2023-02-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unjgbnurdoel
Hur mycket vacker musik har vi inte gratis omkring oss? Hur mycket skönhet i naturen? Hur mycket god mat finns det inte? Hur många bra böcker finns det inte att läsa?

Det är när man börjar se sig själv som fattig, som man blir fattig.
Men jobbar man två skift och är trött har man knappt har tid eller ork för att njuta av dessa gratis nöjen.

Ekonomisk oro också kan göra att man inte kan fokusera och läsa en bok, men där kan du ha en poäng i att man kan ändra sitt mindset. Om man liksom köper läget och finner sig i att man har det ekonomiskt svårt så kanske man kan släppa det och njuta lite även när man har det som mest knapert.

Men det är helt klart så att pengar kan köpa tid och sinnesro.
Citat:
Varken lycka eller välmående finns i pengar.

Nu är det återigen annekdotiskt, men titta på Hunter Biden. Han kan resa jorden runt och köpa hur mycket horor han bara orkar, men verkar han lycklig för det? Gordon Ramsays bror åker in och ut på olika behandlingshem för drogmissbruk. Marco Pierre Whites son är likadan.
Att va så rik att man får allt man pekar på gör nog att många tappar lite av den tillfredställelsen i att behöva vänta på saker, och vardagsutmaningen med att jobba upp sig.

Men jag tror absolut det finns lycka i en rimlig mängd pengar. Forskare anser att man kan bli lyckligare för varje krona när man tjänar runt medellönen, men sen når man över 70.000 så avtar effekten.
https://www.skandia.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2022/forskaren-sa-hog-lon-maxar-din-lycka/
Citera
2023-02-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Men jobbar man två skift och är trött har man knappt har tid eller ork för att njuta av dessa gratis nöjen.

Ekonomisk oro också kan göra att man inte kan fokusera och läsa en bok, men där kan du ha en poäng i att man kan ändra sitt mindset. Om man liksom köper läget och finner sig i att man har det ekonomiskt svårt så kanske man kan släppa det och njuta lite även när man har det som mest knapert.

Men det är helt klart så att pengar kan köpa tid och sinnesro.
Att va så rik att man får allt man pekar på gör nog att många tappar lite av den tillfredställelsen i att behöva vänta på saker, och vardagsutmaningen med att jobba upp sig.

Men jag tror absolut det finns lycka i en rimlig mängd pengar. Forskare anser att man kan bli lyckligare för varje krona när man tjänar runt medellönen, men sen når man över 70.000 så avtar effekten.
https://www.skandia.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2022/forskaren-sa-hog-lon-maxar-din-lycka/
Självklart blir det svårare med lite pengar, än med mycket pengar, det håller jag helt med om, men i ärlighetens namn, så går mycket av våra pengar idag till totalt onödig kapitalförstöring. På ett par vanliga arbetarlöner, så lånar man 5M för att köpa en bostad, för att det är viktigare att bo på en attraktiv adress, än att hålla koll på sin ekonomi. Varje vecka ska man shoppa nya kläder, byta upp mobilen en gång i halvåret, ut på krogen och minst två utlandssemestrar per år.

Nu har vi börjat gå in i hårdare tider, och det är ett resultat av att vi har levt som vi har gjort. Kedjeröker man hela livet, så ska man inte bli förvånad om man får cancer och hjärtproblem, och det är vad som har hänt på makronivå i Sverige. Alla lever över sina tillgångar, lever på lånade pengar, överkonsumerar onödiga saker. Lönerna pressas upp, det blir inte gångbart att producera saker i landet, industrin försvinner. Vi har gått från en industrination till en tjänstenation, som inte producerar någor av värde, utan bara skyfflar papper fram och tillbaka för att hålla folk i arbete.
Citera
2023-02-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissB
Har någon i den här tråden ens vart fattig?
De rikare blir alltid rikare, de fattigare blir fattigare, absolut att man ska vara våghalsig för att kanske vinna men man kan även förlora.

Jag har levt ett kärleksrikt liv med många våghalsiga beslut. På gott och ont. Mina beslut har fått familjen att backa undan och mina vänner att visa vilka de verkligen är.

Det enda man kan göra när man är fattig är att inte ge upp, det är jobbigt som fan att vara fattig och minsta lilla problem som uppstår kan sluka en hel. Men man måste kämpa, mer än alla andra! Folk som inte vart fattiga kan omöjligt förstå vad det är att vara fattig.

Det krävs ork, kreativitet och ett jävlar anamma för att ta sig ur en fattig situation. Den som säger något annat ljuger

Är du ensam och är fattig så klarar man sig, men har du barn att tänka på samtidigt så är det betydligt värre, om du inte bor i Sverige, där finns ändå hjälp att få av tex socialen om man inte har pengar till el eller mat. Men situationen måste ju ändå förändras för man kan inte leva på socialen föralltid.

