2023-02-20, 18:30
Medlem
Det stora raset kommer inte börja i "mellan-segmentet". Detta då svenne-banan och välintegrerade babbarna (än så länge) verkar få behålla jobben. Räntehöjningarna klarar i princip alla, el-räkningarna likaså. Varslen för denna grupp ( dem med 4-7 mille i banklån) har ännu inte kommit mer än i smått.

Raset på bostadsmarknaden kommer förmodligen börja i det betydligt högre pris-segmentet där folk har banklån på 10-15 mille. För dessa svider räntehöjningarna rejält och kommer tvinga ut väldigt många objekt ut på marknaden.

Fallande priser per m2 för det "finare kvarteren"/objekten kommer självklart återspeglas på resten av marknaden. Troligen samtidigt som varslen kommer som lök på laxen för bolånetorskarna.

Allt är upplagt för "en perfekt storm". Håll i hatten! Det kommer bli åka av!
Citera
2023-02-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är väl en rimlig slutsats!

Björnarna går hellre in i ide resten av 20-talet än att bita i sura äpplen. Är ju inte unikt BLT-svenskt heller utan kallas förlustaversion och är djupt mänskligt.

Även om vissa skulle uppnå bättre livskvalitet av att sälja utan vinst/med förlust och byta bostad redan idag.

Ja, det tror jag med. Frågan är bara hur länge det skulle funka rent praktiskt, mht andrahandsuthyrningstider osv när folk vill flytta ihop och inte "kan". Just nu tycks det komma ut mycket på andrahandsmarknaden, frågan är hur många av de som hyr ut som kan föra över räntekostnader etc. på hyresgästen fullt ut.
Kan ju vara så att andrahandsmarknaden paradoxalt nog på många ställen just nu är i en slags "balans".

Sedan suger ju livet också för förstagångsköparna pga säljare som inte vill släppa till annat än ATH-priser, trots ränteökningarna. Stiltjen drabbar alla, förutom dom som parkerat sig i det sista boendet (innan 'hemmet'/graveyarden).
Citera
2023-02-20, 19:03
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
En rent hypotetisk fundering som ni gärna får skjuta i sank om ni tycker den är fel.

Vore inte det bästa scenariot att räntan förblir någorlunda låg men att bostadspriserna sjunker med mellan 40-50 %?

Det viktiga är ju att folk har råd att bo kvar och det har man ju så länge räntorna inte når sjuka nivåer, oavsett hur mycket värdet på ens bostad sjunker.

Det bra med kraftigt lägre bostadspriser är ju dels att nya köpare kan komma in på marknaden till mer humana priser och dels att belåningen successivt skulle sjunka inom privat sektor, vilket är viktigt för landets finansiella stabilitet.

Och så en bubblare som kanske provocerar en del. Med sjunkande bostadspriser skulle inte lika mycket pengar allokeras inom fastighetssektorn utan förhoppningsvis istället till mer produktiva investeringar i sektorer där andelen R&D är högre.

Jaja det vara mina två ören i den här diskussionen.

Ge mig ris eller ros

Varför skulle priserna falla med 40-50% om räntan hölls låg?
Citera
2023-02-20, 19:03
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag tycker det bästa scenariot hade varit om priserna står mer eller mindre stilla under en lång tid. Då skulle få personer bli inlåsta i sitt boende och de reala priserna kan komma ner till en lägre nivå.

Allra bäst hade varit om marknaden varit något mer reglerad. Som utomlands!

I stil med 30 år avbetalt.

I Sverige är det ett pyramidspel!

Vem ska fylla på underifrån?

Vem ska kunna låna till samma summa som de som betalat högst 2017-2021 har gjort?

Bankerna är totala vinnare nu med fastklämda låntagare! Fastklämda konsumenter – låntagare i psykos!
Citera
2023-02-20, 19:05
Medlem
Kan det bli bullwip-effekt i inflation tror ni?
Precis som i elpriset?
Citera
2023-02-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Allra bäst hade varit om marknaden varit något mer reglerad.

Vad är grejen med att kommunister dras till den här tråden som flugor till koskit?
Citera
2023-02-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Men är du dum på riktigt? Vad fan har din pension med bostaden att göra? Pensionen är decennier bort. Pensionen är inte behäftad med lån som kan ruinera en. Bor du i din pension? Din analogi är genomkorkad. Kan din pension göra slut med dig så du måste hitta nytt boende när lånet är större än värdet på bostaden?

