2023-02-21, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det som du kallar "marknaden" är ett gäng lobbyister från bankväsendet. Vad ska de säga? "Om inflationen fortsätter kommer RB höja till att vi till slut når 10% i boränta"? Det vågar de inte för de bryr sig bara om att casha från kunden och skiter fullständigt i om Svensson går i personlig konkurs.

Litar du på bilhandlaren också när han vräker ur sig "kompis bra deal den går 10 tusen mil till wallaaaah jag svär"?

Jag pratar om marknadsräntorna, som styrs av hur pengar placeras. Inte bankernas prognoser. Jag litar mer på att titta hur pengar placeras än vad som sägs i detta forum.

Om det nu är som du säger så skulle de "onda" bankerna medvetet förlora massa pengar för att lura Svensson. Känns det rimligt?
Senast redigerad av trickget 2023-02-21 kl. 06:13.
Citera
2023-02-21, 06:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej varför skulle ECB det?
Empiri ger inget stöd för det. FED har höjt tidigare och ECB legat kvar på 0 helt obekymrade.

Jag länkade för övrigt en liten artikel med en professor i Nationalekonomi som pekade på att studier visat att räntans påverkan på växelkursen var försumbar. I verkligheten vill säga.

Om det nu finns personer här som menar att verkligheten visar något annat så borde dom har kommit med sakliga kommentarer det detta. Men det kom 0 sådana.

Är det möjligen så att du ignorerar verkligheten och lutar dig mot fantasier?
Samma professor stod i januari 2022 och berättade att det skulle inte bli några större räntehöjningar och inflationen skulle lägga sig av sig självt.
Du får nog ta professorn med en skopa salt.
Citera
2023-02-21, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Han har haft fel i typ allt och är PRO skuldsättning varför ens föra vidare debatten?

RB kommer höja i April
Helt säker på det och då minst 50P
Nu börjar även banker trycka på det
Men fortfarande klarar Svensson betala lånen 3-5% är löjligt
Jag har haft 7,5% det kändes i plånboken men jag klippte mitt uteliv då o vips va pengar i ploskan igen
De som har det svettig nu är alla löpare efter 2019 som kör rörligt och hög belåning.
Gäller köpa billigt, ha koll på kvadratmeterpris, tomträtt vs friköpt, föreningens lån, lägenhetens hyra, liten brf eller stor bla
Göra lite klipp och sälja inom 2år så blir det alltid bra vinst
Oklart hur många promille på marknaden som jobbar såhär
Citera
2023-02-21, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
RB kommer höja i April
Jag har haft 7,5% det kändes i plånboken men jag klippte mitt uteliv då o vips va pengar i ploskan igen
De som har det svettig nu är alla löpare efter 2019 som kör rörligt och hög belåning.
Gäller köpa billigt, ha koll på kvadratmeterpris, tomträtt vs friköpt, föreningens lån, lägenhetens hyra, liten brf eller stor bla

Lite lätt osammanhängande resonemang. Menar du att man kan bottenfiska vissa objekt och sälja med vinst om 2 år?
Citera
2023-02-21, 06:57
Avslutad
Vilda Väsby får en ny mening
Citat:
-Statistiken stämmer med vår egen marknadsbild i Upplands Väsby. En villa som för ett år sedan kostade 8 miljoner är idag värd 6,4. Men de flesta villaägare tar inte förlusten på 1,6 miljoner, utan väljer hellre att övervintra, säger Johan Hjalmarsson, chef vid Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings lokala kontor i Upplands Väsby.

Han berättar att han möter högbelånade kunder som skulle förlora sitt bostadskapital om de sålde på dagens marknad.– Vissa har ju 85 procent belåning, och då är prisfallet på 20 procent inte roligt. Om de behöver bo någon annanstans, hyr de ut huset hellre än att de säljer det. Vi ser alltså en ny inlåsningseffekt.
https://www.svd.se/a/nQmrQd/villaagare-radda-for-miljonforlust-vantar-med-forsaljning

De är väl just dessa som får problem framöver..villaägare som köpt villor i okej men inte märkvärdiga områden för 6-8 miljoner. Vad händer när räntorna nu drar iväg? Ev renoveringsbehov-inga mer lån. Arbetslöshet? Skilsmässa?
Brukar inte dra till med sådana uttryck men fett onice alltså ! Kan de verkligen gå runt nästa vinter: hyra en lya dyrt i andra hand och försöka kräma ut total boendekostnad för villan och låta hyresgästerna i villan stå för elen..mm fett onice alltså!
Senast redigerad av lone star 2023-02-21 kl. 07:17.
Citera
2023-02-21, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

https://www.svd.se/a/nQmrQd/villaagare-radda-for-miljonforlust-vantar-med-forsaljning