Så stressen av att inte kunna betala nästa hyra, din dotter fyller år och vill ha kalas, du har ont i en tand och du behöver hjälp av någon med bil för att åka och storhandla, sonens overall börjar bli för liten, försäkring behövs det verkligen?

Man kan gör allt, vända på varje krona, det handlar inte om att man är oekonomisk, utan det handlar om att man inte har tillräckligt med pengar för vad samhället kräver.

Allt är dyrt när man är fattig. Man får prioritera det viktigaste, tex mat, och självklart då som någon innan skrev så blir saker dyrare med tiden, tex tandvärk som blir värre eller att inte kunna ha abbonemang på telefonen.

Jag har vart fattig på riktigt, i utlandet, utan hjälp från soc eller familj, det suger musten ur en och när man väl kommer ur det så är man en otroligt mycket ödmjukare människa!

Jag brukar tänka att alla människor borde ha en riktigt fattig period i sitt liv, då hade medmänskligheten blommat!!
Vem här har sagt att fattigdom är en dans på rosor? Självklart är det inte roligt att vara fattig, men livet blir lite vad man gör det till. Tyvärr finns det väldigt lite tacksamhet bland svenskar över lag. Man är aldrig nöjd med något. Det räcker inte med mat på bordet och tak över huvudet. Man ska hela tiden ha mer. Får inte jag min skidsemester i år, då jävlar är jag förfördelad!

Nu vet jag att många är rädda för religion i allmänhet, och kristendom i synnerhet, men det finns något värmande i att visa tacksamhet för det man har. En sån sak som att be bordsbön för den maten man har, och aftonbön för att man får sova varmt och tryggt under natten, utan att behöva oroa sig. För den som aldrig har prövat det, så kan jag starkt rekommendera att testa det. En vanlig bordsbön är Psaltaren 145:15-16 och aftonbön är Psaltaren 4:9.
Citera
2023-02-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Svartskallar har samma möjligheter, men det är bara ett jävla massa gnäll hela tiden.

Inte alls. Svenskar har oändligt mycket större möjligheter i Sverige än svartskallar. Vilken losermentalitet att gå runt och gråta över att man som svensk man "motarbetas". Skäms tamejfan.
Citera
2023-02-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Snarare din mentalitet som är obegfiplig. Hur kan du inte få in i skallen att det inte funkar med ett jobb som betalar så lite att det inte går runt? Ska jag behöva bo i en kartong på företagets parkering?

Löneutvecklingen i sverige följer inte allt annat. Svensks löner kan inte ens konkurrera med internationell marknad.

Om jsg tar egt jobb med för låg lön, då kommer jag att bli tvungen att prioritera mellan mat, hyra, el, bränsle för att ta mig till jobbet, eller räkningar, eftersom dessa slavlöner inte räcker till allt det. Så efter 1-2 månader så får jag sparken för att jag ej kan ta mig till jobbet och så ökar skulderna för att jag inte har pengar till räknkngar, samtidigt som jag blir hemlös och svälter.

HUR är detta bra i din skalle?

Dessutom, VARFÖR ska JAG tvingas ta ett jobb med rn slavlön på 22k före skatt, när facken säger att de jobben ska ha minst 35k i ingångslön för någon som mig? Är MIN tid och MINA kunskaper mindre värda än alla andras?

Jag är inte ”ny” på marknaden men har bara ett par år innanför västen. Har med andra ord inte gjort det i 20+ år.

Vilket heltidsjobb betalar 22000kr före skatt idag?
Citera
2023-02-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Är man arbetslös så kan man äta mindre med, typ en gång per dag och dusha mer sällan och tvätta kläder mer sällan och ha det kallare hemma. Det är saker som inte är hållbara om man har ett jobb att sköta.
Hah, det här hade jag aldrig tänkt på förut.
Sant att man behöver äta mer ordentligt om man har ett tungt jobb.

Elräkningen fattar jag inte dock. Hur behöver du ha det varmare hemma om du jobbar?
Generellt räknas det ju som att boendekostnaden sänks för de som jobbar heltid utanför hemmet eftersom man varken behöver ha det tänt, använda apparater etc under den tiden.

Men om det nu va så att du får 10.000 på a-kassa eller 18.000 netto för att jobba då förstår jag inte riktigt hur du kan hävda att det går åt nästan 8.000 i omkostnader för att jobba. Transport är dyrt men det är väl under 4000. Och särskilt många kr till tvätt blir det la inte.

Det är väl förstås trist att jobba om man får ytterst lite pengar över jämfört med a-kassa.
Men om det är som du säger att normala ingångslönen i branschen är +30K fast du saknar nåt för att få dessa bättre avlönade jobb: då kan du ju se det som att du kan ta detta uselt avlönade jobb för att få lite mer erfarenhet i branschen och det kanske är vad som i slutändan ger dig ett vettigt jobb.

