2023-02-21, 08:17
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Var inne och kolla på blocket. Var säkert två dussin villor och radhus till uthyrning. Nästan samtliga riktiga kråkslott för väldigt höga kostnader. Känns väldigt tveksamt om de får dessa hus uthyrda. Kanske att nån klan av eu-turister eller större kollektiv av foodora bud kan tänka sig att dela på ett sånt hus.

Om de får dem uthyrda är det dessutom en mindre köpare på marknaden. Hela idén om att bostadspriserna inte skulle falla för att säljarna inte vill sälja är ett feltänk. De som inte säljer köper heller inte. Allt annat lika är det alltid fler som tvingas att sälja än som tvingas att köpa. Det är i princip ingen som verkligen tvingas att köpa. Men många som blir sjuka, förlorar jobbet eller dör. Hur tror anhängare av övervintra-drömmen att bostadsmarknader kan krascha? Tror de inte att folk vid tidigare krascher har ogillat att förlora pengar?
Citera
2023-02-21, 08:25
Medlem
Denna situation har uppstått vid endast 3 %-ig styrränta. Riksbanken kommer antagligen att höja vid varje enskilt möte för resten av året. Inflationen är helt enkelt för hög. Inflationen måste under 2 % och det under en längre period. Annars finns det risk för bakslag.

0,5 % i april och resterande tre möten 0,25 % var. Ergo kommer styrräntan ligga på 4,25 % i slutet av året. Förberedd er på listräntor på 6-7 %.

Bostadspriserna ska ner tvåsiffrigt till i år. De som har 70 %-ig belåning kommer bli ruinerade de också.
Citera
2023-02-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Framförallt har man sett amortering som ett typ av sparande.

Men det sparandet har alltså utraderats.

Bostadsköp kommer gå till historiens svek.

Alla intryckta i pyramidspelet. Svettiga.

Amortering är sparande genom att det ger minskade kostnader i framtiden, knappast utraderat pga att priser sjunker.

Det är som om du installerat bergvärme för 150 000 och ett år senare kostar det 120 000 kr, det spelar för de flesta ingen roll för man installerar det med kalkylen mot hur mycket man sparar i uppvärmningskostnader under pumpen/borrhålets livslängd. Men visst ska man sälja efter ett år kommer inte installationen som är gjord värderas lika högt av en köpare….

Slutklämmen är att amortering helt beror på vilken tidshorisont man har för sin bostad
Citera
2023-02-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vilda Väsby får en ny mening

https://www.svd.se/a/nQmrQd/villaagare-radda-for-miljonforlust-vantar-med-forsaljning

De är väl just dessa som får problem framöver..villaägare som köpt villor i okej men inte märkvärdiga områden för 6-8 miljoner. Vad händer när räntorna nu drar iväg? Ev renoveringsbehov-inga mer lån. Arbetslöshet? Skilsmässa?
Brukar inte dra till med sådana uttryck men fett onice alltså ! Kan de verkligen gå runt nästa vinter: hyra en lya dyrt i andra hand och försöka kräma ut total boendekostnad för villan och låta hyresgästerna i villan stå för elen..mm fett onice alltså!

Villor i Upplands Väsby är bland det värsta fallet jag sett under en så kort period.

Mäklarstatistik
Mars 2022: 1,81 K/T
Dec 2022: 1,42 K/T (För få försäljningar i januari för att visa data)

-21,5 % på 9 månader..
Citera
2023-02-21, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Amortering är sparande genom att det ger minskade kostnader i framtiden, knappast utraderat pga att priser sjunker.

Det är som om du installerat bergvärme för 150 000 och ett år senare kostar det 120 000 kr, det spelar för de flesta ingen roll för man installerar det med kalkylen mot hur mycket man sparar i uppvärmningskostnader under pumpen/borrhålets livslängd. Men visst ska man sälja efter ett år kommer inte installationen som är gjord värderas lika högt av en köpare….

Slutklämmen är att amortering helt beror på vilken tidshorisont man har för sin bostad

Väldigt vad folk pratar om framtiden helt plötsligt. Det är en väldigt liten tröst att amortering ger minskade kostnader om 10 år om ens fru vill separera idag (20.000 skilsmässor per år, sug på den bolånetorskar). Eller om man blir uppsagd idag. Eller om man blir sjuk och ej kan arbete längre. Vad hjälper lite amortering då?

Alternativkostnaden med amortering är avsevärd om man istället kan ha pengarna på börsen. För en globalindex är säkrare än en sketen villa i förorten.
Senast redigerad av Hochpanna 2023-02-21 kl. 08:49.
Citera
2023-02-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Villor i Upplands Väsby är bland det värsta fallet jag sett under en så kort period.

Mäklarstatistik

-21,5 % på 9 månader..

Men det finns ju ingen säkrare tillgång än villor i förorten i coola Sverige? Eller har jag blivit lurad in i ett pyramidspel?
Citera
2023-02-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Cope. Om värdet går ner samtidigt som räntan går upp så har amorteringen hjälpt föga och det spelar ingen roll vad du kallar det då. Sparande är det inte.
Citera
2023-02-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Mäklarstatistik

-21,5 % på 9 månader..

