2023-02-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De som har mest jobbigt är nog bubbelpratare som noterar att hushållen mer eller mindre struntar i räntehöjningarna och fortsätter spendera så att KPI hålls uppe.
Det är en svår missbedömning de gjort. I deras värld skall räntan knäcka hushållen. Och då blir det jobbigt när hushållen är oberörda.

Det bottnar nog i att bubbelpratarna själva överlag verkar maniskt livrädda för prisnedgång. Dom kan inte äga något eftersom det kan falla i pris. Och skulle det ske är det naturliga för dom panikförsäljning. Och så tror dom att alla andra är likadana.

I bubbelpratarnas värld är det inte så. Där har alla köpt på toppen och lånat 85%, samt lånat i smyg till kontantinsatsen.

I verkligheten är hushållens nettotillgångar ca 21 300 mdr. Bruttotillgångarna 26 800 mdr och skulderna 5 200 mdr
I bubbelpratarnas värld är hushållens nettotillgångar i bästa fall 0 kr.

Innehavstiden för villa har jag sett är ca 30 år. De som säljer nu har typiskt haft villan sedan 2003. Då har priset stigit med en så där 220%.

Glöm inte att "alla" dessutom lånat upp sitt befintliga hus för att konsumera extra enligt tråden
Citera
2023-02-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Jag tycker du målar upp en mer extrem bild än nödvändigt, men din agenda är tydlig, dvs spy galla över personer som äger och har lån på sin bostad. Vad denna bitterhet grundar sig i vet jag inte, men den är uppenbar. Kanske bitter eftersom du har en hyreslägenhet och "missade tåget" för att köpa en bostad och nu blir det för dyrt att kliva in med 5% ränta..?

Uppenbart att det sitter ett gäng förlorare här i sina sunkiga hyresrätter och hoppas de äntligen ska få revansch. Att i princip alla bostadsägare redan räknat med högre räntenivåer än såhär fattar de inte, då de själv saknar den långtidsorientationen som krävs för att ha ett ägt boende.
Citera
2023-02-20, 12:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Underliggande inflation ökar. I april får vi naturligtvis en räntehöjning på 0.5%.
Räntehöjning kan det bli. Men ang inflation får man titta nuvarande takt.
Månad till månad omsatt till årstakt (ja, det är brusigt).
* KPI -13.2% Dvs svåra prisfall
* KPIF -15.6% Dvs svåra prisfall
* KPIF-XE +4.8%. Inte nere på 2% än.

Citat:
Innebär att förstagångsköparna ska hålla sig borta från marknaden ett bra tag till. Åtminstone under 2023.
Beror väl på vad dom hittar. Jag har en yngre släkting som köpte i centrala Stockholm nyligen. Bra lägenhet för dom.

Citat:
Ett uppdämt säljbehov kommer senare tvinga säljarna ut på marknaden.. Då kan det vara köpläge.
Var har du hittat det där uppdämda säljbehovet?

Citat:
Och inflationen äter för närvarande inte upp lånen som vissa verkar tro.
Så länge lönen ökar så minskar lån/lön. Utan att man behöver amortera.
(Sedan är den minskningen inte gratis. Men det vet jag inte om någon påstått heller).
Citera
2023-02-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Glöm inte att "alla" dessutom lånat upp sitt befintliga hus för att konsumera extra enligt tråden

En typisk WT-projicering. Bara för att de antagligen hade belånat sitt hus för att bekosta massa frivolös konsumtion om de hade möjligheten, så tror de att ansvariga bostadsägare hade gjort det.
Citera
2023-02-20, 13:10
Medlem
Hardstekts avatar
Nu är ju även husleverantörs-sidan uppblåst av lågräntelån.

Men ett nybyggt hus kostar minst 3mille + tomt. Däromkring tror jag botten ligger i de allt mer stökiga storstäderna.

