2023-02-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hur många är det som jag som har "skin in the game" men ändå blir väldigt glad när skiten rasar?

Det är lätt att bli anklagad för att man skulle vara bitter och skadeglad men jag skulle säga att jag till naturen är det motsatta. Under min uppväxt var jag väldigt duktig på Hockey, typiskt "bäst i laget" fram till att jag var 16. Jag hade en kompis som även var mycket duktig och framförallt tränade stenhårt. Själv skadades jag och fick lägga skridskor på hyllan och min kompis (som jag ansågs jämnbra med) draftades några år senare till NHL och trots min egen motgång kunde jag bara känna glädje för min vän.

Åren 2006 till 2013 jobbade jag i Schweiz och när jag kom tillbaka till Sverige var många av mina vänner som förändrade. Folk sa saker som "bygger man ett attefallshus för 500 000 kr får man 2,5 miljoner mer när man säljer till att "Hyr man någonting missar man ju värdeuppgången". Resonomang som kändes helt främmande för mig och jag tyckte det var märkligt då många av dessa var utbildade, hade läst både företagsekonomi och nationalekonomi.

Jag startade även företag 2013 i Sverige, till början väldigt blygsam verksamhet men som ändå gav ett plusresultat och kunde ge mig som ägare lön och utdelning. Samtidigt läste jag om alla bolag med affärsidéer jag verkligen inte kunde förstå hur man skulle få ekonomi i som tog in enorma mängder pengar (t ex Urb-IT) och bara gick med förlust, det kändes så overkligt att dessa bolag hade så höga värderingar samtidigt som det egna bolaget kändes "värdelöst" trots att man faktiskt gjorde ett plusresultat.

Jag kände verkligen att jag hade hamnat i någon slags parallell verklighet dopad med låg ränta men behövde även köpa ett hus. Gick på visningar etc och blev bara irriterad. Allt jag hade lärt mig om att t ex kolla takets konstruktion, om det var dränerat, eventuella servitut osv verkade vara parametrar enbart jag brydde mig om och mäklarna var som frågetecken, kände mig mest som en jobbig "ingenjör" eller kontrollant när jag var på visningar trots att jag inte är något av det.

Det slutade iallafall med att jag köpte en sommarstuga på Ingarö utan lån som jag sedan under åren byggde ut och fixade med och har nu ett hus på 170 kvm med bergvärme, energiprestanda på 65 kwh per kvm osv och inga stora kommande underhåll.

Pga. av släkt som kommer på besök samt att barnen i framtiden ska flytta hemifrån letade vi 2017 efter en liten lägenhet inne i stan. Där var det samma visa igen, jag som företagare lusläste årsredovisningar, hittade uppställningar och räkningsexempel jag tyckte var åt skogen rent bokföringstekniskt i många föreningar och precis som tidigare kunder mäklarna aldrig svara på någonting vettigt. Minns att man hade börjat med relining och en förening hade gjort en investering med en avskrivningstid på 70 år och jag frågade om det verkligen var rimligt, mäklaren bad mig få förklara för honom hur avskrivningstid fungerade...

Hur som helst slutade det med att vi köpte en liten lägenhet på Gärdet i en bra förening som vi köpte cash och vi sitter nu alltså på både ett hus på Värmdö och en lägenhet inne i Stockholm. Jag har inte direkt gjort beräkningen på ifall vi är plus eller minus men jag kan såklart konstatera att vi är mindre förmögna nu än vi var för två år sedan men ändå hoppas jag att det går ner mer!

Anledningen är att jag hela tiden känt att jag gjort "dåliga affärer" pga. att jag har behövt handla med "riktiga" pengar som jag tjänat i samma marknad som "dopade" pengar. I grund och botten har det nog med uppväxt att göra då jag kommer från en företagarfamilj och alltid fått lära mig saker som att man ska jobba hårt för det man vill ha.

Jag kommer inte behöva flytta då jag inte har lån samt att jag har buffert och låga driftkostnader men blir faktiskt glad över att det kommer gå åt helvete för många. Finns det andra i tråden som sitter i liknande situationer och känner likadant?

Intressant läsning. Du har helt enkelt förstått att något var ”fel” med marknaden i flera år och agerat därefter. Och är nu i ett läge som är bättre än hos majoriteten av befolkningen. Du har hög IQ helt enkelt.
Senast redigerad av Hochpanna 2023-02-21 kl. 09:18.
Citera
2023-02-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
...
Minns att man hade börjat med relining och en förening hade gjort en investering med en avskrivningstid på 70 år och jag frågade om det verkligen var rimligt, mäklaren bad mig få förklara för honom hur avskrivningstid fungerade...
...

Man undrar ju ibland var revisorerna gör. De verkar släppa igenom lite vad som helst i BRFer.
Citera
2023-02-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Man undrar ju ibland var revisorerna gör. De verkar släppa igenom lite vad som helst i BRFer.

