2023-02-19, 14:21
Medlem
SwizzerNöts avatar
I princip alla aspekter blir sämre om man är fattig för man har färre valmöjligheter. Om det skulle finnas någon billig lösning kan ju även rika använda den.

Alla försäkringar drabbar fattiga för dom har inte råd att ta risker.

Många av samhällets resurser går till de som köper dyra saker, här finns stöd till elbilar, solceller och liknande men även sånt som ROT/RUT går ju rakt ner i fickorna hos rika.

Rika kan köpa storpack i affären och har en extra frys att lägga 10kg lax i när det råkar vara billigt. Man har även möjlighet att lagra andra varor så att man kan köpa när det är billigt och ha länge. Du köper en garderob med kläder när säsongen är slut så har du till ungarna nästa år.

Den största vinsten av att vara rik gör man just nu, i kris och lågkonjunktur när fattiga är tvungna att sälja allt dom har billigt. Som rik kan man då köpa billiga bostadsrätter/villor/aktier/skog och casha in när läget är bättre.
Citera
2023-02-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Skyll er själva era fattiglappar. Jag levde snål som en jude och minimalist likt en kines när jag studerade.
När studierna var klara hade jag över 4 miljoner dollar

Är ett ouppnåeligt mål för i princip samtliga, de är ungefär vad tre st medelsvensson tjänar totalt under hela sitt arbetsliv liv före skatt.....
Citera
2023-02-19, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Är ett ouppnåeligt mål för i princip samtliga, de är ungefär vad tre st medelsvensson tjänar totalt under hela sitt arbetsliv liv före skatt.....

Jag ärvde 4.2 miljoner dollar
Citera
2023-02-19, 15:18
Medlem
Citat:
Jag ärvde 4.2 miljoner dollar

Bra att du valde rika släktingar.
Citera
2023-02-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?

Frågan är snarare hur de blev fattiga?

I Sverige med de skyddsnät vi har, betalda utbildningar etc så kan vem som helst utbilda sig.

Även om man jobbar på lager / donken etc så man man tjäna väldigt bra med övertid etc.

Riktigt less på alla som gnäller, oftast så vill de bara få skit serverat och fattar inte att de själva är ansvariga till varför de är fattiga!
Citera
2023-02-19, 15:21
Medlem
Giant Squids avatar
Ofta så dras fattiga även med betalningsanmärkningar som förhindrar dem att skaffa fördelaktigare avtal.
Man laddar på sitt kontantkort till mobilen en gång i veckan och får dubbelt så hög kostnad än att ha ett all inclusive unlimited abbonemang.
Citera
2023-02-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Fast unga svenska män har ju oändliga möjligheter att utbilda sig så att de slipper ta lågbetalda skitjobb. Det måste inte vara akademiska studier. En yrkesutbildning till exempelvis rörmokare, snickare eller elektriker ger stora möjligheter att leva ett bra liv.

Svartskallar har samma möjligheter, men det är bara ett jävla massa gnäll hela tiden.
Citera
2023-02-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?
Vi var 4 polare som tillsammans gick en kurs och skulle börja en ny idrott. 3 av oss köpte utrustning och terminskort medan den sista inte hade pengarna utan hyrde utrustning ett antal gånger innan han köpte. Likaså betalade han några entréer innan han hade råd möjlighet till att köpa terminskort. Han som hade det sämst ekonomiskt brände mest pengar och fick det ännu svårare att hänga med.
Citera
2023-02-19, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Bra att du valde rika släktingar.

De jag menar är att de inte ens är svårt att bli rik. Bara snåla lite ett tag
Citera
2023-02-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue

Riktigt less på alla som gnäller, oftast så vill de bara få skit serverat och fattar inte att de själva är ansvariga till varför de är fattiga!

Jag tänker så där jag med när friska gnäller.
Citera
2023-02-19, 15:31
Medlem
Citat:
De jag menar är att de inte ens är svårt att bli rik. Bara snåla lite ett tag

Nej, inte om man ska ärva iaf.

Men som du säger man kommer väldigt långt på att vara snål mot sig själv i början av arbetslivet.

Jag tjänar ganska dåligt för tillfället men jag överlever ändå, man får anpassa utgifterna.
Citera
2023-02-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Att vara fattig är ett undermedvetet val, de rika vill bevara de fattiga fattiga. De fattiga har blivit hjärntvättade och skrämda medans våghalsiga har tagit risker i livet för att komma dit de är idag.

Det där säger bara folk som vill trösta sig med att de vågat ta risker. I get fel med det. Jag är en av dem.

Vad som bestämmer om du blir rik är inte själva risktagandet i sig. Utan din omgivning och möjligheter.
Födds du i Afrika med båda föräldrarna så är din möjlighet att bli rik väsentligt mindre än om du födds i Sverige med en ensamstående förälder.

Man ska våga göra saker med minimal risk och stor upside.

Inte bara ta risk och hoppas ifall du make or or break it.

De rika håller inte medvetet de fattiga i finansiella bojor utan det sker naturligt eftersom de fattiga utvecklas i en miljö där fattiga människor finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in