2023-02-21, 01:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brunkadunka
hej. på Eon som levererar våran el står
"Elstödet kommer betalas ut till den som varit registrerad hos oss som elnätskund på fastigheten den 17/11-2022. Du kan själv räkna ut din förbrukning med hjälp av nedan siffror."

Vi flyttade in ca 2 månader innan detta datum, innebär de att vi kommer få elstöd för den som bodde här innan? eller förstår jag helt fel?
japp, den som står på avtalet i november får för det som har förbrukats under perioden oavsett om det är du eller någon annan. så sa min el-leverantör.
Citera
2023-02-21, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det var hur tydligt som helst, skrev ju att det var för framtida kostnader BERÄKNAT PÅ TIDIGARE FÖRBRUKNING...dvs det förväntas att fastigheten drar ungefär samma i år.

Vad är det du inte förstår?
Du skrev ”det är inte pengar för utgifter man redan haft” vilket är helt fel då det baseras på förra året alltså utgifter som varit…
Citera
2023-02-21, 06:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Du skrev ”det är inte pengar för utgifter man redan haft” vilket är helt fel då det baseras på förra året alltså utgifter som varit…
Elstödet är till för att hjälpa till med denna vinters elpriser.
Citera
2023-02-21, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Elstödet är till för att hjälpa till med denna vinters elpriser.
Vintern är över om du sovit bakom en sten. En vecka kvar till våren är här officiellt.
Citera
2023-02-21, 07:00
Medlem
Citat:

Nej, det är inte en ersättning för utgifter man haft, det är därför stödet är knutit till fastigheten och inte i dividen. Flyttade du innan den 17 november får du stöd efter din nya bostad, och den nya ägaren får elstöd efter din förbrukning.

Det är baserat på fadtighetens förbrukning, inte dina utgifter.
Citera
2023-02-21, 11:46
Medlem
swebarbs avatar
Varför kan man inte se nånstans hur mycket i elstöd man får, det ska väl betalas ut i veckan ?
Citera
2023-02-21, 12:09
Medlem
ravzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Varför kan man inte se nånstans hur mycket i elstöd man får, det ska väl betalas ut i veckan ?

Mycket märkligt, min hyresvärd gick ut med information 17 feb.

o Det finns ett uppdrag från regeringen till Svenska Kraftnät om att utbetala stöd till näringsidkare som har elnätsavtal. Detta stöd kommer troligen omfatta *******.
o Det är inte klart vilken eller vilka myndigheter som ska genomföra utbetalningen. Det finns inte heller en beslutad tidsplan.
o Stödets storlek för näringsidkare kommer att begränsas av olika takbelopp. Det är därför i dagsläget oklart om vilket stödbelopp det kan handla om.

Har inte haft det så tufft som många andra men vore skönt med lite extra återbäring.
Citera
2023-02-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Kolla den du har elabonnemang hos. Det kan stå på deras ”mina sidor”.
Citera
2023-02-21, 13:04
Medlem
Känns som en enda stor bluff

Vi skulle få brev om hur mycket det har ej kommit

Dom har redan tagit bort en massa folk

Finns ingen information att hämta

Jag bor i rätt ställe och har rätt till elstödet som jag anser borde betalas ut till hela Sverige eller inte betalas ut alls...
Citera
2023-02-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo

Jag bor i rätt ställe och har rätt till elstödet som jag anser borde betalas ut till hela Sverige eller inte betalas ut alls...

Beslutet kan enligt försäkringskassan både komma efter och innan pengarna är utbetalda.
Hur mycket du får kan du enkelt räkna ut själv.

Har en vän som ser att pengarna är på väg hos hans bank.
Citera
2023-02-21, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo

Att du inte är benägen att göra någonting själv kan du bara klandra dig själv.
Har du inte rätt till elstöd får du inget brev/mail and so on.
Finns hur mycket information som helst att hämta.

Allt är bara din brist på kunskap som är fel.
Citera
2023-02-21, 16:20
Medlem
Citat:
Att du inte är benägen att göra någonting själv kan du bara klandra dig själv.
Har du inte rätt till elstöd får du inget brev/mail and so on.
Finns hur mycket information som helst att hämta.

Allt är bara din brist på kunskap som är fel.
Men det är så att inte alla kan se det än, även om du är berättigad. Mitt elbolag t.ex har inte brytt sig om att uppdatera sin sida gällande elstöd och vet fler som varken fått brev eller e-post.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in