Citat:
Ursprungligen postat av
DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.
Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.
Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.
För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.
Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.
Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?
Vad gör man åt det här?
Är det rättvist?
Hyran äter upp en hel del, där är en del av problemet idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
unjgbnurdoel
Till viss del är fattigdom ett "mind set". En student som knappt har mat för dagen är extremt fattig jämfört med arbetare, men samtidigt är de rika rent själsligt. De lär sig vända på slantarna, de är ärliga, de är hårt arbetande, de är målmedvetna, de lär sig göra saker själva istället för att bara kasta pengar på problemet.
Den absoluta botten i samhället är allt som oftast lata och lågbegåvade, och istället för att disponera de pengar de har, så försöker de larpa rika. Istället för att spara pengarna de har, så måste även de åka på all inclusive-resor varje år, ha en lika dyr bil som rikare, köpa nya kläder, osv.
Det här är ju något vi ser hos många idrottsmän och lottovinnare. De har inte haft pengar tidigare, så när de plötsligt får en miljon i handen, så köper de den senaste sportbilen och en massa blingbling istället för att investera de i något hållbart.
Och så har vi droger, alkohol och tobak. Om du inte har råd med mat, så kanske du ska lägga drickandet på hyllan tills du har löst ekonomin.
Kloka ord från dig. Jag är själv fattig, har ett låginkomstjobb men trivs med det. Jag sparar pengar och har stålkoll på ekonomin och kunde till och med köpa mig en fabriksny bil bara för nöjes skull. Röker och dricker icke.
Citat:
Ursprungligen postat av
DipsMedSlips
Alkohol och droger är det första man ska sluta med. Inte bara så kostar det mycket pengar att bruka dessa, de försämrar även ens omdöme vilket gör att man blir än mer slösaktig i andra privatekonomiska spörsmål. Man köper mer snabbmat, blir mer ångestfylld och tror att nya kläder och lyxvaror ska förbättra ens mående. Sedan jag slutade dricka alkohol har jag mått så mycket bättre, varit piggare och slutat köpa skit.
Bra jobbat mannen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Fast unga svenska män har ju oändliga möjligheter att utbilda sig så att de slipper ta lågbetalda skitjobb. Det måste inte vara akademiska studier. En yrkesutbildning till exempelvis rörmokare, snickare eller elektriker ger stora möjligheter att leva ett bra liv.
Ett vanligt arbetaryrke som typ de du nämner ger helt okej levnadsbetingelser. Själv har jag till och med jobbat inom restaurang och även inom vården och fått helt okej lön med övertid och helger.

Vill man så kan man, jag lovar.