2023-02-19, 16:27
Medlem
Roerligs avatar
Begriper fortfarande inte detta. SE placerar sig initialt som möjlig GM, han är sekunder från skottögonblicket.

Sedan händer ingenting (vilket förbittrar honom).

I en rättegång mot en annan person några år senare är SE vittne och anger en något senare utstämplingstid än tidigare och som omöjliggör den gamla historien som gjorde att han kom undan.

Varför skulle detta vara ”misstänkt” eller antyda att han är GM?

Nojar GM-SE över något framstår ju tidsändringen enbart som dumdristig. Och han har tidigare agerar slugt och förekommande.
Citera
2023-02-19, 16:46
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Just det, (även) där avviker Engström från övrigas vittnesmål.

Tycker du att Engström avviker om LP. Jag tror inte du heller är tillräckligt påläst.

AH Anna Hage som är mest centralt placerad av alla säger att LP,

"pratade väldigt mycket"
"chockad"
"pratade väldigt mycket på platsen"
"säger någonting om vad som hänt"
"hon pratade mycket om att varför"
"hon sa att han(gm) var en ruggig människa"
"sen presenterade hon sig som fru Palme"

Låter det som LP är okontaktbar?

En annan fråga som ni "anhängare" är vilse i. (att typ ingen pekade vart gm försvann)

Även LP pekade säger AH,
"däråt sprang han och hon(LP) stod upp och pekade mot gränden".
(det måste ju ha föregåtts av en fråga)

Tro inte på allt som TP/FilterGöransson hittar på.
Citera
2023-02-19, 16:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Allt är bara indicier. Det behövs mer information och något som bränns för att man ska kunna knyta honom närmare mordet. Exempelvis att han efter kicken från moderaterna blev medlem i EAP och/eller hjälpte till med hatpropaganda i Contra.

Har någon påstått något annat?

Folk som “pekar ut” Engström gör ju det på lite olika “skalor”.

Larsson är tydlig med att han inte pekar ut Engström (eller Sture som han kallar honom), han bara pekar åt det hållet.
TP pekar ut honom som “lösningen”.
PU pekar ut honom som misstänkt.

Vad samtliga har gemensamt är ju att allt bygger på indicier.
Och uppenbarligen anser vissa att dessa indicier är så pass försvårande för Engström att han bör anses som misstänkt eller i TPs fall, “lösningen”.
Men det är väl ingen som ens har påstått att det finns några “fysiska bevis”?

Sedan förstår jag inte hur ett medlemskap i EAP eller formgivning för Contra skulle bidra till mer klarhet...
Citera
2023-02-19, 16:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, hon berättar även att hon blivit skjuten i ryggen, vilket framgår om man lyssnar lite längre.

Berättelsen är något mer komprimerad i hovrätten: https://youtu.be/e6MiEBUIXyM?t=266

LP är "behärskad" och skriker inte. Matte gick visserligen vilse i ljudbilds-pannkakan men han lyckades få fram ett klipp där LP hörs i bakgrunden. Tyvärr hittar jag inte det just nu bland alla hans alster.

Förlåt! Du letar efter ett avsnitt i förhören som visar att LP blev tillfrågad angående SE?

Har jag förstått rätt? Men LP var som sagt inte den ende där, AH och KJ, SG samt hans vänner, var där?

SE hävdar att han hade 5-6 sekunder fram och sedan 10-20 sekunder där han orienterade sig. Därefter ser han LJ och börjar prata med LP.

Så han är knappast ensam på platsen med henne. I en version är han knästående under förloppet.

(Säkert därför han hann med att lägga OP i framstupa sidoläge innan AH och SG påbörjade HLR!)

Kan tycka det är synd att varken NF eller LP konfronterades med SE, i så fall, och fick ge sin reaktion.

Ett par andra vittnen tillfrågas emellertid, relativt tidigt, om de har sett honom, men ingen svarar ja.
Vilka är det som frågas och när? Jag hittar ingen som med någons slags beslutsamhet utesluter SE från mordplatsen.

Så hela grejen med att LP "inte mindes något samtal" är en ren lögn? Hon konfronteras alltså inte ens med de uppgifterna? Då faller ju en av grundstenarna i SE-GM-teorin.
Citera
2023-02-19, 16:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Sedan förstår jag inte hur ett medlemskap i EAP eller formgivning för Contra skulle bidra till mer klarhet...

Tråkigt för dig att du har svårt att förstå.

En och annan hävdar att SE inte var den typen som skulle kunna begå mordet. Och visst, han har ju inte visat någon sådan sida. Men låt oss säga att det skulle visa sig att det var han som stod bakom nidteckningarna på OP och att han var aktiv i övrig hatpropaganda som spreds så skulle ju en helt annan sida komma fram
Citera
2023-02-19, 16:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tycker du att Engström avviker om LP. Jag tror inte du heller är tillräckligt påläst.

