2023-02-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, det jag menar är att i tingsrätt och hovrätt är det i kontexten att CP är gm de talar.

I den historien är tiderna inte centrala. Så det är inte nödvändigtvis inte samma tyngande ansvarskänsla som i en kontext där det kan fälla eller fria en gm.

Nej hans tider var inte centrala...

Men nu fick ju faktiskt Engström frågan..

Är Engström GM så var hans utstämplingstid viktig så han kanske alltid eg kände att den var besvärande även i rättegången mot CP..

Det måste du väl ändå köpa ?
Citera
2023-02-19, 15:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det gjorde han ju indirekt. Han vittnade ju om att Lisbeth var klar och redig på brottsplatsen, och det bidrog säkert till att hennes vittnesmål om CP bedömdes som trovärdigt av tingsrätten. Utan SE:s hjälp där hade det nog inte gått att få CP fälld.
Just det, (även) där avviker Engström från övrigas vittnesmål.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-19 kl. 15:08.
Citera
2023-02-19, 15:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är det något annat vittne som hört LP lämna signalement på GM ?

Eller är du inne på att hon enbart delade det med Engström?

Sen har vi ju KJ som sprang fram till LP och försökte hålla henne ifrån Olof när Hage och Glantz gjorde livräddningsförsök och det är ju faktiskt nu som Engström skulle fått info av LP...

Det är heller inget annat vittne som har frågat LP. Det är SE som ger frågan och hör därför också svaret.

Att kräva att något annat vittne ska både ha hört och minnas ett samtal på två enstaka ord, i en konversation de inte ens var i, månader eller år efter att det skedde. Annars är det bekräftat som lögn. Det är lite väl långa hopp.

Vi kan se vad tex AH säger om det

"F: du nämnde själv här kommentarer som fälldes, kan du komma
ihåg någont angående vad Lisbet Palme säger?
H: Jag har för mig att hon säger någonting om vad som hände
men jag var så inne i vad jag gjorde men jag vet att hon
pratade väldigt mycket på platsen, hon var ju rätt så chockad.
Hon pratade mycket om att varför, ja ...
F: Nämnde hon någonting om den här mannen som hade gjort det
här?
H: Jag har för mig att hon sa någonting om det men det är, någonting, hon pratade, hon sa någonting om vad som hade hänt, för då tittade jag upp, för jag satt ju på, mot gränden medan
jag höll på med hjärtmassagen och då tittade jag upp och då
stod hon vid fötterna på honom och var på väg mot trottoaren,
så jag tittade upp precis och såg henne gå iväg och sen vände
hon igen och då hade jag redan satt igång igen"

"LP pratade mycket på platsen"
Citera
2023-02-19, 15:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej hans tider var inte centrala...

Men nu fick ju faktiskt Engström frågan..

Är Engström GM så var hans utstämplingstid viktig så han kanske alltid eg kände att den var besvärande även i rättegången mot CP..

Det måste du väl ändå köpa ?

Jag köper det.

Men nu förutsätter du att SE är gm, och då är det såklart superviktigt, precis som jag säger. Men i en värld där SE är vittne och CP trolig gm är inte tiderna en central del.
Citera
2023-02-19, 15:13
Medlem
Citat:
Jag köper det.

Men nu förutsätter du att SE är gm, och då är det såklart superviktigt, precis som jag säger. Men i en värld där SE är vittne och CP trolig gm är inte tiderna en central del.

Nej dom var inte centrala mot CP...

Men om jag inte minns fel så tyckte ändå åklagaren att rätt ska vara rätt och sa väl ifrån till Engström...

Poängen du hävdar är att Engström kunde vara lite "slarvig" med att säga rätt tid eftersom det var CP det handlade om !

Har jag förstått dig rätt då ?
Citera
2023-02-19, 15:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag köper det.

Jag tror inte att alla var helt inne på att SE var vittne och CP trolig gm i rättegångarna. Nog fanns möjligheten att det i själva verket var SE som hade skjutit Palme svävande i luften där på något sätt. Ta t.ex. det här märkliga intresset för SE:s utstämplingstid, som både försvararen och åklagaren ställde frågor till SE om. Som någon skrev borde ju det här ha haft exakt noll relevans för åtalet mot CP.

