2023-02-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Om några månader så är alla som köpte med 70 % belåning fattiglappar (då majoriteten av svenskarna har sin förmögenhet i bostäder). Men fortsätt du att haussa marknaden. för det går så bra nu.

Gäller bara de som köpte när priserna var högre än nu. Dvs drygt mellan hösten 2020 och våren 2022.

I din värld flyttade 7 miljoner människor under denna period och belånade sig högt. I verkligheten har det inte skett.
Citera
2023-02-21, 09:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, fast det är ju å andra sidan positivt för de som hyr bostad. Priserna brukar ju gå ned med ökat utbud, enligt ekonomisk teori. Men så klart är det en indikator på att vi har sjunkande priser och att folk därmed avvaktar att sälja sina bostäder. Artikel i SvD om detta (låst):
https://www.svd.se/a/nQmrQd/villaagare-radda-for-miljonforlust-vantar-med-forsaljning

Kan också vara så att det är en del dödsbon som har villor och radhus som går trögt att sälja och arvingarna tycker de får för dåliga bud och hyr hellre ut i avvaktan på bättre tider.
Absolut men som du skriver så bromsar det bara prisfallet en period sen kommer en sättning oavsett. Ett hus kräver underhåll, så att hyra ut och låta det slitas ned än snabbare ger jobb det med.
Risken är att säljare går på mäklarnas vaggvisor om att snart vänder det och de får ännu sämre betalt om ett år än vad de får nu.
Citera
2023-02-21, 09:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Fast det där håller inte riktigt. Lidingö fall ju mer under den perioden t.ex.
"Detroit-faktorn" lär inte vara den starkaste orsaken.

Villor Mars 2022 - Dec 2022 (enligt mäklarstatistik)
Lidingö: -25.1%
Upplands Väsby -21.5%
Ok, den teorin sprack nog. Men vi får se hur prisutvecklingen blir framöver, den kan ju i viss mån påverkas av hur våldsspiralen utvecklar sig i olika områden och städer.
Citera
2023-02-21, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det hade han ju rätt i.

Den inflation man såg då var varuinflation. Tjänsteinflationen var inte oacceptabel.
Och varuinflationen hade skäl som var övergående.

I USA är också varuinflationen tillbaka på 2%. Och givet trenden lär den åka under 0% snart.

Att man fortsatt höja beror på att tjänsteinflationen dragit iväg.
Det man såg var att inflationen stadigt tilltog i styrka utan att vi ens hade något krig att oroa oss för. Hela tramset kring Ukraina är ett sätt att skylla politikernas och riksbankens idiotier på en extern faktor när inflation skapas genom att pumpa ut pengar i form av krediter.
Hassler hade fel då och har fel nu, en talking head ibland andra, vi har mängder av dessa som alla talar i egen sak.
Citera
2023-02-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gäller bara de som köpte när priserna var högre än nu. Dvs drygt mellan hösten 2020 och våren 2022.

I din värld flyttade 7 miljoner människor under denna period och belånade sig högt. I verkligheten har det inte skett.

Folk har tagit lån på bostaden för x antal anledningar efter bostadsköpet - så lånen har successivt ökat i många fall. Inom några månader är vi på 2017 års nivå. Majoriteten som köpt 2017 eller senare börjar få det svettigt.
Citera
2023-02-21, 10:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, fast det är ju å andra sidan positivt för de som hyr bostad. Priserna brukar ju gå ned med ökat utbud, enligt ekonomisk teori.
Ja. Har dock inte sett något om fallande hyror. Men jag kanske bara missat det.

Citat:
Kan också vara så att det är en del dödsbon som har villor och radhus som går trögt att sälja och arvingarna tycker de får för dåliga bud och hyr hellre ut i avvaktan på bättre tider.
Ja. Jag har ett ärvt hus. Jag kan avvakta ett år med att sälja till en driftskostnad på under 50k. (inkl visst underhåll). Troligen skulle det vara en vinst att göra så.
Sedan är ju frågan om jag kan få mer avkastning på pengarna genom att sälja nu och investera.
Jag avser dock att sälja nu och gilla priset jag får. Huset är på annan ort och det finns ett värde i att slippa tänka på det.
Citera
2023-02-21, 10:10
Medlem
Citat:
Nej varför skulle ECB det?
Empiri ger inget stöd för det. FED har höjt tidigare och ECB legat kvar på 0 helt obekymrade.

Jag länkade för övrigt en liten artikel med en professor i Nationalekonomi som pekade på att studier visat att räntans påverkan på växelkursen var försumbar. I verkligheten vill säga.

Om det nu finns personer här som menar att verkligheten visar något annat så borde dom har kommit med sakliga kommentarer det detta. Men det kom 0 sådana.

Är det möjligen så att du ignorerar verkligheten och lutar dig mot fantasier?
Och kronan stärkes igår p g a ??? Svar: Förväntade högre räntehöjningar på inflationschocken igår.
Du får upplysa riksbanken om din stora kunskap då de "tror" precis likt mig. Intressant att utfallet har blivit precis så.
Citera
2023-02-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Folk har tagit lån på bostaden för x antal anledningar efter bostadsköpet - så lånen har successivt ökat i många fall. Inom några månader är vi på 2017 års nivå. Majoriteten som köpt 2017 eller senare börjar få det svettigt.

Det här är ju rena fantasier från din sida som du har noll data att backa upp med.
Citera
2023-02-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ja. Har dock inte sett något om fallande hyror. Men jag kanske bara missat det.

Ja. Jag har ett ärvt hus. Jag kan avvakta ett år med att sälja till en driftskostnad på under 50k. (inkl visst underhåll). Troligen skulle det vara en vinst att göra så.
Sedan är ju frågan om jag kan få mer avkastning på pengarna genom att sälja nu och investera.
Jag avser dock att sälja nu och gilla priset jag får. Huset är på annan ort och det finns ett värde i att slippa tänka på det.
Ja du lär ju inte få någon avkastning på ett hus som sjunker i värde där samtigt driften kostar 50k/år. 50k/år låter förvisso billigt.
Citera
2023-02-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Och kronan stärkes igår p g a ??? Svar: Förväntade högre räntehöjningar på inflationschocken igår.
Du får upplysa riksbanken om din stora kunskap då de "tror" precis likt mig. Intressant att utfallet har blivit precis så.

Kronan stärktes sannolikt för att RB officiellt har börjat prata om vikten av en stärkt krona för första gången på ett årtionde.
Citera
2023-02-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja du lär ju inte få någon avkastning på ett hus som sjunker i värde där samtigt driften kostar 50k/år. 50k/år låter förvisso billigt.

Om man har ett extra hus och ska återinvestera i ny bostad finns det ju noll anledning att vänta.
Citera
2023-02-21, 10:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vet att det är totalt chockerande för tråden men en stor majoritet av befolkningen köpte INTE på toppen I våras till 85% belåningsgrad. Det kanske handlar om max 1%.
Det omsätts troligen ca 3% av villorna per år (baserat på en innenhavstid på 30 år).
Så säg att 3% köpte på en topp som varade ett år.
Och att 10% av dom faktiskt lånade 85%. Då är vi nere på 0.3% av villaägarna. Och ca 0.1% av befolkningen.

Den stora massan av dessa 0.1% kommer bo kvar i +10 år.

De som kommer sälja till förlust är rimligen under 0.01%.

Medan bubbelpladdrarna i tråden fantiserar om att det är ungefär 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in