2023-02-19, 22:30
Medlem
NPCversion1.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Bara för att man är "pank", behöver man inte vara i fattigdomstillståndet som du beskriver och man behöver inte heller vara smart för att ta sig till välståndet. Diciplin underlättar.

Diciplin behöver inte korrelera med förmågan att se uppskjuten belöning. Men jag har märkt att personer som tjänat mer än jag, har gjort sig fattiga i sin totala oförmåga att kunna skapa uppskjuten belöning och diciplin att jobba mot "målet", vad det nu må vara.

Disciplin är inte enkelt. Fråga er själva; är era nyårslöften fortfarande på tapeten?
Citera
2023-02-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
JO, för jag måste betala bränsle till mitt fordon för att kunna köra till/från jobb för att tjäna pengar för att betala räkningar. Men eftersom mat, el och bränsle är rövdyrt i detta diktaturlandet, så räcker inte lönen till allt det utan då måste jag ta från något annat. Mat måste jag ha, el måste jag ha, så andra räkningar/lån blir då istället lidande med en slavlön, för utan bränsle blir det inte FLER löner. Tillbaka på ruta ETT igen, fast med mer skulder.

Dessutom har jag inte fått svar på min fråga om min tid, energi och kunnande inte är lika mycket värt som andras som får rätt löner och som är jämnlika mig i kunskap, erfarenhet och ålder?

Jag lider med dig.
Jag har det inte fett heller, men jag är inte riktigt där att jag måste välja vilka räkningar jag inte ska betala. Jag har trots allt en heltidslön, men frun har inte det och hon har inte heller a-kassa då hon varit sjukskriven så länge.

Men ja,saker har blivit snordyrt, så min lön räcker inte riktigt till, men har dragit ner sjukt mycket på saker och ting.
Citera
2023-02-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NPCversion1.0
Disciplin är inte enkelt. Fråga er själva; är era nyårslöften fortfarande på tapeten?

Vilka löften? Ska man göra löften på nyårsafton?
Trodde bara puckon höll på så.
Citera
2023-02-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Äger du ditt boende och är det ett hus???
Då har du massor av möjligheter.
Hyr boendet och det är ett hus. Oavsett vilket så flyttar jag inte. Det finns gränser.
Citera
2023-02-19, 22:37
Medlem
Tjänstepension gynnar höginkomsttagare tex genom att över ett visst inkomstbelopp ökar andelen av lönen mkt. Jag har dålig koll på exakta siffror men typ: (detta är ett räkneexempel!!!)
Årsinkomst 350 000. 1 % av lönen i pension.
Årsinkmost 700 000 5 % av lönen i pension.
Tror fasen att höginkomsttagare inte blir fattigpensionärer...

Sen... Vem är fattig? Vem klassas som fattig? Vilka val har man gjort för att hamna där (utb)? Vilka val har man inte valt? Sjukdom osv.

Jag föddes inte med silversked i mun. Betalade mitt körkort själv efter sommarjobbslön. Har bara hyrt boende men har försökt spara ihop kontantinsatser men fick ändå inte låna trots bättre än medel-lön och en egenhändigt sparad kontantinsatspå 15 %. Men har ändå i många år levt på små medel och sparat mkt. Fast i hyresrätt. Aldrig velat ta konsumtionlån , köpt allt för sparade pengar inkl bilar. Jag har aldrig varit snål men sparsam och planerar framåt. Är det extrapris på nåt man tjänar mkt på tar jag så det räcker hela månaden. Har nog inte köpt ost på fullpris på mååååånga år.

En vanlig dag i mataffären, kan jag titta i andras varukorg och höja ett och annat ögonbryn. Hur mkt pengar lägger yngre Svensson på energidryck? Kvarg? Gymkort? Fancy träningskläder?

Grannen som haft ett tufft liv med sjukdom och ett lågavlönat jobb/arbetsprövning klagar ofta över den dyra maten etc. Samtidigt som hon tänder en till cigarett.
Citera
2023-02-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Även om du personligen blir statsminister idag så tar det flera år att få igenom de ändringar du efterfrågar.

Under tiden du väntar på att Sverige ska fixas kommer du bygga upp miljonskulder och ändå tvingas lämna ditt hus i slutändan.

Det är lika bra att ta tjuren vid hornen och vara proaktiv.

Byt boende till ett där du har råd att jobba.
Boendet är inte problemet. Problemet är elpriser, matpriser, bränslepriser, obefintlig akassa samt svårt som fan att få jobb.

Dessutom, hade akassan varit bra i detta rövlandet, hade inte inkomstförsäkringar funnits eller behövts.
Citera
2023-02-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unjgbnurdoel
Jo, då förstår jag att situationen är besvärlig. Tyvärr har jag inte så många andra råd, än att försöka skaffa ett jobb. Det är bättre att gå back tusen spänn i månaden, än att gå back 8k i månaden. Situationen ser skit ut för de flesta i dagsläget, men nu har vi röstat fram regeringar som har höjt skatten, stängt ned kärnkraften, avvecklat industrin och byggt ut en ohållbar vindkraft, och då får vi ta sked i vacker tass och finna oss i situationen. Många jag känner har haft elräkningar på 5-15k i månaden.

Jag gör mitt bästa på jobbfronten. Fritiden går ut på att finna extra sätt att dra in alla pengar som går.
Citera
2023-02-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du vägrar flytta inom Sverige för att du inte vill lämna ditt hus.

Men så sent som idag ville du ha tips på vart man kan flytta utomlands.

Tänkte du ta med dig huset utomlands?
Nej. Men när/om jag lyckas vända ekonomin på rätt köl så har sverige hunnit bli 10 x värre och då är det bara att lämna. Tills dess ska jag bo här.
Citera
2023-02-19, 22:42
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NPCversion1.0

Jo, diciplin är idiotenkelt. Det enda man behöver göra är att inte ge sig.
Jag har lekt med t.ex. utvecklingsstörda, de kan i vissa avseenden vara helt ostoppbara.

Att undvika en ond livsspiral är lite större än ett flyktigt nyårslöfte. Livsstrategier mm. tar mer tid att lägga upp än en nyårskväll. De kräver uppföljning, utvärdering och utveckling.
Efter 10 år är man kanske fri ifrån situationen man tidigare satt i, skall man då börja konsumera hummer och vaska skumpa? Eller behöver man kanske börja investera långt och stort???
Citera
2023-02-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag lider med dig.
Jag har det inte fett heller, men jag är inte riktigt där att jag måste välja vilka räkningar jag inte ska betala. Jag har trots allt en heltidslön, men frun har inte det och hon har inte heller a-kassa då hon varit sjukskriven så länge.

Men ja,saker har blivit snordyrt, så min lön räcker inte riktigt till, men har dragit ner sjukt mycket på saker och ting.
Ja, det är riktigt sjukt, allting.
Citera
2023-02-19, 22:49
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Hyr boendet och det är ett hus. Oavsett vilket så flyttar jag inte. Det finns gränser.

Tror du behöver omvärdera det.
Äger du inte ditt hus, så betalar du inte dig själv och du påverkar inte dina boendeutgifter. Sett över tid, rör det sig om enorma summor som du betalar i hyra. Detta går till en själv om man bor i sitt eget hus.

Äger man sitt eget hus, så tjänar en braskamin in sig själv redan första vintern för den som tidigare hade direktel som primär värmekälla
Citera
2023-02-19, 22:49
Medlem
carlps avatar
Pengar är som en fusk kod i livets spel.

Om du har mycket pengar så kan du inte förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in