Det låter ju tryggt när räntorna går mot 7 %…
Citera
2023-02-21, 09:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är om alla skall vänta ut marknaden på det viset så lär det bli gott om BRF’s, villor och radhus att hyra framöver. Sen lär dessa antingen ha en kassa en bit över medel eller ha en partner med en annan bostad, eller skall alla flytta till sommarstugan och jobba via zoom.
Ja, fast det är ju å andra sidan positivt för de som hyr bostad. Priserna brukar ju gå ned med ökat utbud, enligt ekonomisk teori. Men så klart är det en indikator på att vi har sjunkande priser och att folk därmed avvaktar att sälja sina bostäder. Artikel i SvD om detta (låst):
https://www.svd.se/a/nQmrQd/villaagare-radda-for-miljonforlust-vantar-med-forsaljning

Kan också vara så att det är en del dödsbon som har villor och radhus som går trögt att sälja och arvingarna tycker de får för dåliga bud och hyr hellre ut i avvaktan på bättre tider.
Citera
2023-02-21, 09:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Varför köpa en villa för 7 milj i ett område där det skjuts bara 2km bort? Är ju ghetton i större delen av väsby. Massa socförsäkrade soc fall.
Ja, där tror jag du har en bra anledning till att tex. Upplands Väsby faller mer, det är ett gängnäste. Vi får nog se mer av "Detroitisering" av priserna i Storstockholm framöver. Är väl också bland annat därför innerstadspriserna står sig förhållandevis bra.
Citera
2023-02-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det var ju någon korkad idiot som påstod att ”man köper och säljer ju i samma marknad”.

Hur ska man köpa om insatsen är förlorad?

Bostadspriserna ska ner tvåsiffrigt till i år. Vilket betyder att ännu fler kommer att förlora insatsen. Medelsvensson har 90 % av sin förmögenhet i bostaden. Medelsvensson är ruinerad innan året är slut. Vad hände med ”bostäder går alltid upp i värde”? Det kan ta ett årtionde innan marknaden återhämtat sig nominellt. Reellt kanske aldrig.

Vet att det är totalt chockerande för tråden men en stor majoritet av befolkningen köpte INTE på toppen I våras till 85% belåningsgrad. Det kanske handlar om max 1%.
Citera
2023-02-21, 09:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Var inne och kolla på blocket. Var säkert två dussin villor och radhus till uthyrning. Nästan samtliga riktiga kråkslott för väldigt höga kostnader. Känns väldigt tveksamt om de får dessa hus uthyrda. Kanske att nån klan av eu-turister eller större kollektiv av foodora bud kan tänka sig att dela på ett sånt hus.
Var det inte i sådana hus 70-talskollektiv hyrde in sig på? Det var väl rätt trögt att sälja andra halvan av 70-talet och i början av 80-talet. Kanske får vi se en liknande utveckling nu igen?
Citera
2023-02-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, där tror jag du har en bra anledning till att tex. Upplands Väsby faller mer, det är ett gängnäste. Vi får nog se mer av "Detroitisering" av priserna i Storstockholm framöver. Är väl också bland annat därför innerstadspriserna står sig förhållandevis bra.

Fast det där håller inte riktigt. Lidingö fall ju mer under den perioden t.ex.
"Detroit-faktorn" lär inte vara den starkaste orsaken.

Villor Mars 2022 - Dec 2022 (enligt mäklarstatistik)
Lidingö: -25.1%
Upplands Väsby -21.5%
Citera
2023-02-21, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vet att det är totalt chockerande för tråden men en stor majoritet av befolkningen köpte INTE på toppen I våras till 85% belåningsgrad. Det kanske handlar om max 1%.

Om några månader så är alla som köpte med 70 % belåning fattiglappar (då majoriteten av svenskarna har sin förmögenhet i bostäder). Men fortsätt du att haussa marknaden. för det går så bra nu.
Citera
2023-02-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Nja. Det är samma prisfall på villor I Täby och Bromma som i UV. Men ser du en längre trend och inkluderar lgh ser du att områden i eller nära kaoset har haft sämre utveckling.

Energipriserna är väldigt avgörande för fallet hos villor. En elräkning som tidigare i årtionden landat på kanske 400 kr landar nu på 5000 kr.

Sen ökade villor I Sthlm extremt under hela pandemin medan man inte alls såg samma utveckling för LGH. Nu har folk tröttnat på att sitta i en villaförort med kass bussförbindelse där det bara finns en sunkig pizzeria och Thai och lockas återigen av Restauranger, konserter, idrott, barer och allt annat som innerstaden erbjuder.

Inte så sexigt att dricka bärs med lokalalkisarna på pizzerian i förorten. Inte heller att betala 700kr i enkel taxiresa till stan eller sitta och frysa arslet av sig när man ska ta bussen.

Jag har själv gått på en massa visningar där par med utflugna barn har väntat ut pandemin innan flyttlasset till innerstan påbörjats.
Senast redigerad av flanders 2023-02-21 kl. 09:49.
Citera
2023-02-21, 09:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Riksbanken har skrivit en ELI5 om detta för såna som dig.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/vad-ar-penningpolitik/sa-paverkar-penningpolitiken-inflationen/
Det RB skriver stämmer. Men det kolliderar inte med vad professorn pekade på.

Du har inte läst det innantill. Du har inte ens läst det du citerade innantill.
Det blir bara fel när du läser några ord och fantiserar ihop resten.
Citera
2023-02-21, 09:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Samma professor stod i januari 2022 och berättade att det skulle inte bli några större räntehöjningar och inflationen skulle lägga sig av sig självt.
Du får nog ta professorn med en skopa salt.
Och det hade han ju rätt i.

Den inflation man såg då var varuinflation. Tjänsteinflationen var inte oacceptabel.
Och varuinflationen hade skäl som var övergående.

I USA är också varuinflationen tillbaka på 2%. Och givet trenden lär den åka under 0% snart.

Att man fortsatt höja beror på att tjänsteinflationen dragit iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in