2023-02-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Hoppas du kommer ihåg det här förvirrade inlägget när Storm Shadow missilerna haglar och gör rysk logistik omöjlig. Kommer bli HIMARS 2.0.

8-9 himars?

Himars har varit bra för Ukraina men du är en efterbliven ukrainarunkare.

OMG din blåsta nolla som luras över dessa 19åriga fjunisar i Ukrainas propagandamaskin som lägger ut videos från drönare på fälten. Det där är mindre än 1% av dödsfall på båda sidor och ryssarna gör det i ungefär samma omfattning som ukrainare.
Citera
2023-02-20, 18:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Billig olja? Billig gas? Vad tror du?

Før lite. Den billiga oljan och speciellt gasen kommer Kina att få ændo. Man har tappat marknaden i væst.
Citera
2023-02-20, 18:20
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
De ska till Odessa och sedan Moldavien.

Kanske Vitryssland får ta Moldavien?
Hur ska de komma till Moldavien. Genom Ukraina eller via Polen-Slovakien-Rumänien?
Citera
2023-02-20, 18:20
Medlem
Citat:

Det köper man ju redan. Vad skulle Kina vinna på att ge sig in i kriget på Rysslands sida?
Citera
2023-02-20, 18:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att Putin vill sätta näringslivet på krigsfot (samtidigt som han kan skylla på industrin att kriget inte har gått optimalt) för att få i gång produktion av allt som behövs - fr a artillerisystem, stridsfordon, ammunition och soldatutrustning. Ryssland verkar ha lagt ned allt som har med flotta och flygvapen att göra. Vilket nog inte är någon vidare bra taktik om man vill vinna ett tredje världskrig mot Nato.

Mobiliseringen har nu blivit en "smygmobilisering". Det är politiskt omöjligt att säga "nu kallar vi in 500 000 till." Istället så sker det inkallningar nu hela tiden som syftar till samma effekt, men utan att det har proklamerats. Problemet med detta är att det nya manskapet sipprar in som genom små rännilar istället som en stor flodvåg. Men vad ska Putin göra?
Kanske en mindre hysterisk variant på det legendariska Sportpalast-talet? Nu har Ryssland visserligen starkt begränsade offensiva möjligheter om man vill bedriva ytterligare krig i andra länder, men andemeningen skulle kunna vara densamma (som när Goebbels talade). Hela samhället ska mobiliseras för att möta hotet från en stark motståndare. Man kan alltid hänvisa till uppoffringarna under Det stora fosterländska kriget. Ett syfte med att slå på den riktigt stora trumman är att försöka få folket med sig.

Mer repression att vänta om Ryssland ska ställa om till krigsekonomi. Rent militärt har jag svårt att se några realistiska förändringar som snabbt avgör kriget till rysk fördel. Utnötningskrig är Rysslands chans, och då behövs en krigsindustri som fyller vissa behov.
Citera
2023-02-20, 18:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
På rysk TV har man startat en countdown-timer tills Putins tal imorgon

På en billboard i Moskva visades idag bilder på rysk militär tillsammans med orden:
"Moscow is preparing for tomorrow's historic day. There will be no turning back. 21.02.23

Putins allierade Lukashenko spenderade helgen i Ryssland och samankallade sitt säkerhetsråd så fort han kom tillbaka till Belarus

Någon som sitter på skvaller om vad detta kan handla om?
Total krigsförklaring mot Ukraina vid horisonten månne

Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Blir det total krigsförklaring kommer detta kriget bli mycket grymt. Putin har inte råd att stryk av Ukraina och Ukraina kommer att slås till siste man. Lägger man till att mer och kraftigare vapen tillförs så kommer detta inte sluta bra för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Måste ju vara något allvarligt/viktigt annars blir det en stor antiklimax.
Vid tidigare uppträdanden av Vladimir "den store" så sitter man efteråt och undrar vad det egentliga syftet var med det uselt regisserade spektaklet. Reklam över Moskva, rockstjärnor och dittbussade statsanställda är för att blåsa upp diktatorn Putins vacklande popularitet. Det uppseendeväckande är att han ens vågar visa sig live. Måhända utspelar sig showen bakom skottsäkert glas
Putin är väl så illa tvungen att krypa ur bunkern och visa sig för det ditmanipulerade folket åtminstone en gång om året. Den traditionella "utfrågningen" fegade han ur i år.

Undrar om han har har sina högklackade specialskor och den Italienska 160 000- kronorsjackan (två ryska årslöner) på sig denna gång?