De är väl just dessa som får problem framöver..villaägare som köpt villor i okej men inte märkvärdiga områden för 6-8 miljoner. Vad händer när räntorna nu drar iväg? Ev renoveringsbehov-inga mer lån. Arbetslöshet?
Brukar inte dra till med sådana uttryck men fett onice alltså ! Kan de verkligen gå runt nästa vinter: hyra en lya dyrt i andra hand och försöka kräma ut total boendekostnad för villan och låta hyresgästerna i villan stå för elen..mm fett onice alltså!

Det var ju någon korkad idiot som påstod att ”man köper och säljer ju i samma marknad”.

Hur ska man köpa om insatsen är förlorad?

Bostadspriserna ska ner tvåsiffrigt till i år. Vilket betyder att ännu fler kommer att förlora insatsen. Medelsvensson har 90 % av sin förmögenhet i bostaden. Medelsvensson är ruinerad innan året är slut. Vad hände med ”bostäder går alltid upp i värde”? Det kan ta ett årtionde innan marknaden återhämtat sig nominellt. Reellt kanske aldrig.
Citera
2023-02-21, 07:06
Medlem
Citat:

De är väl just dessa som får problem framöver..villaägare som köpt villor i okej men inte märkvärdiga områden för 6-8 miljoner. Vad händer när räntorna nu drar iväg? Ev renoveringsbehov-inga mer lån. Arbetslöshet?

Logiken. Övervintra. "Det blir bättre i vår". "Det blir bättre i höst". "Säljarna väntar tills marknaden stabiliserar sig". Desperation 101.

Under tiden kostar villan 5000 i el, 20 000 i ränta och 10 000 som försvinner i ett stort svart amorteringshål. Och villan förlorar 50 000 i värde varje månad.

Frågan är då: vad väntar man på? Att förlora 700 000kr/år på att "bo" eller riva av plåstret och sälja fortast möjligt?

Stackars överbelånade bolånetorsk.
Citera
2023-02-21, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det var ju någon korkad idiot som påstod att ”man köper och säljer ju i samma marknad”.

Hur ska man köpa om insatsen är förlorad?

Bostadspriserna ska ner tvåsiffrigt till i år. Vilket betyder att ännu fler kommer att förlora insatsen. Medelsvensson har 90 % av sin förmögenhet i bostaden. Medelsvensson är ruinerad innan året är slut. Vad hände med ”bostäder går alltid upp i värde”? Det kan ta ett årtionde innan marknaden återhämtat sig nominellt. Reellt kanske aldrig.

Nåt i den stilen. Läste nånstans att 70-80% av svenska mångmiljonärer är det pga pyramidspelet på bostadsmarknaden. Köp, måla väggar och slipa golven - sälj med 700k vinst.

Väldigt få som blir rika på ärliga saker som företagande eller väl placerade börsinvesteringar eller lönearbete.

Hur ska alla nysvenskar bli rika nu när bolånetåget har gått? Genom...

Vanligt (hederligt) arbete, företagande (skattefusk) eller prostitution?
Citera
2023-02-21, 07:32
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Var inne och kolla på blocket. Var säkert två dussin villor och radhus till uthyrning. Nästan samtliga riktiga kråkslott för väldigt höga kostnader. Känns väldigt tveksamt om de får dessa hus uthyrda. Kanske att nån klan av eu-turister eller större kollektiv av foodora bud kan tänka sig att dela på ett sånt hus.
Citera
2023-02-21, 07:51
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
RB kommer höja i April

Tror du överskattar svenskens förmåga att tänka ekonomiskt.

Senast igår hörde jag om ett par som köpt en ny bostad, innan de sålt sin egna.

I dessa tider är det sjukt riskabelt med potentiellt dubbla räntor och dubbla boendekostnader.
Citera
2023-02-21, 07:53
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Medelsvensson har 90 % av sin förmögenhet i bostaden.

Framförallt har man sett amortering som ett typ av sparande.

Men det sparandet har alltså utraderats.

Bostadsköp kommer gå till historiens svek.

Alla intryckta i pyramidspelet. Svettiga.
Citera
2023-02-21, 07:53
Avslutad
Ja det lät inte Bright ..Såvida de inte köper en bostad som är värd Max hälften av vad bostaden de säljer är värderad till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in