Och det är kul att lyssna här på Jan Mosanders och Claes Borgströms kommentarer till hovrättsförhandlingarna, där de undrar lite över vad SE har i den här rättegången att göra överhuvudtaget. De kommer fram till att det kanske kan ha något med den där "förväxlingen" att göra:
https://youtu.be/Jf9IhfoNRZE?t=527
Senast redigerad av Draifos 2023-02-19 kl. 15:19.
Citera
2023-02-19, 15:24
Medlem
quggels avatar
Allt är bara indicier. Det behövs mer information och något som bränns för att man ska kunna knyta honom närmare mordet. Exempelvis att han efter kicken från moderaterna blev medlem i EAP och/eller hjälpte till med hatpropaganda i Contra.
Citera
2023-02-19, 15:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Det är viktigt att notera att vittnesutsagorna inte alltid ger en fullständig bild av vad som hände vid en händelse, och att de kan vara inkonsekventa eller innehålla felaktigheter. Att basera slutsatser på enbart vittnesutsagor utan att undersöka andra bevis kan därför vara problematiskt.

I det här fallet finns det andra bevis som kan tyda på att en konversation faktiskt ägde rum mellan SE och LP. Till exempel har SE själv hävdat att han hade en konversation med LP vid platsen för mordet, och det finns flera andra vittnen som har sagt att de sett SE och LP tillsammans vid platsen för mordet. Dessutom finns det bevis på att SE lämnade platsen för mordet och försökte dölja sin närvaro där, vilket kan tyda på att han hade något att dölja.

Det är också viktigt att notera att Anérs slutsats inte är definitiv och att det kan finnas andra tolkningar av vittnesutsagorna. Enligt andra utredare, såsom Krister Petersson, finns det tillräckligt med bevis för att styrka påståendet om en konversation mellan SE och LP.

Sammanfattningsvis är det inte rimligt att avfärda möjligheten för en konversation mellan SE och LP baserat på enbart vittnesutsagor, särskilt när det finns andra bevis som pekar mot att det faktiskt hände. Det är viktigt att undersöka alla bevis noggrant och inte basera slutsatser på enbart en del av dem.

Det är viktigt att ... Här var det ord och inga visor. Eller är det en visa utan innehåll?

Den här var ny: "det finns flera andra vittnen som har sagt att de sett SE och LP tillsammans vid platsen för mordet". Vilka vittnen är det? Har du en länk till dokumentet med deras utsagor?

Den här har jag heller inte sett förr: "bevis på att SE lämnade platsen för mordet och försökte dölja sin närvaro där". Vilka bevis tänker du på nu? Går det att få en titt på dem?

Vidare, vad gäller konversationen så finns det "bevis som pekar mot att det faktiskt hände".

Vilka bevis är det? Vore spännande om du kunde lägga fram dem.

Det är viktigt att presentera källor och citat för det som man hävdar.
Citera
2023-02-19, 15:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kal .357 är väl exakt samma kaliber som kal .38, så det går inte att säga utifrån den om vapnet är en .357 Magnum eller en .38 Special. Sedan har du väl sett programmet med vapenexperterna som visade hur lätt det är att modifiera vapnet och/eller ammunitionen för att skjuta de här kulorna med en revolver .38 Special (och uppgifterna om att det inte heller var helt ovanligt att sådana ändringar gjordes ibland).

Att några palmespanare (som t.ex. CA-dansken, LGWP och Krusell) ibland uppvisar en överdriven säkerhet kring inte bara typen av revolver, utan också en mer exakt längd på pipan, kan säkert ha att göra med att man tycker sig ha en god bild av vem gärningsmannen är, och att just den personen är starkt förknippad med en speciell revolver (sin egen eller lånad).