Kommer bli intressant att följa villapriserna i den kommunen det kommande året. -40 % innan året är slut?
Citera
2023-02-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Kommer bli intressant att följa villapriserna i den kommunen det kommande året. -40 % innan året är slut?

Varför köpa en villa för 7 milj i ett område där det skjuts bara 2km bort? Är ju ghetton i större delen av väsby. Massa socförsäkrade soc fall.
Citera
2023-02-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Varför köpa en villa för 7 milj i ett område där det skjuts bara 2km bort? Är ju ghetton i större delen av väsby. Massa socförsäkrade soc fall.

Ja, det verkar vara en riktig skithåla. Nu när pengars riktiga värde kommer fram (pengar kostar) så går villor i Väsby mot sitt rätta värde. Vilket är rakt ner i toaletten.
Citera
2023-02-21, 09:04
Medlem
Hur många är det som jag som har "skin in the game" men ändå blir väldigt glad när skiten rasar?

Det är lätt att bli anklagad för att man skulle vara bitter och skadeglad men jag skulle säga att jag till naturen är det motsatta. Under min uppväxt var jag väldigt duktig på Hockey, typiskt "bäst i laget" fram till att jag var 16. Jag hade en kompis som även var mycket duktig och framförallt tränade stenhårt. Själv skadades jag och fick lägga skridskor på hyllan och min kompis (som jag ansågs jämnbra med) draftades några år senare till NHL och trots min egen motgång kunde jag bara känna glädje för min vän.

Åren 2006 till 2013 jobbade jag i Schweiz och när jag kom tillbaka till Sverige var många av mina vänner som förändrade. Folk sa saker som "bygger man ett attefallshus för 500 000 kr får man 2,5 miljoner mer när man säljer till att "Hyr man någonting missar man ju värdeuppgången". Resonomang som kändes helt främmande för mig och jag tyckte det var märkligt då många av dessa var utbildade, hade läst både företagsekonomi och nationalekonomi.

Jag startade även företag 2013 i Sverige, till början väldigt blygsam verksamhet men som ändå gav ett plusresultat och kunde ge mig som ägare lön och utdelning. Samtidigt läste jag om alla bolag med affärsidéer jag verkligen inte kunde förstå hur man skulle få ekonomi i som tog in enorma mängder pengar (t ex Urb-IT) och bara gick med förlust, det kändes så overkligt att dessa bolag hade så höga värderingar samtidigt som det egna bolaget kändes "värdelöst" trots att man faktiskt gjorde ett plusresultat.

Jag kände verkligen att jag hade hamnat i någon slags parallell verklighet dopad med låg ränta men behövde även köpa ett hus. Gick på visningar etc och blev bara irriterad. Allt jag hade lärt mig om att t ex kolla takets konstruktion, om det var dränerat, eventuella servitut osv verkade vara parametrar enbart jag brydde mig om och mäklarna var som frågetecken, kände mig mest som en jobbig "ingenjör" eller kontrollant när jag var på visningar trots att jag inte är något av det.

Det slutade iallafall med att jag köpte en sommarstuga på Ingarö utan lån som jag sedan under åren byggde ut och fixade med och har nu ett hus på 170 kvm med bergvärme, energiprestanda på 65 kwh per kvm osv och inga stora kommande underhåll.

Pga. av släkt som kommer på besök samt att barnen i framtiden ska flytta hemifrån letade vi 2017 efter en liten lägenhet inne i stan. Där var det samma visa igen, jag som företagare lusläste årsredovisningar, hittade uppställningar och räkningsexempel jag tyckte var åt skogen rent bokföringstekniskt i många föreningar och precis som tidigare kunder mäklarna aldrig svara på någonting vettigt. Minns att man hade börjat med relining och en förening hade gjort en investering med en avskrivningstid på 70 år och jag frågade om det verkligen var rimligt, mäklaren bad mig få förklara för honom hur avskrivningstid fungerade...

Hur som helst slutade det med att vi köpte en liten lägenhet på Gärdet i en bra förening som vi köpte cash och vi sitter nu alltså på både ett hus på Värmdö och en lägenhet inne i Stockholm. Jag har inte direkt gjort beräkningen på ifall vi är plus eller minus men jag kan såklart konstatera att vi är mindre förmögna nu än vi var för två år sedan men ändå hoppas jag att det går ner mer!

Anledningen är att jag hela tiden känt att jag gjort "dåliga affärer" pga. att jag har behövt handla med "riktiga" pengar som jag tjänat i samma marknad som "dopade" pengar. I grund och botten har det nog med uppväxt att göra då jag kommer från en företagarfamilj och alltid fått lära mig saker som att man ska jobba hårt för det man vill ha.

Jag kommer inte behöva flytta då jag inte har lån samt att jag har buffert och låga driftkostnader men blir faktiskt glad över att det kommer gå åt helvete för många. Finns det andra i tråden som sitter i liknande situationer och känner likadant?
Citera
2023-02-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Cope. Om värdet går ner samtidigt som räntan går upp så har amorteringen hjälpt föga och det spelar ingen roll vad du kallar det då. Sparande är det inte.

Dumt uttryckt av mig då, isf är det väl en investering. Man betalar för någonting idag som ger pengar i framtiden, det ger pengar genom minskade kostnader relativt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in