Edit: Som Blot-Sven mycket riktigt påpekade så är syftet med att slå på den riktigt stora trumman är att försöka få folket med sig. För oss icke ryssar blir det bara ett löjligt jippo som får en att tänka på hysteriskt klappande nordkoreaner
Senast redigerad av Taggad 2023-02-20 kl. 18:49.
Citera
2023-02-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kanske en mindre hysterisk variant på det legendariska Sportpalast-talet? Nu har Ryssland visserligen starkt begränsade offensiva möjligheter om man vill bedriva ytterligare krig i andra länder, men andemeningen skulle kunna vara densamma (som när Goebbels talade). Hela samhället ska mobiliseras för att möta hotet från en stark motståndare. Man kan alltid hänvisa till uppoffringarna under Det stora fosterländska kriget. Ett syfte med att slå på den riktigt stora trumman är att försöka få folket med sig.

Mer repression att vänta om Ryssland ska ställa om till krigsekonomi. Rent militärt har jag svårt att se några realistiska förändringar som snabbt avgör kriget till rysk fördel. Utnötningskrig är Rysslands chans, och då behövs en krigsindustri som fyller vissa behov.

Frågan är ju om befolkningen godtar att leva i misär för att bedriva ett krig som ändå många i Ryssland förstår är onödigt? Visst många har köpt propagandan eller delar av den men stora delar av Rysslands befolkning har ändå haft tillgång till information bl.a via internet i över 20 år och många av de bör förstå att "hotet från väst" är en propaganda konstruktion.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Ryssar har humor :

A Telegram account managed by Russian army and naval servicemembers, Zapiski michmana Ptichkina, noted ironically that Biden had reached Kyiv before Russian President Vladimir Putin. “Almost a year after the beginning of the Special military operation, we are waiting in the Russian city of [Kyiv] for the president of the Russian Federation, but not for the [President of the] United States,” it said

https://edition.cnn.com/2023/02/20/europe/russia-reaction-biden-ukraine-visit-intl/index.html
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Det köper de ju redan. Om de skulle förlora marknaden i väst, så behöver de inte så mycket olja heller. Då är ju den posten obehövlig.
Citera
2023-02-20, 18:29
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Historia kan vara bra att ha med då man ska döma någon. Du kan ju fråga dig vilka Ukraina har mest gemensamt med och det kommer att bli ett plågsamt uppvaknande för dom. EU och USA var inte bara guld och gröna skogar utan man ser ner på dom med precis som man ser ner på alla slaver.

Ukraina skulle ha vårdat gåvan från Sovjet och inte istället påbörjat detta bråk och hat mot Ryssland och sina egna etniska och rysktalande medborgare. Då hade Ryssland kunnat fortsätta att hyra marken för flottbasen på Krim precis som USA hyr på många andra underliga ställen som Kuba. Ukraina och Ryssland hade kunnat fortsätta bedriva handel som som vänner med en lång gemensam historia och folk, slaver.
]

Nu tänkte jag att vår debatt var över, då de fakta som du pratade, var indicier. Vi pratade om att du hade fakta om att Polen skulle annektera västra Ukraina. Minns du?
Men ok…

Jag tycker det är märkligt att den attackerade, skulle ha gjort ett annat val.
Låt oss tänka annorlunda. Skulle inte ryss-land ha tänkt på följande saker?
1. Varför är våra grannar rädda för oss?
2. Vad kan vi göra annorlunda. Vad kan få de att se oss som ett bra alternativ?

Länder ansöker till Nato och även till EU.
För att de ser en fördel och framtid för sig och sitt land.

Den första delen. Vad vet jag (och du?) om vad som är bäst för Ukraina?

Jag har inget grundhat mot vare sig EU eller Nato. Det kanske skiljer oss åt?
Citera
2023-02-20, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men dom har inte samma status. Men den stora förlusten skulle bli för Kina om tillverkningen av dem försvann. Om Tesla flyttade sin nybyggda fabrik från Kina. Apple har redan börjat flytta ut produktionen. Samma kan ske med alla andra västprodukter man tillverkar. Av de Kinesiska produkter man exporterar till väst, är det bara Huawei som jag faktiskt känner till. Sen vet jag att de säljs kinesiska moppar och bilar men de har ingen högre status och bilarna får dåliga recensioner. Jag vet inte ens om jag sett en kinesisk bil efter vägarna, som jag minns.
Du kommer har mycket att lära dig och upptäcka, det hör jag.

Men den lilla kunskap du besitter, läs mer skriv mindre och framförallt var ödmjuk Kina är här för att stanna.
Citera
2023-02-20, 18:32
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte vad du skriver om här och jag undrar om du vet det själv.

Du har en fantastisk förmåga att vandra runt hela jorden, i dina svar och landa i något helt annat, än vad frågan var.
Polen.
Annektera västra Ukraina.
Fakta.

Det är lösenord på din undran och mitt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in