Jag gör det
Jag bor i min pension
Efter jag sålde min 4:e lya och skattat för vinst har på kontot 3miljoner Jag började min resa 2007 men ett lån på 600tkr för köpa renovera sälja lyor så här står jag nu
Förstår inte varför vi som äger bostadsrätter är förlorare???
Jag kan väl hyra nu om jag vill och trycka in min vinst på nån räntefond, men jag vill inte bo i en sunkig lya utanför orten i sthlm just nu.
När jag går i pension om 20År flyr jag landet med pengarna och ev jobbar på sommaren i Sverige.

Skulle det bli bokrasch och bostadsrätter säljs för 1krona har Sverige mkt större problem.
Så jag fotsätter köpa billiga sunkiga bostadsrätter i sthlm renovera till lyx och göra 500K varannatår

Puss ni som inte har pengarna i rull, men mkt svett blod och logistik går det.
Citera
2023-02-20, 19:26
Medlem
Citat:
En rent hypotetisk fundering som ni gärna får skjuta i sank om ni tycker den är fel.

Vore inte det bästa scenariot att räntan förblir någorlunda låg men att bostadspriserna sjunker med mellan 40-50 %?

Det viktiga är ju att folk har råd att bo kvar och det har man ju så länge räntorna inte når sjuka nivåer, oavsett hur mycket värdet på ens bostad sjunker.

Det bra med kraftigt lägre bostadspriser är ju dels att nya köpare kan komma in på marknaden till mer humana priser och dels att belåningen successivt skulle sjunka inom privat sektor, vilket är viktigt för landets finansiella stabilitet.

Och så en bubblare som kanske provocerar en del. Med sjunkande bostadspriser skulle inte lika mycket pengar allokeras inom fastighetssektorn utan förhoppningsvis istället till mer produktiva investeringar i sektorer där andelen R&D är högre.

Ge mig ris eller ros

Det får nog bli ris i det här fallet. Problemet är att du inte visar på hur det logiskt ska gå till.

För egen del hade jag tyckt att det hade varit bra om Ferraris och Västerbottenost sjönk 90% så jag hade haft pengar över; låter inte det nice?
Citera
2023-02-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Bostäder går bara upp

satir.

Du verkar verkligen inte fatta att bostäder är över för gott. Eller länge i alla fall.

Eftersom du inte fattar att bostäder också kan gå ner ska jag förklara för dig hur det ligger till.

Liksom fb har en massa Investor B aktier. Marknaden tycker den är värd 205 kr styck.

Liksomfb har gått all in och köpt för alla pengar han har. Dessutom är 80% av köpet finansierat med kredit. Ett värdepapperslån, eller ja bolån.

Nu vill han sälja aktierna pga för dyrt att finansiera krediten som kostar 5% i ränta. Han lägger ett säljblock på 260kr. Inte en jävel vill köpa hans block. En person kommer med bud 204kr, då blir Liksomfb sur. Nä han tar ner annonsen.

Istället får han höja sin swishgräns och fortsätta fylla på sitt Avanzakonto med halva lönen varje månad för att betala sin kredit (värdepapperslån/bolån).

En sån pajas
Citera
2023-02-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Hoppas nu RB sätter in ett extra möte i början av Mars där räntan höjs 50p efter dagens siffra om skenande kärninflation. Då kan vi inte fortsätta att ha en kristränats. Kronan måste stärkas annars kommer vi bara importera ännu mer inflation.

Kronan gick ju som en Tesla idag, har jag missat att RB haft ett extrainsatt möte? Eller kan det finnas andra faktorer?

Skenande kärninflation, tillåt mig småflina.

Att du vill sänka hela ekonomin för att du är bitter får ju stå för dig, men jag tycker det är osmakligt.
Citera
2023-02-20, 20:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Ge mig ris eller ros
Vad skall leda till att folk betalar mindre för bostäder?
Eller har du hittat ett sätt att producera bostäder till halva priset?
Citera
2023-02-20, 20:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kronan gick ju som en Tesla idag, har jag missat att RB haft ett extrainsatt möte? Eller kan det finnas andra faktorer?

Skenande kärninflation, tillåt mig småflina.

Att du vill sänka hela ekonomin för att du är bitter får ju stå för dig, men jag tycker det är osmakligt.
Signaler om högre svensk styrränta än tidigare spått lyfte kronan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in