tror för övrigt att både Bibeln och Koranen ordagrant säger att Gud skapade ondska.

Citat:
Du begär alltså indirekt att Gud ska ta bort den fria viljan.
Jag begär ingenting. Jag frågar om han vill men inte kan eller kan men inte vill. Alla andra växlar du drar kommer från dig själv.

Citat:
Nu kommer du antagligen förneka den fria viljan likt många andra ateister.
Den är inte ens på tapeten..
Citera
2023-02-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är du som försökt underminera det väldigt simpla argumentet genom att misstänkliggöra mina motivationer. Konstant. Jag bara konstaterar att sättet du undviker frågan på visar på att du inte är utrustad att förstå den nog bra för att besvara den på ett meningsfullt sätt.

Jag beskriver inte Gud alls. Du har hela tiden haft möjligheten att presentera något annat alternativ men du kan inte.
Nej, det gör de inte. Frågeställningens premiss är att ondska inte blir stoppad, och följer upp med frågeställningen varför Gud inte gör det. Ditt svar hade kunnat vara "För att han inte måste" men jag tror inte du vill gå den vägen så i protest så fastnar du istället.
Ok, så han är maktlös mot vår fria vilja? Är det vad du säger? Eller att han är ovillig för att vi ska få behålla vår fria vilja?
Jag tror för övrigt att både Bibeln och Koranen ordagrant säger att Gud skapade ondska.

Jag begär ingenting. Jag frågar om han vill men inte kan eller kan men inte vill. Alla andra växlar du drar kommer från dig själv.

Den är inte ens på tapeten..

Varför skulle Gud ge människor en fri vilja och sedan stoppa den så fort något ont håller på att inträffa?
Varför???
Citera
2023-02-21, 12:02
Medlem
Varför tro på något som inte finns, skulle detta någon finnas så skulle det vara fred på jorden
Citera
2023-02-21, 12:03
Medlem
ShotsFireds avatar
Vi kan fråga alla miljontals djur som dör varje dag. Måste tyvärr vara på deras sida. Kanske får följa med dem till himmelen.
Citera
2023-02-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har förstås fel.

Ja men de är klart att jag har, förväntade mej inget annat svar, tyvärr. 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto