2023-02-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
När du pratar om "grundterminen" antar jag att du avser grundåren. Där har vi 12 tentamen (1 varje termin, 12 terminer). Vet inte riktigt vad du menar när du pratar om andra saker än kompetens som kan påverka betyg, om du menar flyt så är det nog riktigt osannolikt att någon kan ta sig igenom 12 terminer med bra betyg tack vare tur.

12 terminer borde väl innebära 6 års studier (2 terminer, höst och vår, per år)? Vilket juristprogram pratar du om?
Citera
2023-02-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
12 grundterminer? Nu får du väl ändå lära dig att räkna? Eller går du ett juristprogram som är mer än 6 år långt?

Jag vet inte vad jag ska säga den där var pinsamt även för en juriststuderande

I mitt försvar så är det måndag
Citera
2023-02-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
Jag vet inte vad jag ska säga den där var pinsamt även för en juriststuderande

I mitt försvar så är det måndag

Vänta va? Nu hänger jag inte alls med.
Jag får det också till 12?
Citera
2023-02-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan23

Med fördjupningskurserna ser det ut att bli 12, men eftersom man läser två 15 HP-kurser under termin 7 eller 8 blir det ju 14.
Sen blir det väl fler om folk skriver omtentor etc
Citera
2023-02-20, 22:03
Medlem
Bocconis avatar
Citat:

Ett år består av två terminer och utbildningen är väl på 4,5 år?
Citera
2023-02-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wickels
Med fördjupningskurserna ser det ut att bli 12, men eftersom man läser två 15 HP-kurser under termin 7 eller 8 blir det ju 14.
Sen blir det väl fler om folk skriver omtentor etc

Men det beror väl på vilka 15 HP- kurser man läser? Alltså vissa kan ju vara längre än andra
Citera
2023-02-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Ett år består av två terminer och utbildningen är väl på 4,5 år?

Fattar fortfarande inte hur det inte blir 12 (eller 14?)
Citera
2023-02-20, 22:08
Medlem
Citat:
Men det beror väl på vilka 15 HP- kurser man läser? Alltså vissa kan ju vara längre än andra

Jo det har du ju rätt i! Men vissa kan ju ha tagit studieuppehåll också
Citera
2023-02-20, 22:11
Medlem
Citat:
Jo det har du ju rätt i! Men vissa kan ju ha tagit studieuppehåll också

Fast vad har det med saken att göra? Man skriver väl ändå inte tentor när man har studieuppehåll?
Citera
2023-02-20, 22:16
Medlem
Citat:
Fast vad har det med saken att göra? Man skriver väl ändå inte tentor när man har studieuppehåll?

Men man kan väl skriva omtentor? Snälla någon haha
Citera
2023-02-20, 22:42
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Men man kan väl skriva omtentor? Snälla någon haha
Men herregud. Vissa verkar blanda ihop kurser och terminer och år hejvilt.

En TERMIN pågår i 20 veckor och ger vid helfartsstudier 30 hp.

Varje läsår består av två terminer, en på våren och en på hösten. Totalt alltså 60 hp.

Antalet TENTAMINA (tentor) och KURSER kan variera hejvilt mellan olika lärosäten. Vissa lärosäten har 3-4 kurser per termin och i stort sett alla kurser avslutas med en tentamen. Andra lärosäten har en terminskurs på 30 hp som (antar jag) avslutas med en feting-tenta.

Juristprogrammet är på 4,5 år eller, uttryckt i terminer, NIO terminer, och 270 hp.

Av dessa 9 terminer består de 6 första terminerna ( = 3 år = 180 hp) av grundkurser (om det finns variationer så är det utanför min kännedom).

Alltså kan antalet kurser och tentamina variera ordentligt. På ett lärosäte kan en termin innebära 4 st 7,5 hp-kurser med tentor till varje kurs, medan på andra lärosäten kan hela terminen tentas av i en 30 hp tenta (teoretiskt sett; jag antar att terminskurser även innehåller diverse andra examinerande moment).

Frågor på detta?
Citera
2023-02-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Men herregud. Vissa verkar blanda ihop kurser och terminer och år hejvilt.

En TERMIN pågår i 20 veckor och ger vid helfartsstudier 30 hp.

Varje läsår består av två terminer, en på våren och en på hösten. Totalt alltså 60 hp.

Antalet TENTAMINA (tentor) och KURSER kan variera hejvilt mellan olika lärosäten. Vissa lärosäten har 3-4 kurser per termin och i stort sett alla kurser avslutas med en tentamen. Andra lärosäten har en terminskurs på 30 hp som (antar jag) avslutas med en feting-tenta.

Juristprogrammet är på 4,5 år eller, uttryckt i terminer, NIO terminer, och 270 hp.

Av dessa 9 terminer består de 6 första terminerna ( = 3 år = 180 hp) av grundkurser (om det finns variationer så är det utanför min kännedom).

Alltså kan antalet kurser och tentamina variera ordentligt. På ett lärosäte kan en termin innebära 4 st 7,5 hp-kurser med tentor till varje kurs, medan på andra lärosäten kan hela terminen tentas av i en 30 hp tenta (teoretiskt sett; jag antar att terminskurser även innehåller diverse andra examinerande moment).

Frågor på detta?

Men nu påstår du alltså att vissa lärosäten, till exempel UU, har 18 tentor? Eller förstår jag dig rätt då? 1 tenta per termin, så 9 x 2 = 18? Logiskt när man ställer upp det så, men jag tycker det låter som extremt mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in