Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
Om någon så är det du som håller på med personangrepp kryddat med någon sorts tråkig överlägsen ton, helt ovillig att analysera din egen problemställning.
Det är du som försökt underminera det väldigt simpla argumentet genom att misstänkliggöra mina motivationer. Konstant. Jag bara konstaterar att sättet du undviker frågan på visar på att du inte är utrustad att förstå den nog bra för att besvara den på ett meningsfullt sätt.
Citat:
Jag menar att du inte kan beskriva Gud på det barnsliga sättet du försöker göra, som antingen ovillig att stoppa ondska eller maktlös.
Jag beskriver inte Gud alls. Du har hela tiden haft möjligheten att presentera något annat alternativ men du kan inte.
Citat:
Både alternativen förutsätter att Gud måste stoppa ondskan,
Nej, det gör de inte. Frågeställningens premiss är att ondska inte blir stoppad, och följer upp med frågeställningen varför Gud inte gör det. Ditt svar hade kunnat vara "För att han inte måste" men jag tror inte du vill gå den vägen så i protest så fastnar du istället.
Citat:
när det i själva verket är så att ondskan du talar om inte ens kommer från Gud utan från människor som av Gud fått en fri vilja.
Ok, så han är maktlös mot vår fria vilja? Är det vad du säger? Eller att han är ovillig för att vi ska få behålla vår fria vilja?
Jag tror för övrigt att både Bibeln och Koranen ordagrant säger att Gud skapade ondska.
Citat:
Du begär alltså indirekt att Gud ska ta bort den fria viljan.
Jag begär ingenting. Jag frågar om han vill men inte kan eller kan men inte vill. Alla andra växlar du drar kommer från dig själv.
Citat:
Nu kommer du antagligen förneka den fria viljan likt många andra ateister.
Den är inte ens på tapeten..