Några svar på de här frågorna lär vi inte få förrän puffran ev. fiskas upp av magnetfiskare. Vet inte om ammunitionen också är magnetisk, men om den är det så kanske det går att få upp lite överbliven ammunition på samma ställe. Vem vet, kanske kommer t.o.m. den omtalade isborren i framtiden att kunna beskådas på polismuseet.

Ja, kaliber är i sammanhanget oegentlig terminologi. Patrontyper .357 och .38 Spl har samma diameter, men är olika långa.

Nej, jag har inte sett programmet, men är bekant med möjligheten. Efter dylik manipulation kan man med en revolver .38 Spl använda ammunition med betydligt kraftigare laddning än den är dimensionerad för. Framstår givetvis som ytterst vådligt och till men för tillförlitligheten?

Vilken källa hänvisar programmet till gällande att detta var vanligt förekommande?

Man kan ju även transplantera kulor mellan olika typer av patroner. Man hamnar i det här att inget kan uteslutas och allt är lika troligt. Jag menar att tillkrånglade idéer som innebär många antaganden kräver goda skäl.

Om man inte är Borgnäs, då krävs krångliga skäl för att anta något enkelt.

Men jag hävdar alltså inte att något helt säkert kan sägas om revolver- eller patrontyp.

Vilken GM hoppas Krusell och BKA på när de fantiserar ihop att deras undersökningar visar att mordvapnet mest troligt var försedd med en 8 tum lång pipa?
Citera
2023-02-19, 16:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej dom var inte centrala mot CP...

Men om jag inte minns fel så tyckte ändå åklagaren att rätt ska vara rätt och sa väl ifrån till Engström...

Poängen du hävdar är att Engström kunde vara lite "slarvig" med att säga rätt tid eftersom det var CP det handlade om !

Har jag förstått dig rätt då ?
Ja, det är det jag hävdar. Man kan visserligen inte avfärda det som slarv med någon större säkerhet bara för den sakens skull. Men det viktigt att förstå i vilken kontext saker sägs.
Citera
2023-02-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag hävdar. Man kan visserligen inte avfärda det som slarv med någon större säkerhet bara för den sakens skull. Men det viktigt att förstå i vilken kontext saker sägs.

Kontexten är väl klar..

Det är en av Sveriges viktigaste rättegångar i historien och inte lite skvaller med jobbarkompisarna på en fika..

Så även om inte utstämplingstiden är central mot CP så höjer väl kontexten upp det väldigt mkt..

Så vad jag menar är att säga lite fel till polarna på jobb om något oviktigt har ingen betydelse..

Men i detta fall...Lite märkligare
Citera
2023-02-19, 16:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu undvek du frågan igen.
När får LP frågan om det?

Lyssnade du ens själv på det du länkade? Där bekräftar han återigen att konversationen består av ett pekande och ett "mörkblå täckjacka". Det är vad hela det här samtalet består av.

Nej, hon berättar även att hon blivit skjuten i ryggen, vilket framgår om man lyssnar lite längre.

Berättelsen är något mer komprimerad i hovrätten: https://youtu.be/e6MiEBUIXyM?t=266

LP är "behärskad" och skriker inte. Matte gick visserligen vilse i ljudbilds-pannkakan men han lyckades få fram ett klipp där LP hörs i bakgrunden. Tyvärr hittar jag inte det just nu bland alla hans alster.

Förlåt! Du letar efter ett avsnitt i förhören som visar att LP blev tillfrågad angående SE?

Har jag förstått rätt? Men LP var som sagt inte den ende där, AH och KJ, SG samt hans vänner, var där?

SE hävdar att han hade 5-6 sekunder fram och sedan 10-20 sekunder där han orienterade sig. Därefter ser han LJ och börjar prata med LP.

Så han är knappast ensam på platsen med henne. I en version är han knästående under förloppet.

(Säkert därför han hann med att lägga OP i framstupa sidoläge innan AH och SG påbörjade HLR!)

Kan tycka det är synd att varken NF eller LP konfronterades med SE, i så fall, och fick ge sin reaktion.

Ett par andra vittnen tillfrågas emellertid, relativt tidigt, om de har sett honom, men ingen svarar ja.
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-19 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in