Du kan ju ta skitlönen nu bara för att kunna skriva på ditt CV att du faktiskt har ett jobb just nu, sen fortsätter du söka jobben med vettiga löner
Kan va att få till 1 jobb till på din CV som gör att du kan landa nästa jobb lättare.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-02-19 kl. 19:24.
Citera
2023-02-19, 19:08
Medlem
Citat:
Förlåt, jag glömde att riktig kommunism aldrig har testats.

Vad menar du att incitamentet skulle vara att starta företag och utbilda sig, för att sedan anställa folk, när du och dina kamrater ändå kommer och tar det man tjänat?
Någonstans räcker det med pengar. Fast det finns gott om folk som har som ända syfte att samla pengar på hög och dessa går definitivt över lik för att få ännu mer pengar.

Alla företagare är inte Bosses rörmokeri med fem anställda där marginalen är knapp och där alla deltar i produktionen, samt att chefen behövs för att skaffa kunder, anställa och fakturera. Du har ju till exempel börsklipparna som ägnat ungdomen åt att lära sig aktiemarknaden och startat med en miljon som pappa donerat. Dessa är inte alls produktiva, snarare tvärtom. De skriker när de skiter medan företag som de slaktat gör konkurs.

Nu har vi även direktör Grillhagen som hade rätt kontakter när skolor skulle skänkas bort av oss skattebetalare till en symbolisk köpeskilling. Hur behövs det fenomenet?
Citera
2023-02-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag skulle säga att man i Sverige är riktigt fatting om man inte har råd att köpa storpack för att spara pengar.

Att man kan köpa allt man behöver för att klara sig, men man har inte råd att tex köpa storpack toarullar och storpack med mat samtidigt.
Själv handlar jag sällan men mycket. Frysarna är nästan alltid fulla. Handlar det mesta online så jag slipper köra in till köpcentret. Ev. påfyllnad sker i den lokala lilla butiken om så behövs. En månadsfaktura från klarna gör sedan att jag ser precis vad inköpen gått på. Ett arrangemang som passar mig eftersom jag inte trivs med att strosa runt i överfyllda köpcenter.
Citera
2023-02-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Någonstans räcker det med pengar. Fast det finns gott om folk som har som ända syfte att samla pengar på hög och dessa går definitivt över lik för att få ännu mer pengar.

Alla företagare är inte Bosses rörmokeri med fem anställda där marginalen är knapp och där alla deltar i produktionen, samt att chefen behövs för att skaffa kunder, anställa och fakturera. Du har ju till exempel börsklipparna som ägnat ungdomen åt att lära sig aktiemarknaden och startat med en miljon som pappa donerat. Dessa är inte alls produktiva, snarare tvärtom. De skriker när de skiter medan företag som de slaktat gör konkurs.

Nu har vi även direktör Grillhagen som hade rätt kontakter när skolor skulle skänkas bort av oss skattebetalare till en symbolisk köpeskilling. Hur behövs det fenomenet?
Personer med väldigt mycket pengar betalar väldigt mycket skatter också, som håller igång samhället. Men visst, livet är orättvist. Vissa föds rika, andra föds fattigare. Det finns en väldigt tydlig korrelation mellan kroppslängd och inkomst också, så bör vi kapa fötterna på de som är över medellängd också?

En möjlighet är ju att man slutar gå runt och avundas alla konstant. I din utopi, så försvinner ju inte bara incitamentet att starta företag och försöka bli rik, utan även incitamentet att arbeta. Varför jobba sig till en lön, när du och dina kommissarier ändå skjuter Wallenbergarna och pytsar ut de pengarna till mig?
Citera
2023-02-19, 19:21
Medlem
Hursomhelstings avatar
De som jag har känt vilka har varit fattiga och fick olika form av stöd att i helvete att dem hade värre spelkonsol, Stereo och TV än vad jag någonsin har haft och kommer att ha.
Dyr sprit varje helg, spela travet och märkeskläder.
Maten och hyran var det inte så noga med.

Där har du den svenska fattigdomens dilemma
Citera
2023-02-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Inte alls. Svenskar har oändligt mycket större möjligheter i Sverige än svartskallar. Vilken losermentalitet att gå runt och gråta över att man som svensk man "motarbetas". Skäms tamejfan.

Förklara de oändliga möjligheterna?

Som utlänning har du så jävla mycket enklare att då jobb idag då allt ska kvotera och allt ska "representera samhället".
Citera
2023-02-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?

Håller med i det mesta, undantaget bilen. Den stora kostnaden för en bil är värdeminskningen, en skrothög är billigare än en ny bil så länge den funkar mer än 3mån. Däremot finns det ju andra fördelar med ny bil men inte ekonomiska. (tjänstebil, helst elbil och egen villa, är nog det mest prisvärda - det har kanske oftare "rika" än fattiga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in