Hur nära det vi hamnar vet jag ej.
Citera
2023-02-20, 13:54
Medlem
Jag har följt tråden i flera månader nu och måste bara säga att vissa BLT är helt skadade vad är det för fel på er? Ni sitter och argumenterar dynga dag ut och dag in. Ni vet vilka ni är. Aldrig kommer ni med några vettiga argument utan alltid samma substanslösa fantasier som att vanliga knegare får räntekostnader på 20k i månaden snackar ni runt som att det knappt har någon påverkan. Jag kan lova er att om vanliga svenssons i hundratusental skulle ha amorteringar på 20 lök i månaden så har vi en mörk och djup lågkonjunktur framför oss. Ni har gjort bort er och jag har sett allting vi alla vet.
Citera
2023-02-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Jag har följt tråden i flera månader nu och måste bara säga att vissa BLT är helt skadade vad är det för fel på er? Ni sitter och argumenterar dynga dag ut och dag in. Ni vet vilka ni är. Aldrig kommer ni med några vettiga argument utan alltid samma substanslösa fantasier som att vanliga knegare får räntekostnader på 20k i månaden snackar ni runt som att det knappt har någon påverkan. Jag kan lova er att om vanliga svenssons i hundratusental skulle ha amorteringar på 20 lök i månaden så har vi en mörk och djup lågkonjunktur framför oss. Ni har gjort bort er och jag har sett allting vi alla vet.

Kvacksalvare. Total oförmåga att sätta sig in i svenssons sits. Ingen bryr sig om att 50 åringar klarar sig. Det är överbelånade unga 30 åringar med barn som slaktas. Och de har inte millar. De har gått all in i sitt radhus för det "är en bra investering".

Liksom och fanders fattar inte det.
Citera
2023-02-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Räntehöjning kan det bli. Men ang inflation får man titta nuvarande takt.
Månad till månad omsatt till årstakt (ja, det är brusigt).
* KPI -13.2% Dvs svåra prisfall
* KPIF -15.6% Dvs svåra prisfall
* KPIF-XE +4.8%. Inte nere på 2% än.
.

Finns det någonstans man kan titta på månad till månad omsatt till årstakt historiskt eller måste man sitta och räkna om det själv? Känns ju mer intressant att kolla på.
Citera
2023-02-20, 14:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
På rak arm vet jag tre st som lånat upp pengar på huset för att bygga pool.
Kör man en gjuten och kaklad pool så blir det en slant. Men de ”finns” inte tydligen.
Citera
2023-02-20, 14:04
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Nu är ju även husleverantörs-sidan uppblåst av lågräntelån.

Men ett nybyggt hus kostar minst 3mille + tomt. Däromkring tror jag botten ligger i de allt mer stökiga storstäderna.

Hur nära det vi hamnar vet jag ej.
Jag säger inte emot dig, men tycker man kan betona just ordet "minst". Med 3 mille är det en lättbyggd tomt (vilka brukar vara dyrare eftersom de är billigare att bygga på), med ett av de billigare halv-prefab-husen utan något tillval.

Med markarbeten, anslutning av kommunal VA, lagfart, pantbrev, byggel, byggavgifter, och en skälig standard på huset är det nog snarare 4 MSEK för en familjevilla, 3,5 för ett mindre enplanshus.
Komplett med garage, förråd, trädgård etc. hamnar det snarare kring 4-4,5 för ett nybyggt men ganska normalt Svensson-hus. Och det kan lätt bli dyrare med dyrare markarbeten, en husutvecklare som vill gå med vinst, etc..
Senast redigerad av Sorken80 2023-02-20 kl. 14:08.
Citera
2023-02-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhiteSheep
Finns det någonstans man kan titta på månad till månad omsatt till årstakt historiskt eller måste man sitta och räkna om det själv? Känns ju mer intressant att kolla på.

Här kan man kika: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-faststallda-tal-1980100/

Notera att det kan vara värt att kika på månadsdata också då det kan finnas lite månadsvariationer i KPI.
Citera
2023-02-20, 14:31
Avslutad
Man ska ha i åtanke att när de kommer till låna på bostaden för konsumtion så har mycket skett indirekt vid försäljning.

Vinst 1 miljon, nya kontantinsatsen är 800k. Behåller 200 k och bränner på resa, tv och restaurang.

Därav beskrivningen att många "känt sig så rika".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in