Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoBolan
Hah, det här hade jag aldrig tänkt på förut.
Sant att man behöver äta mer ordentligt om man har ett tungt jobb.
Elräkningen fattar jag inte dock. Hur behöver du ha det varmare hemma om du jobbar?
Generellt räknas det ju som att boendekostnaden sänks för de som jobbar heltid utanför hemmet eftersom man varken behöver ha det tänt, använda apparater etc under den tiden.
Men om det nu va så att du får 10.000 på a-kassa eller 18.000 netto för att jobba då förstår jag inte riktigt hur du kan hävda att det går åt nästan 8.000 i omkostnader för att jobba. Transport är dyrt men det är väl under 4000. Och särskilt många kr till tvätt blir det la inte.
Det är väl förstås trist att jobba om man får ytterst lite pengar över jämfört med a-kassa.
Men om det är som du säger att normala ingångslönen i branschen är +30K fast du saknar nåt för att få dessa bättre avlönade jobb: då kan du ju se det som att du kan ta detta uselt avlönade jobb för att få lite mer erfarenhet i branschen och det kanske är vad som i slutändan ger dig ett vettigt jobb.
Du kan ju ta skitlönen nu bara för att kunna skriva på ditt CV att du faktiskt har ett jobb just nu, sen fortsätter du söka jobben med vettiga löner
Kan va att få till 1 jobb till på din CV som gör att du kan landa nästa jobb lättare.
Jag sover inte bra med 16° i huset och jag får ont i huvet när temperaturen går under det, vilket den har gjort ofta nu i vinter. Så då vaknar jag trött och med huvudvärk. Då är det inte så trevligt att jobba och slita en hel dag.
Min boendekostnad är redan på minsta. Har bara en lampa tänd på kvällen, en ledlampa. Ser på film på min surfplatta och använder bara el när jag lagar mat, diskar eller duschar. Allt annat är avstängt. Men det tycks inte hjälpa. Har sänkt elförbrukningen med 3000kw på lite mer än ett år. Ändå är det flera tusen dyrare nu än då.
Transport blir mellan 4000 & 7800 beroende på var jobbet ligger. Det senare inom 5 mils avstånd då. Jag kör så snålt det går, pumpar däcken till 3 bar för att de ska rulla lättare, vilket sliter ut dom snabbare. Jag bor inte i en stad och tänker inte flytta.
Jag saknar inget för jobben jag sökt. Många jobb är jag överkvalificerad för och många uppfyller jag varenda punkt på deras kravlistor utan problem.
Jag kan inte ha ett jobb med såna skitlöner som många erbjuder för då räcker inte pengarna till hyra, mat, bränsle, el och räkningar. Då måste jag ta av pengar till räkningar och istället lägga på bränsle. Och vad händer då?
Jag vänder redan varje krona 7 gånger.