AH Anna Hage som är mest centralt placerad av alla säger att LP,

"pratade väldigt mycket"
"chockad"
"pratade väldigt mycket på platsen"
"säger någonting om vad som hänt"
"hon pratade mycket om att varför"
"hon sa att han(gm) var en ruggig människa"
"sen presenterade hon sig som fru Palme"

En annan fråga som ni "anhängare" är vilse i. (att typ ingen pekade vart gm försvann)

Även LP pekade säger AH,
"däråt sprang han och hon(LP) stod upp och pekade mot gränden".
(det måste ju ha föregåtts av en fråga)

Tro inte på allt som TP/FilterGöransson hittar på.
Den hade jag faktiskt inte tänkt på. Att AH också ser pekningen in not gränden är ju faktiskt en bekräftelse på att samtalet ägde rum.

Eller gissade SE bara att hon pekade in mot gränden och hade turen att hon faktiskt gjorde det?
Citera
2023-02-19, 16:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vilka är det som frågas och när? Jag hittar ingen som med någons slags beslutsamhet utesluter SE från mordplatsen.

Så hela grejen med att LP "inte mindes något samtal" är en ren lögn? Hon konfronteras alltså inte ens med de uppgifterna? Då faller ju en av grundstenarna i SE-GM-teorin.

Hela världen är en lögn, enligt Klonarmén ...

Det finns flera, men jag tänker inte ägna min lediga tid åt att gräva fram dem helt i onödan.

Inte vad jag har sett, men jag har heller inte läst förhören med LP särskilt noga.

GS försökte som bekant få ur LP information om GM tre gånger, utan att lyckas.

AH, KJ, SG med flera var där när SE påstår att konversationen ägde rum. Detta indikerar att ingen konversation ägde rum, utan att SE tog sin "konversation" från uppgifter i media.

Har du hittat något bevis på att konversationen ägde rum?

Att LP fick ett skott mot ryggen, uppdagades inte det först på sjukhuset?
Citera
2023-02-19, 17:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Alltså han ljuger ju om klockslaget oavsett om han är GM eller vittne, är min ståndpunkt. SE vill ju (i rollen som GM) få folk att tro; att han är vittne/varande, men hans utsago som vittne, krackelerar ju fullständigt om han stämplade ut 23:23? Då kan han varken ha sett vittnet Lars eller pratat lugnt och sansat med Lisbeth.

Denna hypotes är ju den som nio av tio har, som misstänker SE som GM eller inblandad. Detta kan ju inte ha kommit som en nyhet för dig?

Nej, du kan väl inte mena att alla vittnens uppgifter som skiljer sig i rätten från de tidiga förhören är lögner? Det har gått 3 år från mordet.
Varför finns inga andra alternativ än lögn här, för dig?

Ps. Ja, det är flera som saluför detta som ett bevis/argument för SE's skuld.
Det känns som att det är en tävling att hitta flest lögner, snarare än annat...
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-02-19 kl. 17:26.
Citera
2023-02-19, 17:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hela världen är en lögn, enligt Klonarmén ...

Det finns flera, men jag tänker inte ägna min lediga tid åt att gräva fram dem helt i onödan.

Inte vad jag har sett, men jag har heller inte läst förhören med LP särskilt noga.

GS försökte som bekant få ur LP information om GM tre gånger, utan att lyckas.

AH, KJ, SG med flera var där när SE påstår att konversationen ägde rum. Detta indikerar att ingen konversation ägde rum, utan att SE tog sin "konversation" från uppgifter i media.

Har du hittat något bevis på att konversationen ägde rum?

Att LP fick ett skott mot ryggen, uppdagades inte det först på sjukhuset?

Du kanske borde läsa förhören med LP innan du drar till med alltför stora slutsatser.

Men du håller med då om att "LP inte mindes något samtal" var en lögn? Eller finns den frågan någonstans?

Ja, att AH bekräftar pekningen in mot gränden. Precis som SE anger.

Och alla på plats där är alla överens om att hon pratar. De kan inte krävas ha hört, uppfattat och minnas varenda ord.
Citera
2023-02-19, 17:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du undvek behändigt att kommentera graverande felaktiga uppgifter som SE lämnar. Det är ju inte seriöst.

Vilka uppgifter menar du är bevisat felaktiga?
Du punktade upp uppgifter från andra vittnen.

Det finns både möjlighet och utrymme för att Lisbeth fattade förtroende för en äldre herre och nämnde både signalement och flyktväg.
SE's uppgifter om Lisbeth varierar från behärskat chockad till att hon sprang ut i gatan för att stoppa bilar. Det brukar påstås som sanning att SE endast talar om Lisbeth som lugn.
Citera
2023-02-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Begriper fortfarande inte detta. SE placerar sig initialt som möjlig GM, han är sekunder från skottögonblicket.

Sedan händer ingenting (vilket förbittrar honom).

I en rättegång mot en annan person några år senare är SE vittne och anger en något senare utstämplingstid än tidigare och som omöjliggör den gamla historien som gjorde att han kom undan.

Varför skulle detta vara ”misstänkt” eller antyda att han är GM?

Nojar GM-SE över något framstår ju tidsändringen enbart som dumdristig. Och han har tidigare agerar slugt och förekommande.

Fast hans utstämplingstid har väl alltid varit besvärande för Engström som GM ?

Rättegången är väl bara ett ytterligare tecken då det blir fel...fast det var sååå jävligt viktigt dagen efter..!
Citera
2023-02-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Grundstenen i Engström som GM är..

Utstämplingstiden
Signalement
Inte bekräftad på brottsplatsen

Det är grundstenarna för att misstänka Engström
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in